Σε μία πολύ σημαντική ημερίδα που διοργανώθηκε από την Ένωση Μαρίνων Ελλάδος, με θέμα: «Χωροταξικός Σχεδιασμός Δικτύου Τουριστικών Λιμένων στην Ελλάδα», μίλησε σήμερα Δευτέρα 31 Μαρτίου 2025, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, συμμετέχοντας σε ένα τεχνοκρατικό πάνελ, με συνομιλητές τον Σταύρο Κατσικάδη, Πρόεδρο της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος, τον Δημήτρη Πτωχό, Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, τον Ευθύμιο Μπακογιάννη, Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, τον Γεώργιο Παπαχρήστου, Επικεφαλής Αρχής Σχεδιασμού Λιμένων & Μαρίνων του Υπερταμείου και τον Γεώργιο Βαγγέλα, Αναπληρωτή Καθηγητή του Ε.Κ.Π.Α.
Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας και η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η παρουσίαση της μελέτης για την ανάπτυξη δικτύου τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα που εκπονήθηκε από τους καθηγητές Γεώργιο Βαγγέλα του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ και Θάνο Πάλλη του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Πρόκειται για μία μελέτη εξαιρετικής σημασίας, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται:
• Η ολοκληρωμένη αποτύπωση θέσεων ελλιμενισμού και διαχείμασης στην Ελλάδα.
• Η αξιολόγηση κριτηρίων ως προς την σημαντικότητά τους για την χωροθέτηση μαρίνας.
• Η ποσοτικοποίηση κάθε κριτηρίου ανά Δήμο, ώστε να καθοριστεί η ελκυστικότητα κάθε Δήμου της Επικρατείας ως προς την χωροθέτηση μαρίνας.
• Η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου αξιολόγησης περιοχών, λαμβάνοντας υπόψη πολλαπλές παραμέτρους από κάθε πτυχή διαμόρφωσης της ελκυστικότητας μιας περιοχής.
• Η διαμόρφωση πολιτικών και στρατηγικής περί της ανάπτυξης του κλάδου των τουριστικών λιμένων στη χώρα, ενώ τα αποτελέσματα της μελέτης θα συμβάλλουν σημαντικά στην διαδικασία του διαλόγου που θα ακολουθήσει.
Όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατά την διάρκεια της ομιλίας του:
«Πρόκειται για μία εξαιρετική πρωτοβουλία και αξίζουν συγχαρητήρια στους διοργανωτές, καθώς με την σημερινή ημερίδα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε πολύ κρίσιμα θέματα που άπτονται της σύγχρονης κυβερνητικής πολιτικής, για ζητήματα ανάδειξης και ανάπτυξης μαρίνων ανά την επικράτεια.».
Και πρόσθεσε: «Ένα είναι βέβαιο. Δεν μπορείς να σχεδιάσεις μέσο-μακροπρόθεσμα, αν δεν έχεις μία βάση δεδομένων επιστημονικά τεκμηριωμένων.».
Στη μελέτη, αξιολογήθηκαν συνολικά 191 Δήμοι σε όλη την επικράτεια απ’ όλες τις Περιφέρειες, ενώ πρώτος Δήμος κατατάσσεται, ως προς την ελκυστικότητα για χωροθέτηση και δημιουργία Μαρίνων, ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Συνολικά η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων βρίσκεται ψηλά στην κατάταξη.
Επ’ αυτού ο κ. Γκίκας ανέφερε:
«Μία τιμητική πρωτιά για το νησί μας, που δικαιώνει την επιλογή της Κυβέρνησης της ΝΔ, να εστιάσουμε στο προεκλογικό μας πρόγραμμα το 2019, στην αναγκαιότητα ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Κέρκυρα και στα Ιόνια Νησιά, καθιστώντας τα ελκυστικά για την χωροθέτηση μαρίνων και αναδεικνύοντας την δυναμική τους στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Αυτό συμβαίνει γιατί τα Ιόνια Νησιά προσφέρονται για θαλάσσιο τουρισμό, καθώς εκτός από την φυσική ομορφιά, την πληθώρα των νήσων και τις καλές καιρικές συνθήκες, διαθέτουν και μία ξεχωριστή και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.».
Και πρόσθεσε: «Βέβαια δεν είναι μόνο τα Ιόνια Νησιά αλλά και η απέναντι ακτή, όπως η Θεσπρωτία για παράδειγμα, όπου και εκεί προβλέπεται να γίνουν σημαντικές μαρίνες.
Γεγονός πολύ σημαντικό, καθώς η ανάπτυξη δικτύου μαρίνων στην περιοχή, θα μπορούσε να φρενάρει την ροή θαλάσσιου τουρισμού προς ανταγωνιστικές χώρες, όπως είναι η Αλβανία, το Μαυροβούνιο, η Κροατία κ.α. Συνεπώς μέσα από τις σωστές υποδομές, θέλουμε να κρατήσουμε στην Ελλάδα τον θαλάσσιο τουρισμό, που αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην εθνική μας οικονομία.».
Απαντώντας σε ερώτηση αν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι έτοιμο να αναλάβει το επιπλέον καθήκον για τις μαρίνες εντός ζώνης λιμένος, ο Υφυπουργός απάντησε: «Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπάρχει τεχνογνωσία, εμπειρία, θέληση και πολιτική βούληση να τρέξουν γρήγορα οι διαδικασίες χωροθέτησης των μαρίνων, ενώ είναι πολύ σημαντικό ότι οι μαρίνες που βρίσκονται εντός ζώνης λιμένος, εμπίπτουν πλέον στην δική μας αρμοδιότητα. Πρακτικά, αυτό που χρειάζεται, είναι η τροποποίηση του σχετικού Π.Δ το οποίο, στην παρούσα φάση, βρίσκεται στο Σ.τ.Ε. προς έγκριση, ενώ το προσωπικό που θα στελεχώσει το νέο τμήμα ήδη υπάρχει.».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Στέφανος Γκίκας ανέφερε: «Είναι ασύλληπτο η Σουηδία, που έχει μεν τα περισσότερα νησιά παγκοσμίως, να έχει 2.000 μαρίνες και εμείς με χιλιάδες επίσης νησιά, να έχουμε μόλις 40 σε λειτουργία. Συνεπώς έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, έχουμε όραμα, έχουμε αγκαλιάσει τον θαλάσσιο τουρισμό και το στοίχημα τώρα είναι να επιταχυνθεί η γραφειοκρατική διαδικασία αδειοδότησης – συμβασιοποίησης – κατασκευής.».