“Το ενεργειακό κόστος στο παρελθόν για κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις ήταν ένα βασικό ζήτημα, για κάποιες άλλες όχι τόσο. Όταν όμως εκτοξεύεται τρεις φορές πάνω αποτελεί για όλους ένα μεγάλο πρόβλημα” τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος μιλώντας χθες σε εκπροσώπους του τύπου ενόψει και της έναρξης της σεζόν δίνοντας το στίγμα της “ενεργειακής ατζέντας” του κλάδου.
Μάλιστα τόνισε ότι η συγκυρία με τον πόλεμο, τις αυξήσεις επιτοκίων, τις αυξημένες τιμές ρεύματος, τον πληθωρισμό δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον για πολλές επιχειρήσεις.
“Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ο πόλεμος όσο ο πληθωρισμός που μας δημιουργεί μεγαλύτερη ανησυχία, που βρίσκεται σε Ευρώπη και Αμερική σε επίπεδα που δεν τα θυμομαστε τα προηγούμενα χρόνια. Ως συνέπεια καταγράφεται ακρίβεια, αύξηση στα είδη πρώτης ανάγκης, διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το πόσο θα επηρεάσει φέτος τα πράγματα; Αυτό θα το δούμε περισσότερο το 2023” σημείωσε δίνοντας παράλληλα μια αισιόδοξη νότα. “Ο ελληνικός τουρισμός έχει δείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται στα δεδομένα, να αντιμετωπίζει προβλήματα και να βγαίνει νικητής”.
Πολλαπλές ταχύτητες
Δεν παρέλειψε βέβαια να επισημάνει ότι η συγκυρία θα δοκιμάσει αντοχές πολλών επιχειρήσεων. “Πρέπει να διαχωρίσουμε το σύνολο του τουριστικού εισοδήματος με τα νούμερα των επιχειρήσεων που επίσης έχουν διαφορετικές αντοχές και αποτελέσματα ανάλογα με τις περχιοχές της χώρας όπου δραστηριοποιούνται.
Αρα τα αποτελέσματα των επιχειρησεων επηρεάζονται από τον υψηλό πληθωρισμό (που επηρεάζει και τις δανειακές υποχρεώσεις λόγω των επιτοκίων), τις αυξήσεις μισθών (η άνοδος του κατώτατου αθροιστικά γύρω στο 8%), το πολύ αυξημένο ενεργειακό κόστος που για κάποιους κλάδους ήταν το πιο σημαντικό. Αυτά τα προβλήματα θα αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις το επόμενο διάστημα” σημείωσε με έμφαση δίνοντας το στίγμα.
Μέτρα
Παράλληλα, ο κ. Ρέτσος αναφέρθηκε εκτενώς στο Ουκρανικό, τόσο ως προς τις μείζονες ανθρωπιστικές επιπτώσεις που έχει επιφέρει η εισβολή, αλλά και ως τις επιπτώσεις στη τουριστική ζήτηση, τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων και το ενεργειακό κόστος και σχολίασε ότι «ο ελληνικός τουρισμός, έχει γνώση, ωριμότητα και ψυχραιμία να αντιμετωπίσει με αποτελεσματικό τρόπο και αυτή τη μεγάλη κρίση που προέκυψε».
Παράλληλα αναφέρθηκε σε μια σειρά από μέτρα που έχουν ληφθεί. ”Εμείς προσπαθήσαμε καθ’όλη τη διάρκεια της κρίσης να λειτουργήσουμε χωρίς μαξιμαλισμους, proactive, να λειτουργήσουμε σε λογικά πλαίσια, ώστε να δούμε εγκαίρως πώς μπορεί να αμβλυνθεί ο αντίκτυπος στις επιχειρήσεις.
Η επιδότηση του ενεργειακού κόστους, η παράταση του Συνεργασία για Απρίλιο και Μάιο που στηρίζει την αγορά εργασίας και υπάρχουν και συζητήσεις για το κομμάτι του ΦΠΑ για μειωμένο στη διαμονή και τις μεταφορές που θα είναι πολύ σημαντικό για το σύνολο της τουριστικής δραστηριότητας” σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ που τόνισε ότι είναι σε εξέλιξη συζήτηση με την κυβέρνηση και για μια σειρά θεμάτων που αφορούν την ενεργειακή ατζέντα του τουρισμού, όπως το ΕΤΜΕΑΡ, την ενίσχυση επενδύσεων net metering στον κλάδο, αλλά και τη διαμόρφωση ισορροπιών μεταξύ τουρισμού και ανάπτυξη των ΑΠΕ με αιχμή τη χωροταξική διευθέτηση για την ανάπτυξη των πράσινων μορφών ενέργειας τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά.
Πράσινη μετάβαση – επενδύσεις – κόστος
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Ρέτσος στάθηκε στο ζήτημα της “πράσινης” μετάβασης του κλάδου σημειώνοντας ότι τα νέα δεδομένα που επέφερε π.χ. η πανδημία π.χ. την εκτεταμένη χρήση πλαστικών, το αυξημένο ενεργειακό κόστος και η εκτίναξη των προϋπολογισμών για κατασκευαστικά έργα έχουν επιφέρει προσκόμματα και καθυστερήσεις σε μια σειρά από “πράσινες” δράσεις, όπως μείωση χρήσης πλαστικών, αναβαθμίσεις κτηρίων, επενδύσεις, υποδομές φωτοβολταϊκών κτλ. Ωστόσο η συγκυρία, όπως τόνισε, καταδεικνύει την ίδια ώρα ότι ο κλάδος θα πρέπει να κινηθεί προς αυτήν την “πράσινη” κατεύθυνση καθώς πλέον διασφαλίζει σημαντικό οικονομικό όφελος σε βάθος χρόνου.
Προοπτικές
Παράλληλα αναφέρθηκε στις προοπτικές τονίζοντας ότι “το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι πολύ υψηλό και παρά το γεγονός ότι λειτουργούμε και φέτος σε αχαρτογράφητα νερά, η αναβάθμιση των υπηρεσιών συνδυαστικά με τις αυξήσεις των τιμών, μπορούν να δώσουν φέτος την πλήρη επιστροφή του ελληνικού τουρισμού, ίσως και στα επίπεδα του 2019.