Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Chartering Department TMC MARITIME CO.
Σταθερός παρέμεινε ο γενικός δείκτης ξηρού φορτίου την εβδομάδα που πέρασε, με τα Panamaxes να κρατούν τη ναυλαγορά στα ίδια επίπεδα, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη υποχώρησα. Αναλυτικότερα, τα capes υποχώρησαν κατά 5,8%, τα Kamsarmaxes +9,4%, τα Supramaxes -1.7%, και τα Handies -0,5%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ήταν αμετάβλητος και έκλεισε στις 1324 μονάδες την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά επηρεάστηκε αρνητικά από τα προβλήματα που δημιούργησαν οι καιρικές συνθήκες στις λειτουργίες των λιμένων. Είδαμε περισσότερα φορτία από την Αυστραλία, όμως οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επέλεξαν να παραμείνουν στην περιοχή διατηρώντας τον ανταγωνισμό σε υψηλά επίπεδα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,125 $/tn.
Στον Ατλαντικό ξεχώρισε η Βραζιλία η οποία παρουσίασε βελτιώσεις με περισσότερα φορτία στην αγορά. Αντιθέτως στο βορρά η ζήτηση δεν επαρκούσε για να απορροφήσει τα διαθέσιμα πλοία με αποτέλεσμα να σημειωθεί πτώση στους δείκτες της περιοχής. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,57 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 28,38 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17,83Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα ωστόσο υπήρχε αισιοδοξία για άνοδο της αγοράς κυρίως στο Νότο. Η εβδομάδα συνέχισε στους ίδιους θετικούς ρυθμούς. Στο Νότο αυξήθηκαν οι ναύλοι ενώ και στο βορρά βελτιώθηκε η ροή φορτίων, ιδίως από τον αμερικανικό κόλπο. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14-17Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 14-16 Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε όπως τελείωσε η προηγούμενη, όμως είδαμε κάποια φορτία από την Αυστραλία και το βόρειο Ειρηνικό. Η εβδομάδα συνέχισε με περιορισμένη δραστηριότητα αλλά και κάποια κλεισίματα σε υψηλότερα επίπεδα. Στο τέλος της εβδομάδας μειώθηκαν τα ορυκτά φορτία προκαλώντας μικρές διορθώσεις στους ναύλους. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία μπορεί να μην υπήρχαν τόσα φορτία κάρβουνου αλλά η περιορισμένη προσφορά πλοίων κράτησε τη θετική πορεία των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής βελτιώθηκαν στα 11-12,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, καθώς το αυξημένο ενδιαφέρον για τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό κράτησαν τους ναύλους στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6-7Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 8-9Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Το μόνο θετικό στοιχείο είναι ότι δείχνει η αγορά να σταθεροποιείται έστω και σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 8-9,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-7,5Κ/ημέρα.