Οι ρευστές υγειονομικές συνθήκες αλλά και η κατάσταση των βασικών τουριστικών αγορών της χώρας δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για προβλέψεις ενώ καθιστούν τον στόχο ανάκτησης του 50% του 2019 δύσκολο στοίχημα. Αν όμως δεν υπάρξουν πρόσθετες υγειονομικές επιβαρύνσεις, το ισχυρό brand που έχει δημιουργήσει η χώρα μας, ο τρόπος που διαχειρίστηκε την πανδημία ως σήμερα, αλλά και η αξία του τουριστικού μας προϊόντος, μπορούν να οδηγήσουν σ’ ένα ανέλπιστα καλό 2ο εξάμηνο. Το παραπάνω επιφυλακτικά αισιόδοξο μήνυμα εξέπεμψε από το βήμα της Γενικής Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο πρόεδρος του κ. Γιάννης Ρέτσος.
Ο κύριος Ρέτσος αναφέρθηκε στην στρατηγική ρεαλισμού που ακολούθησε ο ΣΕΤΕ καθ’ όλη την δύσκολη περίοδο της πανδημίας και έδωσε τα εύσημα στην κυβέρνηση που ανταποκρίθηκε στα αιτήματα της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας υιοθετώντας διάφορα μέτρα για την στήριξή της. Ενώπιον του πρωθυπουργού μάλιστα ζήτησε συνέχιση της στήριξης καθώς και στενότερη συνεργασία δημόσιου κι ιδιωτικού τομέα.
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η επόμενη ημέρα παραμένει δύσκολη και για να διασφαλιστεί η θετική πορεία του κλάδου θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι προκλήσεις που ανέδειξε η πανδημία. Σύμφωνα με τον ίδιο οι προκλήσεις για την επόμενη ημέρα είναι επτά και είναι όλες εξίσου σημαντικές.
Η πρώτη εξ αυτών είναι η υγειονομική πρόκληση, στην οποία όπως εξήγησε ο κλάδος λειτούργησε με βάση το πραγματικό όφελος της χώρας και του τομέα προστατεύοντας παράλληλα και τη διεθνή εικόνα της χώρας. Παρόλα αυτά οι δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα να κλιμακωθούν οι εμβολιασμοί του πληθυσμού, να τηρούνται τα πρωτόκολλα ασφαλείας αλλά και να ξεκινήσει η λειτουργία του ψηφιακού ευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού το οποίο θα εξασφαλίσει ασφάλεια και περιβάλλον σταθερότητας, κάτι που ο κάθε ταξιδιώτης αναζητάει στην επόμενη φάση της επανεκκίνησης των ταξιδιών. «Υπάρχουν πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν, για να κερδηθεί το στοίχημα του φθινοπώρου και της επέκτασης της τουριστικής περιόδου, μέσα από τον έλεγχο της πανδημίας. Με πειθώ, με επιχειρήματα, με απόλυτο σεβασμό σε φόβους και επιφυλάξεις, πρέπει να διευρύνουμε το δίχτυ ασφαλείας που θα θωρακίσει το επίπεδο της δημόσιας υγείας σε κάθε τοπική κοινωνία» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Παράλληλα βέβαια θα πρέπει να δημιουργηθούν μηχανισμοί αντιμετώπισης, για μελλοντικές αντίστοιχες κρίσεις. «Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στον 21ο αιώνα που διανύουμε, ήδη, έχουμε αντιμετωπίσει πέντε μεγάλες πανδημίες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Χωρίς διάθεση υπερβολής, η χώρα μας, μέσα από ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα εμβολιασμού, κατάφερε να κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος.
Η δεύτερη πρόκληση είναι η συνέχιση της στήριξης από πλευράς της Πολιτείας. «Έχουν γίνει πολλά, μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα, όπως είναι για παράδειγμα ο ενιαίος ΦΠΑ σε τουρισμό και μεταφορές, ύψους 11% για τον οποίο υπήρξε και προεκλογική εξαγγελία της σημερινής Κυβέρνησης». Η συγκεκριμένη δέσμευση μάλιστα θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο και κρίσιμο να επισπευσθεί αφού θα ενίσχυε ιδιαίτερα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, ώστε να ανακτήσουν μεγαλύτερο κομμάτι της πελατείας τους, από μία συρρικνωμένη, για δεύτερη συνεχή χρονιά, παγκόσμια τουριστική πίτα, όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος. «Με αυτήν την αφορμή, και σε αυτή τη συγκυρία που όλοι οι παγκόσμιοι τουριστικοί παίχτες ανασυντάσσονται, μπορούμε πλέον να συζητήσουμε για ένα νέο φορολογικό πλαίσιο που δεν θα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα με την υψηλή φορολογία. Γνωρίζουμε πολύ καλά πλέον ότι οι όποιες αποσπασματικές κινήσεις επιμέρους μείωσης φορολογικών συντελεστών, δε λύνουν κανένα πρόβλημα ανταγωνιστικότητας» προσέθεσε.
Η τρίτη πρόκληση, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα κονδύλια που πρόκειται να διοχετευθούν στην ελληνική οικονομία από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα στηρίξουν σημαντικά την προσπάθεια της χώρας να εξέλθει από την πρωτοφανή κρίση που προκάλεσε η πανδημία, θα δημιουργήσουν πολλαπλασιαστικά θετικό αποτέλεσμα στην αναπτυξιακή διαδικασία αλλά και θα δώσουν νέα ώθηση στον ελληνικό τουρισμό, στην ελληνική οικονομία σε ολόκληρη της Ελλάδα. «Η Ελλάδα αναβαθμίζεται και εμείς δηλώνουμε παρόντες σε αυτήν τη μεγάλη πρόκληση».
Ως τέταρτη πρόκληση χαρακτήρισε τις υποδομές, οι επενδύσεις στις οποίες αναμένεται να ενισχύσουν την συνδεσιμότητα, να προσελκύσουν νέους επισκέπτες, να βελτιώσουν την τουριστική εμπειρία στον προορισμό, αλλά και να προωθήσουν την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη μέσα από έργα με πολλαπλασιαστική επίδραση. Για τις υποδομές άλλωστε ήδη το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, τον Σεπτέμβριο 2020, κατέθεσε αναλυτική μελέτη, που περιλαμβάνει συγκεκριμένες προτάσεις για επενδύσεις σε έργα δημοσίων υποδομών σε ολόκληρη την Ελλάδα με στόχο να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την Πολιτεία, σε μία συντονισμένη προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού τομέα, όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος.
Η πέμπτη πρόκληση ακούει στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος επιταχύνθηκε λόγω πανδημίας. Όπως εξήγησε ο κ. Ρέτσος, «ήδη 95% των εταιρειών τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, προσπαθούν να εισαγάγουν νέες τεχνολογίες για να αντιμετωπίσουν το καινούργιο περιβάλλον, να ικανοποιήσουν τις αναδυόμενες ανάγκες, να δημιουργήσουν μια καινοτόμο βάση ανταγωνιστικότητας. Αξιοποιώντας τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, οι τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν το άλμα από τη βασική ψηφιοποίηση, στην ευφυή χρήση των δεδομένων, για τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό είναι εφικτό μέσα από τεχνολογίες που μεταμορφώνουν τον τουριστικό τομέα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η βιομετρική, το blockchain, το cloud και πολλές άλλες ακόμα». Προσέθεσε μάλιστα ότι και σε αυτόν το τομέα παρουσιάσαμε πρόσφατα μελέτη που περιλαμβάνει 5 βασικούς πυλώνες και 12 στρατηγικές δράσεις για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του τουριστικού τομέα.
Η έκτη πρόκληση έχει να κάνει με τις στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου φορέα, οι οποίες είναι κομβικής σημασίας. Ιδιαίτερα αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας του ΣΕΤΕ και της Marketing Greece με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ, συνεργασία που όπως είπε «θα ωφελήσει τα μέγιστα τον ελληνικό τουρισμό και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό». «Οι δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες που ζούμε, απαιτούν ακόμα περισσότερο συνένωση δυνάμεων, συνεργασία όλων των φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Οι μοναχικές πορείες δεν ωφελούν κανέναν. Για τον ΣΕΤΕ και την MARKETING GREECE, που συνεχίζει μια σπουδαία δουλειά προώθησης του τουριστικού μας προϊόντος, η συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα, δεν είναι μια ευκαιριακή επιλογή και δεν αφορά μόνο την κρίση της πανδημίας. Είναι διαχρονική στρατηγική επιδίωξη για το καλό του τουρισμού».
Έβδομη και τελευταία πρόκληση αποτελεί όλο το πλέγμα που αφορά το περιβάλλον, την πράσινη ανάπτυξη, την κλιματική αλλαγή, την αειφορία, ένα τεράστιο όπως το χαρακτήρισε ο κ. Ρέτσος, κεφάλαιο. Η εν λόγω πρόκληση ξεκινάει από τους επιμέρους προορισμούς με την ορθή διαχείριση απορριμμάτων και υγρών αποβλήτων, επεκτείνεται στην ενεργειακή και υδατική επάρκεια, και καταλήγει στην προστασία του περιβάλλοντος ως μείζονα προϋπόθεση τουριστικής ανάπτυξης. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε την άμεση ανάγκη να βάλουμε στην εξίσωση των αλλαγών μας και την κλιματική αλλαγή. Είναι εδώ, παρούσα, ήδη επηρεάζει τον παγκόσμιο τουρισμό και θα τον επηρεάσει καθολικά το επόμενο διάστημα.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα συνεκτικό και παράλληλα ρεαλιστικό οδικό χάρτη για το σήμερα και το αύριο του ελληνικού τουρισμού, όπως ανέφερε ο κ. Ρέτσος ενός κλάδου που έχει σε παρελθούσες κρίσεις στηρίξει την οικονομία και την απασχόληση στη χώρα και θα συνεχίσει να το κάνει μόλις βγούμε από αυτή την δύσκολη συγκυρία.