Τη διασφάλιση παροχής ενέργειας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω της Ελλάδας αναμένεται να εξετάσει την ερχόμενη Τρίτη η χωρία υπουργών γειτονικών χωρών, που καταφθάνει στην Αθήνα. Συγκεκριμένα, κατά τη συνάντηση που θα έχουν οι υπουργοί Ενέργειας της Αλβανίας, της Βόρειας Μακεδονίας, της Βουλγαρίας, του Κοσσυφοπεδίου και της Ρουμανίας θα τεθεί επί τάπητος η προσπάθειας για σταδιακή απεξάρτηση από τη Ρωσία και το φυσικό της αέριο. Να σημειωθεί ότι όπως φαίνεται η Σερβία, κράτος πολύ κοντά στη Μόσχα, δε θα εκπροσωπηθεί στη συνάντηση.
Σε συνέχεια, συνεπώς, και σχετικών επαφών στο Βερολίνο που είχε κάνει ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας στο πλαίσιο Φορουμ με συμμετοχή Βαλκανικών Κρατών τα θέματα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων αλλά και της τροφοδοσίας με Υγροποιημενο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) θα εξεταστούν.
Ήδη, βέβαια, ο κ. Σκρέκας έχει ανακοινώσει ότι υπάρχει επεξεργασία για νέα διασύνδεση για μεταφορά «πράσινης» ενέργειας από την Ελλάδα στην Αυστρία και στη Γερμανία, μέσω των βαλκανικών χωρών, αναμένεται να περιληφθεί στην ατζέντα των συζητήσεων των υπουργών Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μάλιστα με βάση πληροφορίες ο ΑΔΜΗΕ επεξεργάζεται δύο διαδρομές, η μία υποθαλάσσια από την Αλβανία και η άλλη δια μέσω Δυτικών Βαλκανίων.
Σε σχέση με τις ροές ΥΦΑ ήδη ο ρόλος της Ρεβυθούσας έχει αναδειχθεί καθώς αποτελεί για την Βουλγαρία πύλη εισαγωγών φυσικού αερίου. Επίσης μέσω της η Bulgartransgaz με ποσοστό 20% μετέχει στο FSRU Αλεξανδρούπολης.
Πάντως τα νέα δεδομένα γεννούν κι ευκαιρίες. για να καταστεί η χώρα κόμβος διαμετακόμισης φυσικού αερίου προς βορρά, εφόσον βέβαια προχωρήσουν πολλαπλά σχέδια επενδύσεων κλίμακας, σε δίκτυα και άλλες υποδομές. Ειδικότερα ανοίγεται ένα “παράθυρο” για την Ελλάδα να ενισχύσει το γεωτρατηγικό της ρόλο και να καταστεί η βασική “οδός” για το αέριο της ΝΑ Ευρώπης. Και μάλιστα χτίζοντας εναλλακτικό δρόμο που δε θα περιλαμβάνει την Τουρκία. Ουσιαστικά οι τερματικοί σταθμοί LNG αλλά και τα νέα δίκτυα με φορά ροής πλέον από Νότο προς Βορρά θα αποτελέσουν το κλειδί της απεξάρτησης για τις Βαλκανικές χώρες και από το ρωσικό αέριο αλλά και από έναν “τουρκικό εναγκαλισμό”.
Υπενθυμίζεται ότι η ευρύτερη περιοχή μας προ πολέμου βασιζόταν κατά 50% σε εισαγωγές από τη Gazprom για να καλύψει τις ανάγκες της. Είναι προφανές λοιπόν ότι ανοίγεται ένα “παράθυρο” ευκαιρίας για την εμπορική εκμετάλλευση των υποδομών FSRU που υπάρχουν ή σχεδιάζονται στην Ελλάδα και που εφόσον υλοποιηθούν μπορεί να οδηγήσουν σε μια δυνατότητα μεταφοράς που μπορεί σε ένα μεγάλο ποσοστό, κοντά στα 20 bcm, να καλύψει το ποσοστό του “χαμένου” ρωσικού αερίου αλλά και σε μια αναβάθμιση της χώρας στο γεωνεργειακό χρηματιστήριο.
Οι σταθμοί
Πέρα από τη Ρεβυθούσα δρομολογούνται στην Αλεξανδρούπολη από την Gastrade (με μετόχους την Ελμίνα Κοπελούζου, τη Gaslog Cyprus Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τη βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και το ΔΕΣΦΑ.). Επιπλέον και στους Αγίους Θεοδώρους (Διώρυγα GAS) η Motor Oil προωθεί μια αντίστοιχη υποδομή. Επίσης FSRU σχεδιάζει στον Παγασητικό η εταιρεία Mediterranean Gas.