Στην αναθεώρηση των προβλέψεών της για την πορεία της επιβατικής κίνησης το 2022 προχώρησε η ACI EUROPE, εκτιμώντας ότι η πλήρης ανάκαμψη στα επίπεδα προ πανδημίας αναμένεται το 2024 αντί του 2025.
Η αναθεώρηση των εκτιμήσεων της αεροπορικής ένωσης γίνεται υπό την αίρεση ότι η πτώση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα ανέλθει στο 22% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019 και όχι στο 32% που είχε προβλεφθεί τον περασμένο Οκτώβριο.
Την ίδια στιγμή η ACI EUROPE κρούει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας τον τριπλό κίνδυνο που ελλοχεύει στο θέμα της γεωπολιτικής, την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών και τις νέες μεταλλάξεις Covid, που θα δημιουργήσουν σημαντική αβεβαιότητα και κινδύνους μείωσης της κυκλοφορίας.
Επίσης, τονίζεται η ανομοιογένεια που παρατηρείται ανά αεροδρόμιο, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ανάκαμψη της κυκλοφορίας που εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα ταξίδια αναψυχής και τροφοδοτείται από την επέκταση της χωρητικότητας των εταιρειών εξαιρετικά χαμηλού κόστους (LCC), της ασύμμετρης έκθεσης σε κινδύνους κίνησης (κυρίως οι σχετιζόμενοι με τον πόλεμο στην Ουκρανία) και ζητήματα προσωπικού που επηρεάζουν δυσανάλογα τα μεγαλύτερα αεροδρόμια
«Αυτή τη στιγμή, η απόδοση της επιβατικής κίνησης συνάδει με το αισιόδοξο σενάριο, που προέβλεπε την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε πολλές αγορές και την έντονη καλοκαιρινή ζήτηση. Όμως, η ιστορία των τελευταίων τριών ετών μας δείχνει ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, καθώς δεν έχουμε ακόμη ένα καθιερωμένο οργανόγραμμα στην Ευρώπη -πόσο μάλλον παγκοσμίως- για το πώς να αντιμετωπίσουμε τις μελλοντικές μεταλλάξεις του Covid-19 όσον αφορά τα ταξίδια. Και πέρα από τις άμεσες επιχειρησιακές προκλήσεις στα θέματα στελέχωσης, δεν υπάρχει διαφυγή από τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τους φόβους για πληθωρισμό που σημαίνει ότι οι κίνδυνοι για την εναέρια κυκλοφορία πηγαίνουν μόνο προς μία κατεύθυνση – προς τα κάτω» δήλωσε σχστικά ο γενικός διευθυντής της ACI EUROPE Olivier Jankovec.
Στο βασικό σενάριο του 2022, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα εξακολουθούν να έχουν 540 εκατ. λιγότερους επιβάτες από ό,τι το 2019 – με αποτέλεσμα τη συνολική απώλεια 3,7 δισ. επιβατών από την αρχή της πανδημίας.
Αυτό ισοδυναμεί με τη συνολική αύξηση των επιβατών που επιτεύχθηκε τα τελευταία 36 χρόνια πριν από την πανδημία. Εάν η σχετική πτώση των εσόδων των αεροδρομίων και η συνεχιζόμενη οικονομική αδυναμία αποτελούν παράγοντες πίσω από τις τρέχουσες επιχειρησιακές προκλήσεις, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις απλώς προσθέτουν περισσότερες προκλήσεις για τις επενδύσεις των αεροδρομίων στη βιωσιμότητα, την ψηφιοποίηση και τη χωρητικότητα.
Είναι κρίσιμο οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικές αρχές να δουν πέρα από τη διαμάχη για τις οικονομικές ποσοστιαίες μονάδες και να διασφαλίσουν ότι τα αεροδρόμια της Ευρώπης είναι σε θέση να δημιουργήσουν τις ταμειακές ροές και να αποκαταστήσουν την ισχύ του ισολογισμού που απαιτείται για να αποφευχθεί μια κρίση στις επενδύσεις στα αεροδρόμια, αναφέρει η έκθεση της ACI EUROPE.