Πολύς λόγος έγινε την προηγούμενη εβδομάδα για την συμφωνία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους των supermarket προκειμένου να δημιουργηθεί το «καλάθι του καταναλωτή». Ένα «πακέτο» με 50 προϊόντα πρώτης ανάγκης το οποίο θα επιδιώκεται να διατίθεται σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές.
Από τη στιγμή που ανακοινώνεται και πάλι πληθωρισμός με διψήφιο ποσοστό, είναι λογικό τα βλέμματα των καταναλωτών να στρέφονται με ιδιαίτερη προσοχή σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες καθώς οι πάντες αναζητούν λύσεις στο πρόβλημα της ακρίβειας. Πώς όμως θα υλοποιηθεί στην πράξη αυτό το καλάθι; Οι πληροφορίες που συλλέγουμε από το… μέτωπο των προετοιμασιών δείχνουν ότι μετά τις αρχικές εξαγγελίες άρχισαν να πέφτουν στο τραπέζι τα προβλήματα. Η «ιδέα» είναι το υπουργείο Ανάπτυξης να ορίσει τους τομείς στους οποίους πρέπει να υπάρχουν τα κατά το δυνατόν φθηνότερα προϊόντα και οι αλυσίδες να είναι αυτές που θα ορίσουν τους κωδικούς που θα ενσωματωθούν.
Και εδώ αρχίσει το πρόβλημα. Μπορεί αυτή η διαδικασία να σηματοδοτήσει παράβαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού; «Μπορεί» λένε οι ειδικοί. Διότι με ποια κριτήρια θα επιλεγεί το ένα προϊόν και θα μείνει έξω το ανταγωνιστικό του; Πώς θα διαφημιστεί ένας κωδικός ως «φθηνός» ώστε στον άλλο να μείνει η ρετσινιά του «ακριβού;». Διότι με βάση τη λογική που υιοθετήθηκε, δεν θα είναι -για παράδειγμα- όλα τα γάλατα στο καλάθι ούτε όλα τα τυριά ούτε όλα τα χαρτικά. Θα είναι συγκεκριμένα προϊόντα που παράγονται από συγκεκριμένες εταιρείες οι οποίες έχουν ανταγωνιστές και προσπαθούν να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους.
Οι ανακοινώσεις από τις αλυσίδες σούπερμαρκετ αναμένεται επομένως να καθυστερήσουν για αρκετές ημέρες ακόμη καθώς θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να ξεπεραστούν τα νομικά προβλήματα και να μην ξεσπάσει «πόλεμος» μεταξύ των εταιρειών μέσα σε ούτως ή άλλως εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες λόγω του πληθωριστικού κύματος που πλήττει όλη την Ευρώπη.