Ανελαστικές, παρά την οικονομική αβεβαιότητα, παραμένουν – και – για τους Έλληνες καταναλωτές οι δαπάνες για τεχνολογία, σημειώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), καθώς τρεις στους τέσσερις Έλληνες (74%) δηλώνουν ότι θα αγοράσουν προϊόντα τεχνολογίας ή ηλεκτρικές συσκευές τον επόμενο χρόνο, επιβεβαιώνοντας ότι η τεχνολογία αποτελεί, πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των πολιτών.
Μάλιστα, το 9% των Ελλήνων απαντά ότι σκοπεύει να αυξήσει τον επόμενο έναν χρόνο τις δαπάνες για τεχνολογία, με το 33% να απαντά ότι θα ξοδέψει τα ίδια με πέρσι, σύμφωνα με το Future Consumer Index 2023 της ΕΥ.
Μπορεί οικονομική κρίση και πληθωρισμός να ασκούν πιέσεις στην αγοραστική δύναμη, αλλά και στην ψυχολογία των Ελλήνων, ωστόσο, οι καταναλωτές δεν φαίνονται διατεθειμένοι να περικόψουν δαπάνες που θεωρούν ανελαστικές, με την τεχνολογία να ανήκει σε αυτήν την κατηγορία.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ενώ σχεδόν το 60% των Ελλήνων ανησυχεί για το αυξανόμενο κόστος των ειδών σουπερμάρκετ και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης, όπως ρεύμα και φυσικό αέριο, μόλις το 20% ανησυχεί για το κόστος των προϊόντων τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών (20%).
Κατ’ οίκον ψυχαγωγία
Οι αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών σχετίζονται με την ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση της κατ’ οίκον ψυχαγωγίας – τάση που αποτελεί απότοκο της πανδημίας, αλλά συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Το 95% των καταναλωτών αναφέρει ότι χρησιμοποίησε συχνά ή μερικές φορές, κατά το τελευταίο τρίμηνο, το Διαδίκτυο για την ψυχαγωγία τους.
Όπως επισημαίνουν οι συντάκτες του Future Consumer Index 2023 της ΕΥ, το σπίτι, πλέον, τείνει να μετατραπεί σε ένα “hub”, γύρω από το οποίο θα περιστρέφονται όλο και περισσότερες δραστηριότητες. Σύμφωνα με την έρευνα, και στην Ελλάδα είναι, πλέον, έντονη η πρόθεση των καταναλωτών να τοποθετήσουν το σπίτι τους στο επίκεντρο της καθημερινής τους ζωής, περνώντας περισσότερο χρόνο σε αυτό (29%), μαγειρεύοντας περισσότερο (39%) και διασκεδάζοντας περισσότερο εκεί (28%).
Online αγορές
Άλλη μία τάση, που επιβεβαιώνει η έρευνα, είναι ότι, πλέον, παγιώνονται – και στην Ελλάδα – οι online αγορές. Το online έχει παγιωθεί, πλέον, ως βασικό κανάλι αγορών για σημαντικό μερίδιο των καταναλωτών, διαπερνώντας όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Η διαπίστωση αυτή αντικατοπτρίζεται και στην υψηλή διείσδυση της χρήσης online υπηρεσιών στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Για παράδειγμα, το 91% των καταναλωτών απαντά ότι χρησιμοποίησε συχνά ή μερικές φορές, κατά το τελευταίο τρίμηνο, το Διαδίκτυο για χρηματοοικονομικές ή τραπεζικές υπηρεσίες.
Υψηλά ποσοστά χρησιμοποίησαν, επίσης, online υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών (84%) ή έκαναν online αγορές (81%). Ωστόσο, από τις επιμέρους ερωτήσεις για τις online αγορές προκύπτει ότι, ενώ σχεδόν οι μισοί καταναλωτές είναι θετικοί προς αυτές, μία σημαντική μειοψηφία (27%) παραμένει λιγότερο θετική.
Ταυτόχρονα με την περαιτέρω διείσδυση των online αγορών φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να ομαλοποιούνται και κάποια μείζονα ζητήματα που σχετίζονται με το e-commerce και αφορούν, κυρίως, το κομμάτι της παράδοσης των προϊόντων. Η έρευνα της ΕΥ δείχνει ότι οι καθυστερήσεις στην παράδοση προβληματίζουν, πλέον, μόλις έναν στους πέντε καταναλωτές, από έναν στους δύο το 2021, ενώ βασικό εμπόδιο σήμερα εμφανίζεται το υψηλό κόστος (43%) και, σε μικρότερο βαθμό, η δυσκολία στην αλλαγή προϊόντων.