Μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ καταγράφονται σε επίπεδο οδικής ασφάλειας με τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χλμ. να είναι κατά 5 φορές υψηλότερος στην πιο επικίνδυνη χώρα, σε σύγκριση με την ασφαλέστερη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύονται στην τελευταία έκθεση του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών (ITF) του ΟΟΣΑ, για το 2021 και το α’ 6μηνο του 2022, ο κυκλοφοριακός όγκος είχε ήδη αρχίσει να αυξάνεται καθώς οι οικονομίες επέστρεφαν σταδιακά στην κανονικότητα μετά τα lockdown του είχαν επιβληθεί λόγω πανδημίας.
Τα δεδομένα ανά χώρα
Κατά μέσο όρο, και στις 34 χώρες που μελετήθηκαν, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 ήταν κατά 0,1% υψηλότεροι από τον μέσο όρο για το διάστημα 2017-2019, αν και ο αριθμός αυτός αλλοιώθηκε από τις ΗΠΑ, όπου οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 16% το 2021.
Χιλή (+5,2%), Ισραήλ (+5,5%), Κολομβία (+10,2%) και Σλοβενία (+15,2%) παρουσίασαν επίσης αύξηση στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2021, σε σύγκριση με τον μέσο όρο το διάστημα 2017-2019.
Για τις υπόλοιπες 29 χώρες, ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 ήταν κάτω από τον μέσο όρο της εξεταζόμενης περιόδου, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να καταγράφονται στη Δανία (-28,6%), την Αργεντινή (-27,4%) και τη Νορβηγία (-25,2%).
Αυτή η τάση συνεχίστηκε σε 14 από τις 20 χώρες που παρείχαν στοιχεία για τους πρώτους έξι μήνες του 2022, αν και ως παγκόσμιος μέσος όρος, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ήταν 12% χαμηλότεροι το α’ εξάμηνο του 2022 σε σχέση με τις ίδιες περιόδους του εξεταζόμενου διαστήματος 2017-2019.
1,8 θάνατοι ανά χλμ.
Ένα πιο ακριβές μέτρο κινδύνου είναι οι θάνατοι ανά δισεκατομμύριο διανυόμενα οχήματα, κάτι που δείχνει εξαιρετικά μεγάλες διακυμάνσεις τόσο για το 2020 όσο και για το 2021.
Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, σημειώθηκαν 1,8 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο χλμ. που διανύθηκαν το 2021, σε σύγκριση με 9,9 θανάτους από τροχαία ατυχήματα στη Τσεχία.
Το 2020 (για το οποίο υπάρχουν περισσότερα δεδομένα) η Τσεχία, η Κορέα και οι ΗΠΑ κατέγραψαν περισσότερους από 8 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά δισεκατομμύριο διανυόμενα χλμ.
Συγκρίνοντας τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους, προκύπτει και πάλι ότι η Νορβηγία είναι η ασφαλέστερη χώρα, με 1,5 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, ενώ η Κολομβία διαθέτει τους πιο επικίνδυνους δρόμους με 14,2 θανάτους ανά 100.000, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ με 12,9.
Σε αυτή τη βαθμολογία, οι τέσσερις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας ανά 100.000 χλμ. ήταν όλες στην Αμερική, με τη Χιλή και την Αργεντινή να είναι οι επόμενες πιο επικίνδυνες, αντίστοιχα.
Οι κίνδυνοι της μικροκινητικότητας
Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση για ταξίδια με οχήματα δείχνει ασφαλέστερους δρόμους, αυτό δεν ισχύει για την ποδηλασία.
Το διάστημα μεταξύ 2010-2019, οι θάνατοι από το ποδήλατο αυξήθηκαν σε 15 από τις 34 χώρες και αυξήθηκαν κατά 130% στην Αργεντινή, 90% στο Ισραήλ και 60% στην Ιρλανδία.
Οι αναβάτες ηλεκτρικών ποδηλάτων φαίνεται να διατρέχουν ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο, καθώς ευθύνονται για το 52% των θανάτων ποδηλατών στο Ισραήλ, 47% στο Βέλγιο, 41% στην Ελβετία και 35% στη Γερμανία, παρόλο που αντιπροσωπεύουν μικρό μερίδιο της συνολικής ποδηλατικής κοινότητας.
Το ρίσκο της μικροκινητικότητας
Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η χρήση ταξιδιωτικών λύσεων μικροκινητικότητας αρχίζουν επίσης να ανησυχούν τους ειδικούς στην οδική ασφάλεια.
«Πολλές χώρες αναφέρουν μια αυξανόμενη ανησυχία για τη συμμετοχή νέων συσκευών κινητικότητας (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών σκούτερ) σε ατυχήματα», αναφέρει η έκθεση της ITF.
Το ITF ανησυχεί επίσης πολύ για τον αυξανόμενο αριθμό μοτοσυκλετιστών που σκοτώνονται στους δρόμους στη Χιλή, την Αργεντινή και την Κολομβία, όπου τα ποσοστά θνησιμότητας αυξήθηκαν κατά 89%, 70% και 66%, αντίστοιχα.