Η αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς (Securities and Exchange Commission, SEC) κατηγόρησε την Boeing πως εξαπάτησε επενδυτές, κάνοντας ανακοινώσεις με τις οποίες διαβεβαίωνε έπειτα από δυο πολύνεκρα δυστυχήματα πως τα αεροσκάφη 737 MAX ήταν απόλυτα ασφαλή, δέχθηκε χθες Πέμπτη να καταβάλει πρόστιμο 200 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο υπεύθυνος για τις ανακοινώσεις την εποχή, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης κατασκευάστριας αεροσκαφών της υφηλίου Ντένις Μούλενμπεργκ, δέχθηκε να καταβάλει από την πλευρά του πρόστιμο 1 εκατομμυρίου δολαρίων.
Πρόβλημα σε αισθητήρες που αξιοποιούσε το λογισμικό πτήσης, πιο συγκεκριμένα το νέο σύστημα MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), για το οποίο οι χειριστές δεν είχαν εκπαιδευτεί, οδήγησε 737 MAX της Lion Air τον Οκτώβριο του 2018 και κατόπιν παρόμοιο αεροσκάφος της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019 να κάνουν σχεδόν κάθετη εφόρμηση προς το έδαφος, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να τα σώσουν. Οι δύο συντριβές στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους και οδήγησαν στην καθήλωση στο έδαφος όλου του στόλου των 737 MAX για είκοσι μήνες.
«Μετά την πρώτη συντριβή, η Μπόινγκ και ο Μούλενμπεργκ γνώριζαν πως το MCAS ήγειρε πρόβλημα ασφαλείας, όμως μολαταύτα διαβεβαίωσαν το κοινό πως το 737 MAX ήταν ‘ασφαλές όσο οποιοδήποτε αεροσκάφος που πέταξε ποτέ στον ουρανό’», τόνισε η επιτροπή κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ στο δελτίο Τύπου που δημοσιοποίησε.
«Αργότερα, μετά το δεύτερο δυστύχημα, η Μπόινγκ και ο Μούλενμπεργκ διαβεβαίωσαν το κοινό ότι δεν είχαν υπάρξει ολισθήματα ή κενά στη διαδικασία πιστοποίησης του MCAS, παρότι ήταν ενήμεροι για πληροφορίες περί του αντιθέτου», πρόσθεσε η SEC.
Η Μπόινγκ παραδέχθηκε το 2021 ότι δύο υπάλληλοί της οδήγησαν να διαπράξει σφάλμα ομάδα της αμερικανικής υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την προετοιμασία της εκπαίδευσης των πιλότων όσον αφορά το MCAS.
Ο γίγαντας της αεροναυπηγικής είχε τότε συμφωνήσει να καταβάλει πάνω από 2,5 δισ. δολάρια για να κλείσουν διάφοροι φάκελοι που εκκρεμούσαν – 243,6 εκατ. για να μπει στο αρχείο ποινική δίωξη, 1,77 δισεκ. για αποζημιώσεις σε αεροπορικές εταιρείες που είχαν παραγγείλει το 737 MAX, 500 εκατομμύρια για να χρηματοδοτηθεί το ταμείο το οποίο θα έδινε αποζημιώσεις στους συγγενείς των θυμάτων.
Ωστόσο, η επιτροπή κεφαλαιαγοράς έκρινε από την πλευρά της πως η Μπόινγκ και ο κ. Μούλενμπεργκ παραβίασαν τη νομοθεσία ως προς την ενημέρωση των επενδυτών, ωστόσο ούτε η εταιρεία, ούτε ο πρώην επικεφαλής της παραδέχονται ή αρνούνται την ορθότητα των ευρημάτων της SEC.