“Η διεθνής ναυτιλία μπορεί να πετύχει το στόχο για μείωση της τάξης του 50%, μέχρι το 2050”. Αυτό τόνισε, μιλώντας στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ο πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, Φίλιππος Φιλής με θέμα «Οι Προκλήσεις της Ναυτιλίας στην Πορεία προς την Απανθρακοποίηση».
Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ (European Community Shipowners’ Associations-ECSA) έλαβε την ύψιστη ακαδημαϊκή τιμή από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), το οποίο τον αναγόρευσε σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Εμπορίου, Χρηματοοικονομικών και Ναυτιλίας, της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΠΑΚ.
Κατά την ομιλία του, ο κ. Φιλής ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως στη διεθνή προσπάθεια για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί η ναυτιλία, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η διεθνής ναυτιλία μπορεί να πετύχει το στόχο για μείωση της τάξης του 50%, μέχρι το 2050. «Η ναυτιλία είναι ταγμένη να συμβάλει στη σχετική και στη συνέχεια, στην απόλυτη ανθρακοποίηση της, με γνώμονα πάντοτε τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, που αποτελεί σήμερα τον πιο σημαντικό τομέα οικονομίας, που θα συμβάλει στη διακηρυγμένη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Αναφέρθηκε, επίσης, στη συνεργασία της εταιρείας του με το ΤΕΠΑΚ, για τη δημιουργία ενός αυτόνομου ρομπότ, το οποίο ήδη, από την περασμένη εβδομάδα, έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία θαλάσσιες δοκιμές. Στόχος, όπως είπε χαρακτηριστικά, είναι « το σάρωμα του υποθαλάσσιου μέρους του πλοίου, καταγράφοντας την κατάσταση του κύτους και την εκτίμηση της επίδρασης της υποθαλάσσιας βλάστησης στην κατανάλωση και κατά συνέπεια, στις εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου».
Με προϋπόθεση την παραγωγή του υδρογόνου και της αμμωνίας, με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τότε τα δυο αυτά πράσινα καύσιμα, μπορεί να έχουν την μεγαλύτερη συμβολή στη λύση, είπε ο κ. Φιλής, ο οποίος εκτιμά πως ιδιαίτερα σημαντική μπορεί να καταστεί η συμβολή και της ηλιακής ενέργειας.
«Αν αναλογιστούμε ότι η ενέργεια που φτάνει ανά ώρα στη γη από τον ήλιο, ισοδυναμεί με την ετήσια κατανάλωση ενέργειας σε όλο τον πλανήτη και αναλογικά, η ναυτιλία καταναλώνει ετησίως ίση ενέργεια με αυτήν που φτάνει από τον ήλιο σε ενάμιση λεπτό, τότε η επιτακτική ανάγκη για ανάπτυξη τεχνολογιών για σύλληψη, μεταφορά και αποθήκευση της ηλιακής ενέργειας, θα δώσει σταδιακά τις λύσεις για την απανθρακοποίηση και ίσως, η ηλεκτροκίνηση στα ποντοπόρα πλοία, να μην αποτελεί πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας», συμπλήρωσε.
Τέλος, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πλοιοκτητών τόνισε ότι «η ανθρωπότητα μπορεί και πρέπει να βρει τους τρόπους να αξιοποιήσει τους φυσικούς πόρους και να προστατεύσει τον πλανήτη», εκφράζοντας τη θέση πως «δεν θα υπάρξει μια λύση που θα ταιριάξει σε όλους, αλλά πολλές λύσεις που συντεταγμένα θα οδηγήσουν στην απανθρακοποίηση».