Η έντονη σεισμική δραστηριότητα, που καταγράφεται, λόγω “μαγματικών κινήσεων”, το τελευταίο χρονικό διάστημα στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης, έναν από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας, παγκοσμίως, και “σημαία” για την ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα, έχει φέρει δεύτερες σκέψεις σε σχέση με την εφαρμογή του Τέλους Κρουαζιέρας.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι απαντώντας σε σχετική ερώτηση, στο πλαίσιο της ημερίδας «Λιμένας Κέρκυρας: Πύλη ανάπτυξης στην τοπική κοινωνία και οικονομία – Η συμβολή της κρουαζιέρας»,ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, τόνισε πως “αυτή την περίοδο η κυβέρνηση έχει άλλες προτεραιότητες”.
Ουσιαστικά, με βάση πληροφορίες, η κυβέρνηση αναβάλει, προς το παρόν, την δημοσίευση τηνςΚΥΑ για το Τέλος Κρουαζιέρας που ψηφίστηκε τον προηγούμενο Δεκέμβριο, και ανάλογα με τις εξελίξεις θα σταθμίσει εάν θα ενεργοποιήσει την εφαρμογή του, που, μάλιστα, με βάση τα μέχρι και πριν τους σεισμούς είχε “προκριθεί” να έχει αναδρομική ισχύ, κάτι που έχει εγείρει αντιδράσεις στους κόλπους της κρουαζιέρας.
Προφανώς, η κίνηση να “παγώσει” το Τέλος, έχει να κάνει με το ότι το να επιβληθεί ένας φόρος, όταν δεν υπάρχει δραστηριότητα στη “σημαία” της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, τη Σαντορίνη, θα ήταν κάτι παράλογο. Έτσι με την επιλογή του “παγώματος” στέλνεται κι ένα μήνυμα στην αγορά, που είχει έντονα δυσαρεστηθεί με την κίνηση αυτή για επιβολή Τέλους.

Ο κλάδος
“Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα υφίσταται εδώ και πάρα πολλά χρόνια και έχει περάσει διάφορες κρίσεις. Θεωρώ ότι η κρίση στη Σαντορίνη σίγουρα επηρεάζει παροδικά την κρουαζιέρα χωρίς όμως να σημαίνει ότι τα πλοία θα φύγουν. Τα πλοία έχουν την ευελιξία να μπορούν έστω και τελευταία στιγμή να ακυρώσουν αν συμβεί κάτι, αλλά και να επιστρέψουν άμεσα όταν ομαλοποιηθεί μία κατάσταση και διασφαλιστούν η ασφάλεια των επιβατών και των πλοίων. Άρα για το 2025 δεν φαίνεται να υπάρχει καμία αλλαγή σε σχέση με την κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Αυτό που είναι πιο επικίνδυνο στην Ελλάδα δεν είναι ούτε οι καιρικές κρίσεις, ούτε τα ηφαίστεια, ούτε οι σεισμοί. Είναι η διαχείριση που γίνεται από εμάς τους Έλληνες. Στην κρουαζιέρα τα δρομολόγια και οι τιμές καθορίζονται πολύ καιρό πριν. Δεν νοείται να λαμβάνονται αποφάσεις που επηρεάζουν την κρουαζιέρα τελευταία στιγμή και να ανακοινώνονται για να ισχύσουν χθες”, τόνισε από την πλευρά του στο πλαίσιο της ημερίδας του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας. “Κανείς δεν θεωρεί ότι δεν πρέπει να γίνουν αυξήσεις, όμως οι αυξήσεις αυτές πρέπει να γίνονται με τρόπο μελετημένο και να δίνεται ο χρόνος για να αντιδράσουν οι εταιρείες και να δουν πώς θα διαχειριστούν αυτά τα θέματα. Έχουμε ζητήσει επανειλημμένως οι αποφάσεις που λαμβάνονται και αφορούν την κρουαζιέρα να έχουν ορίζοντα εφαρμογής τουλάχιστον ενός έτους”, προσέθεσε.
Να σημειωθεί ότι η επιβολή του Τέλους είχε γίνει, μεν αποδεχτή, όμως σε πολλαπλές επικοινωνίες, ακόμη και με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, εκπρόσωποι του κλάδου, (TUI κτλ) είχαν σημειώσει ότι το αιφνιδιαστικό της υπόθεσης και η αναδρομικότητα ως προς την ισχύ, δημιουργεί ανατροπές στον επιχειρηματικό σχεδιασμό. Έτσι, είχε επιβαρυνθεί ένα “κλίμα”, που με τις κινήσεις που είχε κάνει η κυβέρνηση για να στηρίξει τον κλάδο, εν μέσω πανδημίας, είχε οδηγήσει σε μια σχέση
“αγάπης”. Παρά μάλιστα τις δυσκολίες που έχει ένεκα υποδομών, ο κλάδος στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται, ότι βάσει νόμου, εισάγεται Τέλος Κρουαζιέρας για τους επιβάτες που θα αποβιβάζονται στα ελληνικά λιμάνια. Το Τέλος θα είναι αυξημένο τους δύο premium νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, με κλιμάκωση ανά χρονική περίοδο.
Πιο αναλυτικά, το τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης θα είναι ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για το διάστημα από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου. Για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι μειωμένο κατά 40%, δηλαδή 12 ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη και 3 ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια και για μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα είναι μειωμένο 80%, ήτοι 4 ευρώ και 1 ευρώ αντίστοιχα.
Το ετήσιο έσοδο υπολογίζεται σε 50 εκατ. ευρώ. Το έσοδα θα αποδίδονται κατά το ένα τρίτο στους δήμους, κατά ένα τρίτο στο υπουργείο Ναυτιλίας και κατά ένα τρίτο στο υπουργείο Τουρισμού.