Η Περιφέρεια Κρήτης, αιτήθηκε πρόσφατα την ένταξη των Λιμένων «Καλοί Λιμένες» και «Αγίου Νικολάου» στη Λίστα των εξουσιοδοτημένων λιμένων χωρών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την έκδοση πιστοποιητικών υγιεινής πλοίων σύμφωνα με το Διεθνή Υγειονομικό Κανονισμό IHR (2005). Η πρόταση είχε πρωταρχικό σκοπό την ελαχιστοποίηση των κινδύνων για την υγεία στα λιμάνια της Κρήτης.
Είναι γεγονός ότι οι διεθνείς μεταφορές, τα ταξίδια και το εμπόριο συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία των πληθυσμών, υπάρχει όμως μεγάλος κίνδυνος για την Δημόσια Υγεία από αυτές τις δραστηριότητες. Μάλιστα, τώρα που οι απαγορεύσεις της πανδημίας της COVID-19 έχουν αρθεί, διαπιστώνεται αυξημένη κίνηση σε αεροδρόμια, λιμάνια, γεγονός που διαδραματίζει βασικό ρόλο στη πιθανή διεθνή εξάπλωση ασθενειών μέσω προσώπων, μεταφορικών μέσων και εμπορευμάτων.
Πριν λίγες μέρες το Υπουργείο Υγείας ενημέρωσε τη Γενική Δ/νση Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κρήτης, ότι το αίτημα έγινε δεκτό και τα 2 λιμάνια εντάχθηκαν στη λίστα του ΠΟΥ και μπορούν πλέον να χορηγούν 1) Πιστοποιητικό Υγειονομικού Ελέγχου πλοίων, 2) Πιστοποιητικό Απαλλαγής Μέτρων Υγειονομικού Ελέγχου Πλοίων και 3) παράταση ισχύος για 30 ημέρες των πιστοποιητικών που έχουν εκδοθεί σε άλλα λιμάνια ανά τον κόσμο.
Τα λιμάνια έχουν τους κωδικούς στην παγκόσμια λίστα GRANI για το Λιμάνι Αγίου Νικολάου και GRKLL για το Λιμάνι Καλοί Λιμένες.
Πρόσφατα είχε αγκυροβολήσει στο κόλπο της Μεσσαράς το πλοίο M/V FRIENDSHIP με σημαία Λιβερίας ΙΜΟ 9410454 το οποίο και είχε αιτηθεί νέο πιστοποιητικό Υγιεινής.
Μετά από επιθεώρηση που πραγματοποιήθηκε από κλιμάκιο της Δ/νσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κρήτης και αφού εκλέχθηκαν όλοι οι χώροι του πλοίου, βρέθηκε ότι αυτοί πληρούν τις απαιτήσεις του Διεθνούς Υγειονομικού κανονισμού και έτσι χορηγήθηκε το πρώτο Πιστοποιητικό Απαλλαγής Μέτρων Υγειονομικού Ελέγχου από το εν λόγω Λιμάνι.
Αποτελεί δικαίωση της Περιφέρειας Κρήτης η άμεση έκδοση του πρώτου πιστοποιητικού μετά την ένταξη του Λιμένα στη λίστα, διότι στο παρελθόν πολλά εμπορικά πλοία που διέρχονται transit ζητούσαν την ανανέωση του πιστοποιητικού τους (6μηνη ισχύς) και δεν σταματούσαν για ανεφοδιασμό εξαιτίας της αδυναμίας έκδοσης πιστοποιητικών ως μη εξουσιοδοτημένο λιμάνι.