Η δρομολόγηση των διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη διαμόρφωσης του τρόπου τιμολόγησης της χρήσης του νέου αυτοκινητόδρομου. Σε εξέλιξη είναι ήδη η διαδικασία πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου για την εγκατάσταση και λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων. Η απόφαση για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων κρίθηκε επιβεβλημένη καθώς διασφαλίζει δίκαιο σύστημα τιμολόγησης το οποίο θα είναι ανάλογο των διανυόμενων χιλιομέτρων.
Ο ΒΟΑΚ (αφορά στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος) θα αποτελεί τον νεότερο αυτοκινητόδρομο της χώρας με αποτέλεσμα να διαθέτει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες τόσο σε κατασκευαστικό και λειτουργικό επίπεδο όσο και ως προς τα διόδια. Με τα ηλεκτρονικά διόδια ο οδηγός δεν σταματά ανά τακτά χρονικά διαστήματα αλλά καταγράφεται στην είσοδο και την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο προκειμένου και χρεώνεται ηλεκτρονικά για να καταβάλει το ανάλογο αντίτιμο.
Σημειώνεται ότι έχει προβλεφθεί προαίρεση για την ένταξη του τμήματος Χανιά-Κίσσαμος ενώ εξετάζεται και η ένταξη του τμήματος Άγιος Νικόλαος-Σητεία στο συνολικό έργο.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην πρόσκληση τριών σχημάτων, ένα εκ των οποίων θα αναλάβει τελικά και την υποβοήθηση των υπηρεσιών του υπουργείου. Οι τρεις εταιρείες που κλήθηκαν είναι οι: BestPlan, MOBICS A.E. και Invison Συμβουλευτική Α.Ε
Το αντικείμενο της παροχής υπηρεσιών περιλαμβάνει συνολικά πέντε κατηγορίες:
1.«Καταγραφή των χαρακτηριστικών του έργου βάσει της προβλεπόμενης χάραξης και τους σταθμούς διοδίων τού κάθε τμήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής σε σχέση με τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων.
2.Καθορισμό των ομάδων χρηστών που θα εξυπηρετήσει ο αυτοκινητόδρομος και των ιδιαιτεροτήτων που αυτοί έχουν σε σχέση με τη λειτουργία και χρήση του αυτοκινητόδρομου, τις ανάγκες των οποίων θα κληθεί να εξυπηρετήσει το σύστημα (επισκέπτες, κάτοικοι, επαγγελματίες, ενοικιαζόμενα οχήματα, κ.ά.).
3.Διενέργεια διερευνητικής τηλεφωνικής έρευνας καταγραφής γνώμης κοινού και βασικών χαρακτηριστικών των επωφελούμενων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
4.Συσχετισμό των καταγραφόμενων αναγκών με την υπάρχουσα υποδομή και λειτουργία των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων στη χώρα μας.
5.Καταγραφή και παρουσίαση της διεθνούς εμπειρίας σε σχέση με την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών που έχουν προσδιοριστεί».
Υφιστάμενη κατάσταση στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους
Μέχρι σήμερα στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους με διόδια ο οδηγός πληρώνει προκαταβολικά σε κάθε σταθμό διοδίων την απόσταση που θα διανύσει μέχρι τον επόμενο σταθμό.
Δηλαδή πληρώνει ένα πάγιο ποσό το οποίο καλύπτει μια διαδρομή που μπορεί να είναι μεταξύ 20-40 χιλιομέτρων. Τον ίδιο ρόλο έχουν και τα πλάγια διόδια. Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε ούτως ή άλλως η λειτουργία διοδίων εδώ και πάνω από 10 χρόνια. Στην Αττική Οδό επίσης πληρώνεται ένα πάγιο ποσό ανεξαρτήτως χιλιομέτρων.
Με τα ηλεκτρονικά διόδια, η χρέωση γίνεται πιο σαφής και ο οδηγός-χρήστης θα πληρώνει ακριβώς το ποσό που αναλογεί στην απόσταση που διανύει. Στον ΒΟΑΚ για παράδειγμα το σύστημα χρέωσης θα ορίζει ότι εάν κάποιος μετακινηθεί από το Ηράκλειο στο Ρέθυμνο θα καταβάλει μικρότερο ποσό στα διόδια έναντι εκείνου που θα διανύσει την απόσταση Ηράκλειο – Χανιά.
Η χρέωση σήμερα στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων είναι σταθερή στα περίπου 0,063 λεπτά/χιλιόμετρο. Θα πρέπει να διευκρινιστεί πως η διαφορά του υφιστάμενου συστήματος με το ηλεκτρονικό δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς οι περισσότεροι σταθμοί διοδίων είναι σχετικά κοντά ο ένας με τον άλλον.