Την ανάγκη οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να στηριχθούν από την πολιτεία υπογράμμισε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κόλλιας, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, με τίτλο, «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών».
Ο κ. Κόλλιας τόνισε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς «η παροχή κινήτρων για τον εταιρικό μετασχηματισμό των μικρομεσαίων είναι μια ορθολογική προσέγγιση», ενώ αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες διατάξεις, και επικεντρώθηκε στα εξής:
• Στο άρθρο 3, η έκπτωση 30% του φόρου επί των κερδών είναι άκρως ενθαρρυντική. Στις προϋποθέσεις, όμως, και ιδιαίτερα στο (α) που ασχολείται με το συνολικό κύκλο εργασιών των μετασχηματιζόμενων εταιρειών, όπου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 150% του κύκλου εργασιών της εταιρείας με το μεγαλύτερο κύκλο εργασίας θα πρέπει να εξεταστεί και να υπάρχουν διαβαθμίσεις, ανάλογα με τον κύκλο εργασιών. Για να γίνει πιο ξεκάθαρο, μια μεσαία επιχείρηση με ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 10 εκατ. ευρώ, δεν θα μπορεί να επωφεληθεί των φορολογικών κινήτρων αν απορροφήσει μια μικρή-καινοτόμα επιχείρηση με χαμηλό κύκλο εργασιών.
• Στο άρθρο 4 ορθά επεκτείνονται τα φορολογικά κίνητρα και στις περιπτώσεις συνεργασιών προσώπων. Εξίσου σημαντικό είναι και το ότι στις προϋποθέσεις υπάρχουν διαζευκτικά κριτήρια, αφού δεν θα ήταν εύκολη η υιοθέτηση όλων.
• Σημαντική είναι η πρόβλεψη στο ‘Αρθρο 5 της εισφοράς μικρής ατομικής επιχείρησης σε οποιασδήποτε μορφής Νομικό πρόσωπο. Στην περίπτωση αυτή το νέο σχήμα θα έχει απαλλαγή Φόρου Εισοδήματος κατά 30 %, όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, αλλά θα έχουμε και την διατήρηση των διοικητικών αδειών στο άρθρο 8. Προτείνεται στην περίπτωση αυτή η ατομική επιχείρηση, εκτός της μεταφοράς όλων των συμβατικών υποχρεώσεων, να διατηρεί σε ισχύ τις συμβάσεις προγραμμάτων απασχόλησης ΟΑΕΔ κ.λ.π. ή προγραμμάτων ΕΣΠΑ κ.λ.π.
• Εξίσου σημαντικό, είναι ότι απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος, το εισόδημα που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης στοιχείων της νέας εταιρείας σε τρίτο, υπό κάποιες προϋποθέσεις (άρθρο 7).
• Το άρθρο 9 του σχεδίου νόμου είναι εξαιρετικής σημασίας γιατί παρέχει κίνητρα φορολογικής φύσεως παρόμοια με αυτά του Νομοθετικού Διατάγματος 1297/72 και των άρθρων 1-5 του Ν. 2166/1993 και ισχυρότερα και από όσα προβλέπονται στα άρθρα 52-55 του κώδικα φορολογίας εισοδήματος (Ν. 4172/2013). Βέβαια, δεν υπάρχει ρητή αναφορά για απαλλαγή από φόρο εισοδήματος σχετικά με μεταφορά υφιστάμενων αφορολόγητων αποθεματικών αναπτυξιακών νόμων κάτι που αναφέρεται και στο Ν.Δ. 1297/1972 (άρθρο 10), στον Ν. 2166/1993 (άρθρο 3) και στον Ν. 4172/2013 (άρθρο 54).
• ‘Ακρως σημαντική είναι η διάταξη στο άρθρο 11, που αφορά στη μεταφορά ζημίας από τις μετασχηματιζόμενες επιχειρήσεις στον ισολογισμό της νέας εταιρείας και η δυνατότητα φορολογικού συμψηφισμού με τα κέρδη της νέας εταιρείας. Σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις νομικών προσώπων του 2019 από την ΑΑΔΕ, περισσότερες από 6 στις 10 επιχειρήσεις εμφάνιζαν ζημιά ή μηδενικά κέρδη. Μέσω των συνεργασιών και των συμπράξεων, δίνεται σε αυτές τις επιχειρήσεις η δυνατότητα χρηματοδότησης και η μετατροπή τους σε βιώσιμες.
• Τέλος, στο άρθρο 15 παρέχεται σε φυσικά πρόσωπα, κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, φορολογική απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος κατά 50% επί των κερδών για έσοδα από την άσκηση αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενισχύοντας επιπρόσθετα τους αγρότες σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία