Σε εξέλιξη είναι οι μελέτες για την σήραγγα Ηλιούπολης και την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης με τις εκτιμήσεις να θέλουν την παράδοσή τους στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών εντός του 2023, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες του μεγάλου οδικού έργου. Η προτεραιοποίηση του project της Σήραγγας Ηλιούπολης ως επέκταση της Αττικής Οδού σε συνδυασμό με την ανισοπεδοποίηση της Λ.Βουλιαγμένης μέχρι το ύψος του Ελληνικού, θα βελτιώσει σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο που παρατηρείται τόσο στην Λεωφόρο Καρέα, όσο και στην Λ. Βουλιαγμένης, ειδικά τις ώρες αιχμής.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα και με την προϋπόθεση ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα η ανισοπεδοποίηση της λεωφόρου Βουλιαγμένης θα παραδοθεί στο κοινό το 2026, ενώ ένα χρόνο αργότερα θα τεθεί σε κυκλοφορία η Σήραγγα Ελληνικού.
Η Σήραγγα Ελληνικού αναμένεται να αλλάξει τη συγκοινωνιακή εικόνα της πρωτεύουσας.
Σε πρώτη φάση, θα σημάνει την ολοκλήρωση, σε μεγάλο βαθμό, του «ελεύθερου» δακτυλίου στο μητροπολιτικό συγκρότημα της Αθήνας. Με τον Κηφισό, την Αττική Οδό, τη Σήραγγα Ηλιούπολης και την ανισόπεδη Λ.Βουλιαγμένης, η Αθήνα θα έχει ένα δίκτυο ελεύθερων από φανάρια αξόνων που θα εξυπηρετεί τις διαμπερείς οδικές μετακινήσεις τόσο μεταξύ βορρά-νότου όσο και ανατολής-δύσης. Κανείς θα μπορεί πλέον σε λίγα λεπτά να μετακινείται γρήγορα από τη μία περιοχή στην άλλη ακόμα και αν η απόσταση εντός αστικού ιστού θεωρείται μακρινή.
Δεύτερον, επιτυγχάνεται η γρήγορη σύνδεση των νοτίων προαστίων με τα Μεσόγεια και φυσικά με το Αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος». Σήμερα για να μετακινηθεί κάποιος από τον Άλιμο, για παράδειγμα, μέχρι το Αεροδρόμιο χρειάζεται υπό κανονικές κυκλοφοριακές συνθήκες 45-50 λεπτά μέσω της λεωφόρου Βάρης – Κορωπίου. Με την Σήραγγα Ηλιούπολης θα μειωθεί ο χρόνος κατά σχεδόν 15-20 λεπτά, ενώ θα ανακουφιστεί κυκλοφοριακά και ο άξονας της Βάρης – Κορωπίου.
Τρίτον, θα υπάρχει πολύ γρηγορότερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού, δεδομένων των προβλέψεων που θέλουν την επισκεψιμότητα στην περιοχή να ανέρχεται σε δεκάδες χιλιάδες άτομα καθημερινά. Με δεδομένο μάλιστα ότι σήμερα η λεωφόρος Βουλιαγμένης είναι ιδιαίτερα κορεσμένη για αρκετές ώρες την ημέρα, με την λειτουργία του Ελληνικού το 2026, ο άξονας πρακτικά θα κοκκινήσει από την κίνηση. Με την ανισοπεδοποίηση της λεωφόρου Βουλιαγμένης και την βοήθεια του Μετρό και του Τραμ η πρόσβαση στον χώρο της επένδυσης του Ελληνικού εκτιμάται ότι θα διευκολυνθεί σημαντικά.
Εξίσου σημαντική θεωρείται και η σύνδεση του δικτύου του Τραμ με τον σταθμό Μετρό στη λεωφόρο Βουλιαγμένης καθώς θα επιτρέψει τη σύνδεση των δύο μεγάλων λεωφόρων που διασχίζουν τον πόλο του Ελληνικού, αποτρέποντας τη χρήση του ΙΧ. Εντός του χώρου σχεδιάζεται η μετακίνηση της γραμμής που οδηγεί από τη λεωφόρο Ποσειδώνος στο Αμαξοστάστιο του Τραμ, εντός του διαδρόμου του μεγάλου περιπάτου από την Βουλιαγμένης έως την Ποσειδώνος. Η σύνδεση του Τραμ με το σταθμό Μετρό θα οδηγήσει στην εύκολη μετάβαση στις διάφορες περιοχές εντός του Ελληνικού και κυρίως από την περιοχή της Βουλιαγμένης στην τουριστική ζώνη του Αγίου Κοσμά.
Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης
Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Για την κατάληξη της εξετάζονται διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και αυτό της σύνδεσης στο ύψος του Metro Mall στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος του Ελληνικού
Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στο project θα εφαρμοσθούν σύγχρονες τεχνικές, όσο και η τεχνολογία BIM, για να συγκρατηθεί το κόστος που σήμερα υπολογίζεται σε περίπου 450-500 εκατ. ευρώ, σε τρέχουσες τιμές.