Συναγερμός επιρκατεί για φαινόμενα λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων, την ώρα που οι τιμές κρατιούνται σε υψηλό επίπεδο, παρά την πτώση του αργού στις διεθνείς αγορές. Βέβαια, η χρηματιστηριακή τιμή Platts, που αφορά την Αν. Μεσόγειο είναι εκείνη που αποτελεί το “βαρόμετρο” για την τιμή στην εγχώρα αγορά.
Μιλώντας, χαρακτηριστικά, στο Mega, η πρόεδρος Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, σημείωσε πως παρά τις αυξήσεις, έχει αρχίσει αποκλιμάκωση στις τιμές. @Έχουμε μέσο όρο στην Αττική 2.3 ευρώ/ λίτρο από τα 2.50 που είχε φτάσει. Δεν έχουν λογική αυτές οι αυξήσεις στα καύσιμα”, σημείωσε. Η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής τόνισε πως “όσο ανεβαίνει η τιμή, τόσο λιγότερα λίτρα δίνουμε και τόσο αυξάνεται το παρεμπόριο”, για το οποίο ζήτησε αυστηρότερες κυρώσεις.
“Πρέπει όσους πιάνουν, να τους παίρνουν την άδεια και να μην ξανανοίγει το πρατήριο. Έτσι θα πάρουν το μήνυμα όσοι ασχολούνται με το παρακράτος», ανέφερε. Σύμφωνα με την κ. Ζάγκα, η κατανάλωση στα καύσιμα, λόγω των αυξημένων τιμών, σημείωσε πτώση έως και 30%, ενώ, όπως υπογράμμισε, δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στις τιμές κάτω των 2 ευρώ το λίτρο.
“Τα μεγάλα ενεργειακά συμφέροντα και οι παραγωγοί του πετρελαίου έχασαν τεράστια ποσά τα δύο χρόνια της ακινησίας και θέλουν να τα πάρουν πίσω. Αγώνας των βενζινοπωλών είναι η μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα, που είναι τα ¾ της τιμής», τόνισε. Τέλος, η κ. Ζάγκα επισήμανε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα πρατήρια που δίνουν φθηνή βενζίνη, καθώς «το παρεμπόριο ανθεί”.
Σύστημα εισροών εκροών
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της πρόσφτατης Γενικής Συνέλευσης της ΕΛΙΝΟΙΛ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης σημείωσε ότι το σύστημα εισροών εκροών ακόμη δεν λειτουργεί επαρκώς.
“Δε λειτουργεί το σύστημα εκροών, όπως είναι. Δεν μπορεί να γίνει σωστή επεξεργασία των δεδομένων που μεταφέρονται από τα πρατηρια, καθώς δεν είναι πιστοποιημένο το λογισμικό. Κάναμε πολλές συζητήσεις.
Θα έπρεπε να υπάρχει ένα μανατζερ να το τρέχει το όλο έργο λόγω της εμπλοκής πολλών υπηρεσιών. Πρέπει να λυθεί το θέμα της παραβατικότητας. Είναι το πρώτο και βασικό. Αν υπάρχουν συντονισμένοι έλεγχοι και επιβάλλονται οι ποινές γιατί υπάρχει επαρκές πλαίσιο, κάτι θα γίνει” σημείωσε.
Παράλληλα, ήδη, ο ΣΕΕΠΕ παρέδωσε στην ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο υπογεγραμμένου μνημονίου διμερούς συνεργασίας, σχετική μελέτη από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής για την προώθηση της διαδικασίας πιστοποίησης των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια.
“Κάναμε πρόταση να χρηματοδοτήσουμε μια μελέτη από μια εταιρεία η οποία να δει, χωρίς να αλλάξει το λογισμικό, πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα. Προχωρήσαμε στο μνημόνιο με την ΑΑΔΕ κι αποδώσαμε ανεπίσημα την εισήγηση για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το όλο σύστημα. Θα πρέπει ως το 2024 να μπει μπρος. Εχουμε συγκεκριμενες προτασεις για μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το 2024. Τις επομενες δυο εβδομαδες θα έχουμε συναντήσεις με την ΑΑΔΕ και ανακοινώσεις” ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης.
Κυβερνητική παρέμβαση
Στο πλαίσιο, πάντως, της εντατικοποίησης των δράσεων για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της αθέμιτης κερδοφορίας στην αγορά των καυσίμων, πραγματοποιήθηκε, την προηγούμενη εβδομάδα, ευρεία κυβερνητική σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν οι Υπουργοί Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδ. Γεωργιάδης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ι. Πλακιωτάκης, ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Απ. Βεσυρόπουλος, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Ελ. Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, κ. Εμμ. Μαστρομανώλης, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κα. Αλ. Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτ. Αναγνωστόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, κ. Αθ. Πετραλιάς και ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), κ. Γ. Πιτσιλής.
Όπως αναφέρθηκε, ο κυβερνητικός σχεδιασμός για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της αθέμιτης κερδοφορίας στην αγορά των καυσίμων υλοποιείται με βάση τρεις κύριους άξονες:
- Στρατηγικός σχεδιασμός και κεντρική επιχειρησιακή εποπτεία.
- Συστηματικές νομοθετικές και κανονιστικές παρεμβάσεις.
- Ενδυνάμωση και συντονισμός της επιχειρησιακής δράσης.
“Ο σχεδιασμός αυτός έχει αποδώσει σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, έχει επιφέρει καίρια πλήγματα σε εγκληματικά δίκτυα λαθρεμπορίου και έχει περιορίσει την αθέμιτη κερδοφορία σε όλα τα στάδια της εμπορίας καυσίμων” τονίζεται από το Υπ. Οικονομικών και συνολικά την κυβέρνηση που ανακοίνωσε ότι οι διωκτικές αρχές (Α.Α.Δ.Ε., Σ.Δ.Ο.Ε., ΕΛ.ΑΣ.) έκαναν 22 συλλήψεις. Κατασχέθηκαν,δε, 276.758 λίτρα υγρών καυσίμων, 4.200.000 κιλά υγραερίου και 10 βυτιοφόρα φορτηγά και απενεργοποιήθηκαν 79 Α.Φ.Μ. ανύπαρκτων ή αδρανών επιχειρήσεων εμπορίας χημικών διαλυτών.
Ενδεικτικό στοιχείο της προόδου που επιτεύχθηκε είναι ότι οι κατασχέσεις, από όλες τις διωκτικές αρχές, υγρών καυσίμων από 67.795 λίτρα το 2019 και 92.927 λίτρα το 2020, ανήλθαν σε 198.669 λίτρα το 2021 και 78.089 λίτρα ήδη κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022 (Στοιχεία ΣΕΚ, πίνακες 1 και 2).
Επιπρόσθετα, η ΔΙΜΕΑ έχει επιβάλει, μέχρι σήμερα, πρόστιμα ύψους 2.042.000 ευρώ για αθέμιτη κερδοφορία σε όλους τους κλάδους χονδρικής και λιανικής πώλησης στην αγορά.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται, οι πολύ καλές επιδόσεις των διωκτικών αρχών δεν παρατηρούνται μόνον στον τομέα των καυσίμων αλλά στο σύνολο των προϊόντων ΕΦΚ, αφού κατά το 2021 η αποτελεσματικότητά τους υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (από 12,5% κατά μέσο όρο την τετραετία 2017-2020, ανήλθε στο 27% το 2021, αύξηση κατά 116%