Η νέα χρονιά επιφυλάσσει σημαντικές εξελίξεις για τα μέσα σταθερής τροχιάς τα οποία έχουν εισέλθει σε διαδικασία αναβάθμισης τροχαίου υλικού, όπου αυτό είναι απαραίτητο. Σε εξέλιξη είναι η διαδικασία προμήθειας νέων συρμών που αναμένεται να εξυπηρετήσουν τις επεκτάσεις του δικτύου. Με την είσοδο του 2023 αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την προμήθεια επτά νέων διρευματικώνν συρμώ τον οποίο θα «τρέξει» η Αττικό Μετρό. Παράλληλα εξετάζεται το ενδεχόμενο προμήθειας επιπλέον συρμών για την εξυπηρέτηση των αναγκών του δικτύου, καθώς το μέσο εμφανίζει σταθερά ανοδική επιβατική κίνηση και οι υφιστάμενοι συρμοί φαίνεται ότι δεν επαρκούν με δεδομένη την ενισχυμένη ζήτηση.
Οι επτά νέοι διρευματικοί συρμοί πρόκειται να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά στη γραμμή 3 η οποία εξυπηρετεί το δρομολόγιο Δημοτικό Θέατρο-Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και συνολικά 27 σταθμούς σε μια γραμμή με μήκος σχεδόν 50χλμ. Σήμερα στο δίκτυο Μετρό της Αθήνας κυκλοφορούν επτά τέτοιοι συρμοί που λειτουργούν από το 2004.
Τα νέα τρένα θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά στα δρομολόγια του αεροδρομίου τα οποία λόγω του ενισχυμένου τουρισμού έχουν σημαντική ζήτηση. Οι έως τώρα εκτιμήσεις μάλιστα θέλουν την επιβατική κίνηση στα δρομολόγια από/προς το αεροδρόμιο να αυξάνεται σημαντικά μετά τη σύνδεση του μέσου και με τον Πειραιά. Τα πρώτα δείγματα από τη λειτουργία της επέκτασης μέχρι το Δημοτικό Θέατρο δείχνουν σημαντική άνοδο της επιβατικής κίνησης.
Το κόστος προμήθειας των νέων συρμών εκτιμάται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότησή τους θα πραγματοποιηθεί μέσα από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Οι συρμοί αυτοί διαφέρουν από τους συμβατικούς συρμούς που κυκλοφορούν στο δίκτυο Μετρό της πόλης. Έχουν τη δυνατότητα να ηλεκτροδοτούνται, από άλλη πηγή, όχι μόνο από την “τρίτη γραμμή” που υπάρχει παράλληλα με τις γραμμές του Μετρό στο έδαφος. Ηλεκτροδοτούνται και από τον παντογράφο που διαθέτουν, ο οποίος παίρνει ρεύμα από τις εναέριες γραμμές ηλεκτροδότησης που διαθέτει το δίκτυο. Η προμήθεια των επτά νέων συρμών μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2026. Ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί και η σύμβαση προμήθειας να υπογραφεί εντός του 2023.
Παράλληλα σήμερα στην Αττικό Μετρό υπάρχουν σκέψεις για την προμήθεια επιπλέον 6-8 συρμών, οι οποίοι θα ενισχύσουν τον σημερινό στόλο των γραμμών 2 και 3. Καθώς το δίκτυο επεκτείνεται οι ανάγκες για συρμούς μεγαλώνουν. Παράλληλα, όσο οι παλαιότεροι συρμοί λειτουργούν εμφανίζουν μεγαλύτερες ανάγκες συντήρησης και επισκευών.
Το αν τελικά προχωρήσει η κίνηση προμήθειας αλλά και η ποσότητα των συρμών που θα προμηθευτεί η Αττικό Μετρό για λογαριασμό της ΣΤΑΣΥ, μένει να αποφασιστεί στο επόμενο διάστημα.
Τέσσερις γενιές τρένων συνθέτουν τον στόλο των συρμών σήμερα
Συνολικά ο στόλος των συρμών του Μετρό της αποτελείται από 4 γενιές τρένων. Ο μεγάλος ασθενής του υφιστάμενου στόλου συρμών παραμένει η πρώτη γενιά συρμών, η οποία δεν διαθέτει κλιματισμό, σε μια πόλη με πολύ υψηλές θερμοκρασίες για 3-4 μήνες.
Αυτοί οι συρμοί δημιουργούν τους θερινούς μήνες αποπνικτικές συνθήκες μέσα στα βαγόνια με αποτέλεσμα η εμπειρία της μετακίνησης κάθε άλλο παρά ευχάριστη να είναι. Οι 28 συρμοί που κατασκευάστηκαν από Siemens AG, Daimler-Benz, Alstοm λειτουργούν από το 2020.
Οι επόμενες γενιές συρμών διαθέτουν κλιματισμό. Η δεύτερη γενιά λειτουργεί από το 2003, αφορά 21 μονάδες και κατασκευάστηκε από την κοινοπραξία Hawna-Rotem, Mitsubishi Vapor και Knorr-Bresme. Η τρίτη γενιά αφορά σε 17 νέους συρμούς, τους πιο εξελιγμένους που διαθέτει το δίκτυο και κατασκευάστηκε από την Hyundai Rotem με Η/Μ συστήματα από την Siemens. Στο δίκτυο της Αθήνας εντάχθηκαν το 2014.