Στην ανάγκη επέκτασης του τερματικού σταθμού του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» οδηγεί η ραγδαία αύξηση της αεροπορικής κίνησης φέτος στη χώρα, η οποία αγγίζει ήδη τα επίπεδα του 2019, διαγράφοντας συνεχή ανοδική πορεία. Πλέον οι χωροταξικές δυνατότητες του αεροσταθμού του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αγγίζουν επίπεδα κορεσμού δημιουργώντας την ανάγκη επέκτασης του χώρου εξυπηρέτησης των επιβατών. Η απόφαση για την περαιτέρω επέκταση του τερματικού σταθμού έχει ληφθεί και ήδη δρομολογήθηκε ο σχετικός διαγωνισμός, με καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών την 15η Σεπτεμβρίου. Το έργο, της λεγόμενης «μικρής επέκτασης» είναι κόστους 6,1 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) και απαντά στην ανάγκη του αεροδρομίου για επιπλέον κτιριακούς χώρους. Οι υποψήφιοι θα κληθούν να υποβάλουν, με τις προτάσεις τους, Δήλωση Συμμετοχής. Ο ανάδοχος που θα κατακυρωθεί θα κληθεί να υποβάλει εγγύηση καλής εκτέλεσης, κατά την υπογραφή της σύμβασης.
Οι εκτιμήσεις θέλουν τη σχετική σύμβαση ανάληψης του έργου να υπογράφεται έναν μήνα αργότερα, δηλαδή τον ερχόμενο Νοέμβριο. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του υπολογίζεται τον Νοέμβριο του 2023. Η περίοδος ευθύνης του αναδόχου θα ολοκληρωθεί, βάσει του παραπάνω χρονοδιαγράμματος, τον Νοέμβριο του 2026.
Το αντικείμενο του έργου
Η δεύτερη επέκταση του τερματικού σταθμού σχεδιάζεται στην ανατολική πλευρά του κτιρίου. Το νέο κτίριο θα έχει 1.400 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων χώρων, χωρισμένο σε δυο επίπεδα, αφίξεων και αναχωρήσεων. Πιο συγκεκριμένα θα περιλαμβάνει:
1. Κατασκευή δύο (2) σαλονιών Σένγκεν, στο δυτικό άκρο του
επίπεδο αφίξεων·
2. Κατασκευή δύο (2) σαλονιών εκτός Σένγκεν, στην ανατολική πλευρά
του επιπέδου αφίξεων·
3. Επέκταση του χώρου αναμονής για τον έλεγχο διαβατηρίων για την άφιξη
επιβάτες·
4. Υλοποίηση ορισμένων εσωτερικών επεμβάσεων (π.χ. νέος φωτισμός,
δάπεδο με μοκέτα, ανακαίνιση των δημόσιων τουαλετών κ.λπ.).
Η πρώτη επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ξεκίνησε το 2018 και ολοκληρώθηκε το 2020. Το έργο περιλάμβανε τη νοτιοδυτική επέκταση του Κεντρικού Αεροσταθμού με νέες κτιριακές εγκαταστάσεις 14.950 τ.μ. και το κόστος του ανήλθε στα 31 εκατ. ευρώ.
Ο σχεδιασμός της νέας επέκτασης ξεκίνησε ήδη από το 2018, ενώ τα στοιχεία κίνησης της επόμενης χρονιάς την κατέστησαν ακόμα πιο επιτακτική. Η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ είχε ξεπεράσει το 2019 τα 2 εκατ. επιβάτες δημιουργώντας την ανάγκη άμεσης κατασκευής του νέου τερματικού σταθμού, που είχε προγραμματιστεί να γίνει στον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης μακράς διαρκείας. Τα σχέδια πάγωσαν με την έλευση της πανδημίας, που οδήγησε σε δραμτική μείωση της αεροπορικής κίνησης.
Στελέχη της αεροπορικής αγοράς εκτιμούν ότι ενδέχεται η νέα, λεγόμενη «μικρή» επέκταση να αποτελεί τον «προθάλαμο» δημιουργίας ενός νέου τερματικού σταθμού, που θα εξυπηρετήσει την αυξανόμενη επιβατική κίνηση. Το μεγάλο αυτό έργο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 300 – 400 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί με την προοπτική εξυπηρέτησης των αναγκών άνω των 40 εκατ. επιβατών. Οι έως τώρα εκτιμήσεις θέλουν το έργο να είναι ικανό να καλύψει τις ανάγκες του αεροδρομίου για τα επόμενα 15-20 έτη.