Το 2022 θα είναι ένα έτος σημαντικής ανάκαμψης της κρουαζιέρας, όμως το 2023 αναμένεται η ολική επαναφορά του κλάδου στα επίπεδα του 2019 όπως τόνισαν χθες στελέχη της Celestyal Cruises κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου στην Αθήνα, με αφορμή την παρουσίαση του νέου φετινού προγράμματος ταξιδιών.
Η εταιρεία ανακοίνωσε την έναρξη κρουαζιέρων τριών και τεσσάρων διανυκτερεύσεων στις 18 Απριλίου με το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Crystal, τις οποίες θα συνεχίσει από τις 29 Απριλίου το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Olympia – ενώ την ίδια ημερομηνία το Celestyal Crystal αναλαμβάνει τις κρουαζιέρες επτά διανυκτερεύσεων.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, οι κρατήσεις των επιβατών θα φθάσουν το 2022 στο 64% του 2019 και ότι οι παραδοσιακές αγορές από ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Γερμανία και Γαλλία, θα αντιπροσωπεύσουν το 50% των κρατήσεων. Παράλληλα, πληθαίνουν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής – καθώς το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα ρευστό – οπότε μπορεί αυτά τα ποσοστά δύναται να αυξηθούν.
Η εταιρεία, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε, πραγματοποίησε το 2021 κρουαζιέρες από τα μέσα Ιουνίου έως και τα τέλη Αυγούστου, σημειώνοντας πληρότητα της τάξεως του 57%, ενώ παράλληλα, προσέλκυσε το 67,8% των επισκεπτών της από την εγχώρια αγορά και γειτονικές αγορές.
Αναφορικά με τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, τα στελέχη της Celestyal Cruises, υποστήριξαν πως έως τώρα δεν έχουν επηρεαστεί οι κρατήσεις των επιβατών, όμως μεγάλο θέμα υπάρχει με τις αυξήσεις των καυσίμων έως και 30%, που αλλάζει τα δεδομένα για τα κόστη των εταιρειών.
Όπως τόνισε ο καπετάνιος Γιώργος Κουμπενάς, γενικός διευθυντής Επιχειρήσεων της Celestyal Cruises και πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), «οι κρατήσεις μέχρι τώρα κινούνται ιδιαίτερα θετικά για όλο τον κλάδο καθώς φέτος υπάρχουν σαφώς λιγότεροι περιορισμοί λόγω Covid, ενώ εκτιμάται πως το κλίμα θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο, οπότε συνολικά το 2022 εκτιμάται ότι θα είναι ένα καλό έτος για την κρουαζιέρα.
Άνοιγμα στη Θεσσαλονίκη και τη Β. Ελλάδα
Η Celestyal Cruises πλέον έχει επιλέξει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως home port, δηλαδή λιμάνι επιβίβασης και αποβίβασης, κάτι που αποτελεί στρατηγική επιλογή με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ταξιδιωτών από τη βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια και αφετέρου στην ανάπτυξη και άλλων ελληνικών προορισμών.
«Η απόφαση να εντάξουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως home port εντάσσεται στο πλαίσιο του οράματος της Celestyal να αναπτύξει και άλλους προορισμούς στην Ελλάδα. Δυστυχώς η Βόρεια Ελλάδα έχει μείνει πίσω όσον αφορά την κρουαζιέρα. Επίσης, θέλουμε να επεκταθούμε σε προορισμούς που μπορούν να “δουλέψουν” και τον χειμώνα, δηλαδή μεγάλα λιμάνια τα οποία μπορούν να επισκεφθούν τα πλοία, λόγω της ανεπάρκειας των υποδομών στα μικρότερα λιμάνια στο νότιο Αιγαίο», επεσήμανε ο κ. Κουμπενάς.
Η επιλογή της Θεσσαλονίκης έγινε γιατί είναι μια πόλη με μεγάλη ιστορία και πολιτισμό, ενώ έχει βελτιωθεί σημαντικά και η αεροπορική της σύνδεση με την Αθήνα αλλά και ξένες πρωτεύουσες, ύστερα από την αναβάθμιση του αεροδρομίου. Όπως τονίστηκε, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αύξηση των Ελλήνων που συμμετέχουν σε κρουαζιέρες, καθώς το 2019 αντιπροσώπευσαν μόλις το 10% των επιβατών, ενώ το 2021 το ποσοστό έφτασε στο 27%.
Αναφορικά με την απόφαση της εταιρείας να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Λαυρίου ως home port, ο εμπορικός διευθυντής της Celestyal Leslie Peden τόνισε ότι ο εν λόγω λιμένας έχει πολύ καλή σύνδεση, που επιτρέπει την προσέλκυση ταξιδιωτών τόσο από τα Βαλκάνια όσο και από παραδοσιακές αγορές, ενώ και τα λιμενικά τέλη είναι ικανοποιητικά.
Οι επιδόσεις του 2021
Το 2021 η Celestyal Cruises πραγματοποίησε κρουαζιέρες περίπου για δυόμισι μήνες, από τα μέσα Ιουνίου έως και τα τέλη Αυγούστου, σημειώνοντας ικανοποιητική πληρότητα περί το 57%, ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τον μέσο όρο άλλων εταιρειών που δραστηριοποιήθηκαν το ίδιο χρονικό διάστημα στην περιοχή, με το 67,8% των επισκεπτών της να προέρχεται από την εγχώρια αγορά και γειτονικές στην Ελλάδα χώρες.
Μέσα σ’ αυτούς τους δυόμισι μήνες η Celestyal Cruises διακίνησε 14.330 επιβάτες που μεταφράζεται σε 71.000 επισκέψεις σε ελληνικά λιμάνια και 12.000 επιβάτες που επιβιβάστηκαν και αποβιβάστηκαν(Ηome Port) στα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά του Λαυρίου και της Θεσσαλονίκης. Όπως τονίστηκε, μέσα σ’ αυτούς τους δυόμισι μήνες δραστηριοποίησης, η συνολική συμβολή της εταιρείας στην εθνική οικονομία άγγιξε τα 26 εκατ. ευρώ, με τα 11 εκατ. ευρώ να είναι ετήσιες άμεσες λειτουργικές δαπάνες και τα 15 εκατ. ευρώ ετήσιες δαπάνες επισκεπτών σε λιμάνια από-επιβίβασης. Οι 11 κύριες χώρες ως πηγές ταξιδιωτών για την εταιρεία το 2021 ήταν οι ΗΠΑ, τα Βαλκάνια, η Ελλάδα, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία και η Κύπρος.