«Τα σιδηροδρομικά προβλήματα της χώρας είναι διαχρονικά και απαιτούν να εργαστούμε με μεθοδικότητα, συνέπεια, σύνεση επιμονή και υπομονή για να επιλυθούν» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την συνεδρίαση της ακρόασης φορών του σχεδίου νόμου για την «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών», στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε πως «τα σιδηροδρομικά προβλήματα της χώρας είναι συσσωρευμένα εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Υφίσταντο και πριν τα Τέμπη και έγιναν πολύ πιο ορατά με την σιδηροδρομική τραγωδία. Οφείλουμε να εργαστούμε με μεθοδικότητα, με συνέπεια, με σύνεση και προφανώς με επιμονή και υπομονή. Το νομοσχέδιο είναι ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν φτάνει. Θα πρέπει και να υλοποιηθεί αυτό το βήμα, αλλά και όλα τα επόμενα που είναι ενταγμένα στο σχέδιο δράσης που έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε»
Ο υπουργός, ανέφερε ότι μετά τα Τέμπη «υπάρχει μια μεγάλη και ευλόγως ανησυχία και ευαισθησία» σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Απέρριψε όμως ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε αυξημένα περιστατικά ασφάλειας στους σιδηροδρόμους.
Χαρακτηριστικά παρέθεσε στοιχεία σε βάθος δεκαετία που όπως είπε «σύμφωνα με τα πορίσματα και τις αναφορές: το 2023 ήταν 17 τα σοβαρά καταγεγραμμένα συμβάντα συμπεριλαμβανομένου και του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών. Το 2022 ήταν 29, το 2021 ήταν 56, το 2020 ήταν 53, το 2019 ήταν 79 , το 2018 ήταν 74, το 2017 ήταν 84, το 2016 ήταν 71, το 2015 ήταν 76 , το 2014 ήταν 81, το 2013 ήταν 58».
Συνολικά, είπε ο υπουργός, «πριν το δυστύχημα των Τεμπών είχαμε 500 σιδηροδρομικά συμβάντα», αλλά «μετά τα Τέμπη ευλόγως και ορθά αναδεικνύεται το κάθε περιστατικό». Επισήμανε ότι τα «σιδηροδρομικά προβλήματα είναι διαχρονικά, αλλά και δια τοπικά».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημείωσε έχει ανοικτές υποθέσεις για 11 χώρες σχετικά με θέματα ενίσχυση της σιδηροδρομικής ασφάλειας.
Τα στοιχεία της τελευταία δεκαετίας , είπε ο κ. Σταϊκούρας αποδεικνύουν ότι «εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα διαχρονικό και πολύ μεγάλο πρόβλημα, που η επίλυσή του απαιτεί -όπως ανέφεραν και στην συνεδρίαση κυρίως οι εκπρόσωποι των Συγκοινωνιολόγων- υπομονή, σταθερά βήματα και επιμονή»
Αναφορικά με το νομοσχέδιο, ο υπουργός ανέφερε ότι «αυτό είναι ένα πρώτο βήμα, δεν είναι αίολο και εντάσσεται σε μια συνολική στρατηγική την οποία έχουμε και πλέον την συζητούμε κάθε δίμηνο με του Ευρωπαίους. Είναι το κείμενο σχέδιο δράσεων που εδράζεται σε πέντε πυλώνες, έχει ξεκινήσει να υλοποιείται και το χαιρετίζει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Ήδη, πρόσθεσε ο υπουργός, «έχουμε υποβάλλει και ένα δεύτερο σχέδιο δράσεων και η αποτίμηση των ευρωπαϊκών οργάνων ήταν θετική».
Ο υπουργός, πρόσθεσε ότι «πράγματι υπάρχουν πρωτοβουλίες που θα πρέπει ακόμα να αναληφθούν για νέες νομοθετικές ρυθμίσεις , για ζητήματα εκπαίδευσης προσωπικού, προσλήψεων , ενσωμάτωσης Οδηγιών κ.λ.π». Στο πλαίσιο αυτό προχωράμε «σε αλλαγές στη νομοθεσία, στην λειτουργία του Διαχειριστή Υποδομής, στην κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων, σε θεσμικές και οργανωτικές παρεμβάσεις στον τομέα των σιδηροδρόμων, στον εταιρικό μετασχηματισμό που συζητάμε με αυτό το νομοσχέδιο, στην ψηφιοποίηση διαδικασιών εντός εμπλεκόμενων φορέων αλλά και την κουλτούρα μεταξύ των φορέων και την εμπέδωση αισθήματος ευθύνης και ασφάλειας».
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι εκτός από το οργανωτικό σχέδιο για τους σιδηροδρόμους απαιτούνται πόροι και για υποδομές, για αυτό σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει γίνει, το αμέσως προσεχώς διάστημα έπονται έργα ύψους 1,4 εκατ. ευρώ. Σχετικά με την εκπαίδευση ανέφερε πως σε συνεργασία με Πανεπιστήμια αναλαμβάνουμε ήδη πρωτοβουλίες για την διαχείριση ασφάλειας, τον σχεδιασμό και την εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας καθώς και μια σειρά άλλων όπως εκπαιδεύσεις μηχανοδηγών, τήρησης πρωτοκόλλων.
Παρέμβαση Ζωής Κωνσταντοπούλου
Νωρίτερα κατά την συνεδρίαση της ακρόασης φορέων, σε παρέμβαση προχώρησε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου ανέφερε σε όσα είπε στην Επιτροπή η πρόεδρος «Συλλόγου Ατόμων Πληγέντων Εγκλήματος Τεμπών» Μαρίας Καρυστιανού. Η κυρία Κωνσταντοπούλου είπε ότι « όσα καταγγέλθηκαν είναι πολύ σοβαρά, δηλαδή, ότι ουσιαστικά γίνονται διαρκείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την συγκάλυψη των ευθυνών του εγκλήματος των Τεμπών» σημειώνοντας πως « η κυβέρνηση συνεχίζει να το αποκαλεί “ατύχημα”, “δυστύχημα” και “τραγωδία”, αλλά όχι έγκλημα». Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελελευρίας, υπογράμμισε ότι «η κυρία Καρυστιανού έκανε πολύ σοβαρές καταγγελίες για αλλοίωση του αποδεικτικού υλικού, του τόπου του εγκλήματος, για μοντάζ των συνομιλιών, για παρεμβάσεις στην δικαιοσύνη, για το ποιος θα αναλάβει την διερεύνηση, αλλά και για τοποθετήσεις ελεγχόμενων προσώπων της ΝΔ σε κομβικά πόστα των Μεταφορών, όπως είναι η προεδρία της Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου για τις Μεταφορές και στην θέση του Επιτρόπου Μεταφορών όπου αντίστοιχα τοποθέτησε την κυρία Βόζεμπεργκ και τον κ. Τζιτζικώστα».
Σε αυτό το πλαίσιο, η κυρία Κωνσταντοπούλου κάλεσε τους 15 εκπροσώπους των φορέων που μετείχαν στην ακρόαση της Επιτροπής, να απαντήσουν: Εάν κάποιοι έχετε υπάρξει μάρτυρες, είτε στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερεύνησε τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών ή έχετε κληθεί και με ποια ιδιότητα σε οποιαδήποτε άλλη δικαστική διερεύνηση; Ποιοι είστε μέλη Επιτροπών διερεύνησης; Εάν με οποιαδήποτε ιδιότητα, ελέγχεστε; Ποιοι συμμετέχετε σε επιστημονικές επιτροπές που συνδέονται με την διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, είτε του υπουργείου, είτε άλλων φορέων της Κυβέρνησης,; Τους κάλεσε να δηλώσουν εάν θεωρούν ότι θα έπρεπε να έχουν κληθεί στην διαδικασία διερεύνησης της υπόθεσης, είτε στην Εξεταστική της Βουλής, είτε αλλού.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας , ρώτησε τον πρόεδρο του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων κ. Γ. Δριτσάκο να της απαντήσει από που «γνωρίζει η κυβέρνηση και έχει αναγγείλει για το πότε θα εκδοθεί το πόρισμα της Οργανισμού; Είστε σε επικοινωνία με την κυβέρνηση; σημειώνοντας ότι «είναι πολύ σοβαρό και “χοντρό” η κυβέρνηση που ελέγχεται σε επίπεδο εγκλήματος από την Αρχή, να έχει επικοινωνία μαζί της»
Κάλεσε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να απαντήσει εάν μέσα από τις διατάξεις του νομοσχεδίου «εξασφαλίζεται ποινική προστασία ή αστική προστασία για φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην υπόθεση των Τεμπών”. Επίσης, εάν η αλλαγή της δομής των σιδηροδρόμων που προωθείται με το νομοσχέδιο θα έχει την οποιαδήποτε επίδραση στην Ηellenic Train, για την οποία υπάρχουν αστικές και ποινικές διαδικασίες για την υπόθεση των Τεμπών.
Από τους φορείς στα ερωτήματα της Προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας θέλησαν να απαντήσουν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης που είπε ότι «έχω κληθεί από τρεις ανακριτικές αρχές ως μάρτυρας και σε μία να κάνω ανωμοτί κατάθεση, όσον αφορά το βιντεοσκοπικό υλικό του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης». Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ Παναγιώτης Μπαλωμένος ανέφερε ότι «βρίσκομαι πέντε μήνες στην Εταιρεία και όχι δεν έχω κληθεί, ούτε εγώ ούτε κάποιο άλλο μέλος της Εταιρείας της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. σε ανακριτή ή σε κάποια Κοινοβουλευτική Εισαγγελική διαδικασία για το δυστύχημα των Τεμπών όπως ούτε εγώ, αλλά και άλλο μέλος της ΓΑΙΑΟΣΕ δεν συμμετέχουμε σε Επιτροπές Διερεύνησης για το δυστύχημα των Τεμπών» Η πρόεδρος της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαμπαρίκου στο ερώτηημα της κυρίας Κωνσταντοπούλου εάν έχει κληθεί από ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές για το δυστύχημα των Τεμπών είπε ότι « εγώ προσωπικά έχω κληθεί από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας και διώκομαι ποινικά σε σχέση με το δυστύχημα των Τεμπών. Έχω αμέριστη εμπιστοσύνη στη δικαιοσύνη και είμαι στη διάθεσή της φυσικά και θα κριθώ από τη δικαιοσύνη» Στο ερώτημα πόσο ώριμο είναι το νομοσχέδιο είπε ότι «κατά τη γνώμη μας, το νομοσχέδιο θεωρούμε ότι είναι ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Το νομοσχέδιο πρέπει να περάσει άμεσα. Πρέπει ένα-ένα τα βήματα να τα προχωράμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα».
Η κυρία Κωνσταντοπούλου, παράλληλα, αναφέρθηκε και στα προβλήματα λειτουργίας στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, μιλώντας για ένα «πολυδιαφημισμένο έργο» από την Κυβέρνηση και έθεσε το ερώτημα στον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάο, εάν αληθεύει ότι είχε ζητήσει την μετάθεση των εγκαινίων του για αργότερα, γιατί όπως είπε «έμαθα ότι τότε έπεσαν επάνω σας για να μην υπάρξει μετάθεση, με αποτέλεσμα να έχουν αυτά που σημειώθηκαν το Σάββατο»
Σχετικά με το νομοσχέδιο, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, σχολίασε πως η κατάσταση των μεταφορών «βρίσκονται σε αλγεινό πραγματικά σημείο». Κάλεσε τους φορείς να τοποθετηθούν εάν οι συγχωνεύσεις των οργανισμών που προωθούνται από το σχέδιο νόμου είναι κάτι ώριμο για να γίνει ή πρόκειται για μια ενδιάμεση διαδικασία.
Οι θέσεις των φορέων για το νομοσχεδίου
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης ότι «το νομοσχέδιο αυτό με την ενοποίηση των οργανισμών, κυρίως του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, έρχεται να απλοποιήσει και να συντομεύσει την υλοποίηση των έργων», «γίνεται η εξοικονόμηση προσωπικού των δύο εταιρειών. Η νέα εταιρεία που δημιουργείται είναι μεταβατικού σχήματος και «θεωρό ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και θα δώσει τη δυνατότητα να είμαστε πιο αποτελεσματικοί σαν φορείς στην ολοκλήρωση σιδηροδρομικών έργων»
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Παληός ανέφερε ότι το παρόν σχέδιο νόμου κινείται στη σωστή κατεύθυνση και με βρίσκει σύμφωνο διότι με την ψήφιση και εφαρμογή του επιτυγχάνεται ο στόχος της ενοποίησης των δραστηριοτήτων για την κατασκευή της σιδηροδρομικής υποδομής που σήμερα είναι κατανεμημένη στις δύο εταιρείες με τη διάκριση του ενεργού, μη ενεργού και νέου δικτύου, ώστε η άσκηση αυτών και η εποπτεία να ανήκουν σε ένα ενιαίο εταιρικό σχήμα που θα αποτελέσει η εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ».
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΟΣΕ Παναγιώτης Μπαλωμένος υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο κινείται ανεπιφύλακτα προς την σωστή κατεύθυνση, θα υπάρξει καλύτερος έλεγχος και συντονισμός όλου του τροχαίου υλικού από τον διαχειριστή υποδομής, η ΓΑΙΑΟΣΕ συνεπώς, θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των ακινήτων τα οποία διαχειρίζεται.
Ο πρόεδρος της του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων Γιώργος Δριτσάκος αναφέρθηκε στις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, μεταξύ των οποίων είναι η ενίσχυση της ανεξαρτησίας, η πρόσληψη δύο μετακλητών υπαλλήλων για το Γραφείο του Προέδρου και του Αναπληρωτή Προέδρου, κάποιες οργανικές βελτιώσεις στα Τμήματα, την πρόβλεψη επιπρόσθετης αποζημίωσης για τους ερευνητές ατυχημάτων, αλλά και η αύξηση του προσωπικό του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ώστε να ανέλθει στα 36 άτομα, εκ των οποίων οι 15 θα είναι οι ερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων και οι 9 θα είναι διερευνητές σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η συγχώνευση του ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ και του κλάδου τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ δεν μπορεί παρά να αναγνωριστεί ως μια γενναία και δύσκολη απόφαση, που, έστω και τώρα, μπορεί να συνεισφέρει θετικά στην αναδιοργάνωση και ενίσχυση του σιδηροδρόμους. Βεβαίως δεν φτάνει αυτό. Η απόφαση αυτή θα πρέπει να συνοδευτεί και με άλλες γενναίες αποφάσεις. Τόνισε πως « ο ελληνικός σιδηρόδρομος οφείλει και έχει καθήκον, προς την ελληνική κοινωνία, να μαζέψει τα συντρίμμια του, να σηκωθεί και να ανακάμψει. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία αποτελεί ένα πρώτο θετικό βήμα και ως τέτοιο πρέπει να το χαιρετήσουμε. Απαιτείται, όμως, τεράστια προσπάθεια από την ελληνική πολιτεία, η οποία πρέπει να προχωρήσει και σε άλλες πρωτοβουλίες, περαιτέρω νομοθέτηση, άμεση στελέχωση των φορέων, ενίσχυση της χρηματοδότησης του ΟΣΕ, επιτάχυνση των έργων, νέες επενδύσεις για επέκταση νέων γραμμών και ανάταξη του υπάρχοντος δικτύου. Επίσης, απαιτείται τεράστια προσπάθεια από τις διοικήσεις των φορέων -βάζοντας πρώτα τον εαυτό μου και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων- αλλά και από τους εργαζόμενους, οι οποίοι έχουν επιδείξει απαράμιλλη αντοχή και αφοσίωση και θα πρέπει να τους ευχαριστήσουμε γι’ αυτό».
Ο Νομικός Σύμβουλος του Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας Κωνσταντίνος Αλεπάκος δήλωσε στην Επιτροπή ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν την ΑΠΑ κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς, ΠΟΣ – ΜΣΤ Γιάννης Ντίτσας ανέφερε πως η Ομοσπονδία «χαιρετίζει και θεωρεί ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση» σημειώνοντας ότι «αποτελούσε και αποτελεί ανέκαθεν θέση της Ομοσπονδίας η ύπαρξη ενός ενιαίου δημόσιου σιδηροδρόμου, ο οποίος θα λειτουργεί με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας επιτελώντας το κοινωνικό έργο στον τομέα των επιβατικών μεταφορών και στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών με στρατηγικές συμμαχίες, ώστε εμείς να εκτελούμε την μεταφορά αγαθών, πράγμα που είναι το αντικείμενο μας μέσα στο περιβάλλον που έχει ήδη διαμορφωθεί» Επισήμανε ότι «οι χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι γνωστές από το χρόνο της ίδρυσης και της εγκατάστασής του στην Ελλάδα, ωστόσο έγιναν έντονες από το 2007 όταν εφαρμόσθηκε ο διαχωρισμός του σιδηροδρόμου σε εταιρείες υποδομής και εκμετάλλευσης. Τόνισε πως «μετά την τραγωδία των Τεμπών είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσων προσλήψεων μόνιμου προσωπικού, ώστε να αποφευχθεί το καθεστώς της «εργασιακής ομηρίας» και ταυτόχρονα οι προσλήψεις των εργαζομένων με δελτίο παροχής υπηρεσιών να μετατραπούν σε μόνιμες» Σχετικά με τις αλλαγές που θα προκληθεί από τις συγχωνεύσεις των δύο εταιρειών σημείωσε πως «η έλλειψη μεταβατικού οργανογράμματος δημιουργεί ανασφάλεια στους εργαζόμενους της απορροφώμενης εταιρείας, εάν δηλαδή θα έχουν τη θέση ευθύνης τους, την οποία κατείχαν μέχρι σήμερα» .
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Βασίλειος Βελαώρας ότι ο σιδηρόδρομος, για να λειτουργεί με αξιοπιστία και να προσφέρει σοβαρές υπηρεσίες στους πολίτες, πρέπει να έχει ενιαία έκφραση και καθετοποιημένη λειτουργία. Επισήμανε ότι «η απόφαση της κυβέρνησης σήμερα, για την ένταξη – απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ όσον αφορά το τροχαίο υλικό, όπως αυτή προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, για εμάς τους εργαζόμενους κινείται μεν σε σωστή κατεύθυνση, όμως δυστυχώς δεν είναι ολοκληρωμένη. Μετά και το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών είναι προφανές ότι εμείς ως εργαζόμενοι, που όλα τα προηγούμενα χρόνια ζητούσαμε και ζητάμε ενιαία έκφραση, εκσυγχρονισμό του δικτύου και του τροχαίου υλικού, επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου και συνδυασμένες μεταφορές, είχαμε δίκιο. Και όλοι όσοι σχεδίασαν και υλοποίησαν προγράμματα για εμάς χωρίς εμάς, δυστυχώς, απέτυχαν παταγωδώς» ζήτησε να δοθεί έμφαση στο έμψυχο δυναμικό του ΟΣΕ και όχι να συνεχίζονται αν εργάζονται με μνημονικούς μισθούς.
Η πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε» Δάφνη Προβοπούλου υποστήριξε ότι η συνένωση ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ παρουσιάζεται ως πανάκεια, το φάρμακο που θα διορθώσει το πλήθος των προβλημάτων του σιδηροδρόμου και αναρωτήθηκε μήπως όμως, με τον τρόπο που γίνεται, δηλαδή, δια της απλής συγκόλλησης, τελικά γίνεται συνένωση των παθογενειών; Διότι το νομοσχέδιο δεν περιγράφει τίποτε περισσότερο από μία μετονομασία του ΟΣΕ και μια συγχώνευση με απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ. Προσλήψεις δεν βλέπουμε, χρηματοδότηση δεν βλέπουμε, αντίθετα, με όσα προβλέπονται παρακάτω για τους ρυθμιστικούς φορείς μεταφορών». Προχώρησε σε σειρά προτάσεων και κατέληξε λέγοντας ότι «η προχειρότητα, η γενικολογία και η αοριστία του νομοσχεδίου μας υποψιάζει, είτε για την ύπαρξη κάποιας μυστικής ατζέντας, είτε για την ανυπαρξία ουσιαστικού σχεδίου. Αμφότερα εξίσου επικίνδυνα».
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Δημήτρης Πετρόπουλος, παρατήρησε ότι το ζητούμενο είναι να διαμορφωθεί ένα πεδίο στη δημόσια διοίκηση για την υπεράσπιση του κοινωνικού χαρακτήρα του σιδηροδρόμου, ένα πλαίσιο επιμόρφωσης και εξειδίκευσης για τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους, ανάπτυξης μιας κουλτούρα στο συλλογικό δυναμικό του δημοσίου για να μπορέσει να επιβλέψει ουσιαστικά τις διαδικασίες Το νομοσχέδιο σε αυτά δεν δίνει απαντήσεις
Ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Αθανάσιος Τσιάνος κάνοντας προτάσεις ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο κινείται στην σωστή κατεύθυνση , πρσθέτοντας πως «η ουσιαστική εφαρμογή των διαδικασιών αναδιάρθρωσης και διάκριση αρμοδιοτήτων των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων, η εξειδίκευση παρεμβάσεων και η σύνταξη συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, αποτελούν επιμέρους στόχους που είναι αναγκαίο να επιτευχθούν σταδιακά κατά την επόμενη δεκαετία, προκειμένου να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά και να αλλάξει η κουλτούρα για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, η οποία σήμερα είναι άρρηκτα συνυφασμένη με το οδικό δίκτυο».