Την ανάγκη παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που επιφέρει ο υπερτουρισμός επισήμανε ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σε συνέντευξή του σε ενημερωτική εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού Open.
Ερωτηθείς σχετικά με τους επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων σε νησιά όπως η Σαντορίνη, ο κ. Χατζηθεοδοσίου στάθηκε τόσο στις επιπτώσεις που έχει ο υπερτουρισμός για την τοπική κοινωνία όσο και για τους υπόλοιπους τουρίστες.
Εξήγησε ότι το κόστος για κάθε επιβάτη κρουαζιερόπλοιου ανέρχεται σήμερα στα 2 ευρώ, με αποτέλεσμα η “ζημιά” στα νησιά να είναι πολύ μεγαλύτερη από το κέρδος.
Φαίνεται, όπως ανέφερε, ότι η κυβέρνηση σκέφτεται την εφαρμογή του μοντέλου της «Βενετίας», δηλαδή το κόστος ανά επιβάτη κρουαζιέρας να διαμορφωθεί σε πάνω από 10 ευρώ αλλά και να υπάρχει μέγιστος ημερήσιος αριθμός επισκεπτών από κρουαζιερόπλοια.
Ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. πρότεινε τα χρήματα αυτά να κατευθύνονται στην τοπική αυτοδιοίκηση προκειμένου να γίνουν έργα υποδομών στα νησιά, ενώ ανέδειξε και το ζήτημα της λειψυδρίας που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.
Η Ελλάδα έχει 10 εκατομμύρια κατοίκους και υποδέχεται ετησίως 32 εκατομμύρια τουρίστες. Χρειάζεται μία διαφορετική διαχείριση. Να στοχεύσουμε σε ποιοτικότερο τουρισμό, γιατί μπορεί ο αριθμός των αφίξεων να είναι υψηλός, όμως τα έσοδα δεν είναι εξίσου μεγάλα, εξήγησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Αυτό, όπως είπε, αποτυπώνεται και στα καταστήματα, όπου οι αγορές των ξένων επισκεπτών είναι πολύ περιορισμένες.
Την ίδια στιγμή, η αγορά, παρά τις εκπτώσεις, κινείται υποτονικά λόγω κυρίως της ακρίβειας αλλά και των υψηλών θερμοκρασιών, πρόσθεσε ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α., σημειώνοντας ότι “όταν ένα μέσο νοικοκυριό χρειάζεται το 50% των εισοδημάτων του για είδη πρώτης ανάγκης και ενέργεια, δεν περισσεύουν χρήματα για άλλες αγορές, άρα και οι τζίροι των επιχειρήσεων μειώνονται”.
Εξέφρασε δε επιφυλάξεις για το εάν θα επιτευχθεί ο στόχος των 3 δισ. ευρώ, που ήταν ο τζίρος των περσινών θερινών εκπτώσεων.
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου έθιξε ακόμη το ζήτημα της αύξησης του κόστους ενέργειας και της απουσίας μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, ειδικά των ενεργοβόρων που θα κληθούν να “σηκώσουν” ένα νέο βάρος, το οποίο δεν γνωρίζουν πόσο θα είναι αλλά θα αποκαλυφθεί στους προσεχείς λογαριασμούς ρεύματος, περιορίζοντας ή και εξανεμίζοντας μεγάλο μέρος των κερδών τους.
Κληθείς, τέλος, να σχολιάσει τους επικείμενους ελέγχους για τα ανασφάλιστα οχήματα ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. ανέφερε ότι ο αριθμός τους φτάνει τις 500.000, κάνοντας λόγο για “κινητές βόμβες”. Πρόσθεσε ότι ο σχετικός νόμος για τις διασταυρώσεις έχει ψηφιστεί εδώ και 10 χρόνια, ενώ πρότεινε οι διασταυρώσεις να γίνονται καθημερινά και όχι 1-2 φορές τον χρόνο.