Με επιστολή-υπόμνημα στον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σταικούρα, τον υφυπουργό Βασίλη Οικονόμου και τον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης ζητάει την επίλυση των «καυτών» κυκλοφοριακών θεμάτων και την επιτάχυνση των επενδυτικών έργων στον Πειραιά.
Το ΔΣ του ΕΒΕΠ, όπως σημειώνεται, δεσμεύεται να στηρίξει κάθε προσπάθεια εξεύρεσης, κοινά αποδεκτών και μόνιμων λύσεων, αλλά με σωστό σχεδιασμό και κυρίως με μακροχρόνια προοπτική.
Το επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι επιθυμεί γρήγορες ενέργειες, αλλά όχι πρόχειρες αποφάσεις και αναγνωρίζει, ότι σε μία πόλη-λιμάνι τίποτα δεν είναι εύκολο, αλλά όλα είναι εφικτά, με συνεννόηση και συνεργασία.
Σε συζήτηση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο δημαρχείο με εκπροσώπους από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως επισημαίνει το ΕΒΕΠ σε ανακοίνωσή του, διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις σε διαδικασίες, αλλά και συναντίληψη, για την από κοινού ενεργοποίηση όλων των φορέων, ώστε να αρθούν εμπόδια, να επικαιροποιηθούν σχεδιασμοί και να δρομολογηθούν, άμεσα, οι ενδεδειγμένες παρεμβάσεις στα συναρμόδια υπουργεία.
Όπως αναφέρεται αναλυτικά, οι προβληματισμοί και οι προτάσεις του διοικητικού συμβουλίου του ΕΒΕΠ, όπως διατυπώθηκαν και στην επιστολή-υπόμνημα εστιάζονται στα πέντε παρακάτω θέματα:
– Η Υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ
Η λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά είναι η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ. Το θέμα του κυκλοφοριακού στη πόλη-λιμάνι του Πειραιά απασχολεί σήμερα περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο κατοίκους, επιβάτες και επισκέπτες. Οι γενικότερες παρεμβάσεις αφορούν, όχι μόνο στην πόλη και τις παραγωγικές τάξεις, αλλά και την ΟΛΠ ΑΕ-COSCO. Οι σχεδιασμοί για το εμπορικό και επιβατικό λιμάνι θα πρέπει να συμπεριλάβουν την υλοποίηση της επικαιροποιημένης μελέτης, της υπογειοποίησης των γραμμών, που ενδιαφέρει όλους. Το θέμα ήταν, αρχικά, η εξεύρεση κονδυλίων ύψους 70 εκατ. ευρώ και συνεχίζει και σήμερα με το πρόβλημα να έχει μεγαλώσει, αφού ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανέλθει στα 110 εκατ., τα οποία και πάλι η ΣΤΑΣΥ δεν διαθέτει, ενώ η περιβαλλοντική μελέτη έληξε το 2022 και δεν έχει ανανεωθεί. Τίθεται λοιπόν, εκ νέου από το επιμελητήριο, το αίτημα της υπογειοποίησης των γραμμών των ΗΣΑΠ, από το Φάληρο ως τον Πειραιά, διότι εκτιμάται ότι αυτό θα συμβάλλει στην εκτόνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, με την ανάπτυξη οδικού άξονα, που θα ενώνει και δεν θα διαχωρίζει την είσοδο και έξοδο της πόλης και του λιμανιού.
– Η κυκλοφοριακή μελέτη στα αντισταθμιστικά της ΟΛΠ
Μετά την παρέμβαση του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη οι διαχειριστές του λιμανιού φαίνονται διατεθειμένοι να προσφέρουν αντισταθμιστικά οφέλη στην πόλη για να μπορέσουν να διεκδικήσουν τη κατασκευή του τέταρτου προβλήτα. Κατά συνέπεια μια νέα σύσκεψη ΕΒΕΠ- δήμου και περιφέρειας με ΟΛΠ ΑΕ, θα μπορούσε να αποτυπώσει προθέσεις και προτάσεις. Το ΕΒΕΠ έχει ήδη προγραμματίσει συνάντηση με το νέο πρέσβη της Κίνας, στην οποία θα ζητηθεί να παραβρεθεί και ο πρόεδρος της COSCO, ενόψει και της επέκτασης του λιμανιού του Πειραιά ως «homeport» της κρουαζιέρας, όσο και με τη λειτουργία του νέου terminal που θα επιβαρύνει επιπλέον το κυκλοφοριακό της πόλης τους καλοκαιρινούς μήνες και όχι μόνο.
Υπενθυμίζεται ότι το επιμελητήριο έχει τοποθετηθεί, με αφορμή την νέα Ολοκληρωμένη Χωροταξική Επένδυση (ΟΧΕ), για το κυκλοφοριακό καθώς αυτό επηρεάζει, τόσο τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, όσο και τις τουριστικές, δεδομένου ότι το λιμάνι του Πειραιά, κατ’ έτος, φιλοξενεί μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων, αλλά και ακτοπλοϊκών πλοίων, τα οποία και από-επιβιβάζουν εκατομμύρια επιβάτες και οχήματα, η μετακίνηση των οποίων γίνεται από το υφιστάμενο, ελλιπές οδικό δίκτυο.
– Η Ανάπλαση «Αγίου Διονυσίου»
Παλαιότερη μελέτη που αφορούσε στην αξιοποίηση του Τελωνείου – Χημείου, ήθελε να είναι ως λύση τη κατεδάφιση του και τη δημιουργία θεματικού πάρκου με υπόγειο χώρος στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του λιμανιού, αλλά και όλης της περιοχής Παπαστράτου, μετά την ανάπλαση της και την ανέγερση του Μεγάρου των Δικαστηρίων. Υπενθυμίζεται πως από το 1986 υπάρχει,απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που χαρακτηρίζει χώρο πρασίνου το Ο.Τ. 112 του Τελωνείου, η οποία επικαιροποιήθηκε από τέσσερεις δημάρχους μέχρι το 2015, με αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων για παραχώρηση από το ΥΠΟΙΚ και με πρόταση των φορέων για δημιουργία θεματικής πλατείας- «ναυτιλιακό πάρκο». Το δίλημμα της πλατείας-πρασίνου, χωρίς επιπλέον κυκλοφοριακή επιβάρυνση στο λιμάνι ή 22.000 τ.μ. έντονης δραστηριότητας και κίνησης θα πρέπει να απασχολήσει όσους έχουν την ευθύνη να τη κοστολογήσουν και να αποφασίσουν.
Εκτιμάται όμως ότι, η πολιτεία πρέπει να ξανασκεφτεί τη μεταφορά της εν λόγω ιδιοκτησίας αντισταθμιστικά στον δήμο Πειραιά.
– Το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά – Το νέο Δημαρχείο στη Ράλλειο
Η τοποθέτηση του εμβληματικού κτιρίου στη περιοχή Παπαστράτου ήταν μια εξαιρετική λύση για τη μεταφορά των δικαστηρίων που απαιτεί προσεκτική κυκλοφοριακή μελέτη αφού η περιοχή έχει ήδη επιβαρυνθεί κυκλοφοριακά, ενώ την κυκλοφορία δυσχεραίνει η έλλειψη θέσεων parking με αποτέλεσμα να παρκάρουν ΙΧ σε κεντρικούς οδικούς άξονες περιορίζοντας τις λωρίδες κυκλοφορίας σε Αιτωλικού, Αιγάλεω, Βλαχάκου και Μαυρομιχάλη. Επίσης μετά την αποδέσμευση του κληροδοτήματος της Ραλλείου η επιθυμία του επιχειρηματικού κόσμου της περιοχής είναι η δημιουργία στο συγκεκριμένο σημείο, ενός δημαρχείου αντάξιου της ιστορίας της πόλης του Πειραιά, ενώ η αντιπρόταση για ξενοδοχείο δεν βρίσκει σύμφωνο το ΕΒΕΠ.
– «Πύργος Πειραιά» και «Ιπποδάμειος Αγορά»
Η αξιοποίηση του Πύργου αναβαθμίζει σε μεγάλο βαθμό το κέντρο της πόλης και την γύρω αγορά με τη προϋπόθεση ότι θα πρέπει να μετεγκατασταθεί η υποτυπώδης αγορά τροφίμων γύρω από τον Πύργο. Κοινά αποδεκτή λύση είναι η δημιουργία μιας σύγχρονης στεγασμένης αγοράς στο αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ μέσω ΣΔΙΤ με το Υπερταμείο. Η έλλειψη χώρων στάθμευσης μπορεί να λυθεί με την αξιοποίηση του οικοδομικού τετραγώνου της ΣΤΑΣΥ σε επίπεδο +1, μέχρι το μέτωπο της Ακτής Κονδύλη, μπροστά στο λιμάνι και δίπλα στο σταθμό του ηλεκτρικού και του μετρό, αλλά και σε συνάρτηση με τις στάσεις τραμ και λεωφορείων.
Συνοψίζοντας, το μεγάλο πλεονέκτημα θα είναι το γεγονός να εκπονηθεί ή να επικαιροποιηθεί η απαιτούμενη ειδική περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή μελέτη για την επενδυτική ανάπτυξη του Πειραιά από τον ‘Αγιο Διονύσιο μέχρι το ΣΕΦ και από την Πειραϊκή μέχρι τη ΧΡΩΠΕΙ, την οποία το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο δηλώνει ότι θα υιοθετήσει και με τις επιχειρήσεις μέλη του θα αξιοποιήσει επενδυτικά.