Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΣτο λυκαυγές του 2025

Στο λυκαυγές του 2025

Η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα αναμένει με ενδιαφέρον το νέο έτος, χρονιά κατά την οποία θα επαναπροσδιοριστούν τα χαρακτηριστικά των θαλάσσιων εμπορικών οδών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Σύμφωνα με την Fitch Ratings, μάλλον θα αλλάξουν οι προοπτικές της ναυτιλίας σε “σταθερές” από “επιδεινούμενες”. Ο γνωστός Οίκος θεωρεί πως ο τομέας των κοντέινερς θα επιδεινωθεί, αλλά εκτιμά επίσης πως αυτό θα αντισταθμιστεί από τους τομείς των δεξαμενοπλοίων και των χύδην φορτίων. Φαίνεται ότι οι προβλέψεις αυτές συνεκτιμώνται απολύτως από διακεκριμένους Έλληνες εφοπλιστές (Προκοπίου, Μαρινάκης και άλλοι), οι οποίοι προέβησαν σε μαζικές πωλήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η ναυτιλία, σύμφωνα με τους αναλυτές της Fitch, εξακολουθεί να παραμένει ένας από τους πιο εκτεθειμένους κλάδους στις γεωπολιτικές συγκρούσεις, σε βασικές θαλάσσιες διαδρομές, δεδομένης της περιορισμένης ικανότητάς της να προσαρμόζει την χωρητικότητα της βραχυπρόθεσμα.

Το 2024 η ναυτιλία επωφελήθηκε από τις συγκρούσεις, όπως για παράδειγμα τα δεξαμενόπλοια από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τα κοντέινερς λόγω Ερυθράς. Η μείωση των συγκρούσεων θα μπορούσε να εξορθολογήσει τις αυξημένες τιμές των ναύλων. Η ζήτηση των ναυτιλιακών εταιρειών φορτίων από την άλλη ενδεχομένως να μειωθεί, σε περίπτωση που οι απειλές Τραμπ για επιβολή αυξημένων δασμών γίνουν πράξη. Ίσως απαιτηθεί αναδρομολόγηση των εμπορικών δρόμων.

Ο Οίκος, πάντως, προβλέπει πως οι τομείς των δεξαμενοπλοίων και του ξηρού χύδην φορτίου θα παραμείνουν σταθεροί, με πιθανότητα τα δεξαμενόπλοια να πάνε ακόμη καλύτερα. Στα εμπορευματοκιβώτια προβλέπεται πως οι παραδόσεις νέων πλοίων εντός του 2025 θα δημιουργήσουν υπερπροσφορά, γεγονός που θα επιφέρει μειώσεις των ναύλων. Από την άλλη, οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, εξακολουθούν να αποτελούν ζήτημα και μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα θα οδηγήσουν σε υψηλότερα κόστη, τόσο σε λειτουργικό, όσο και σε επενδυτικό επίπεδο για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Σε επίπεδο “ναυμαχιών”, δεν είναι μόνο η “σύγκρουση” ΗΠΑ-Κίνας, αλλά και ο ιδιότυπος…ακήρυχτος πόλεμος στον Ινδικό. Το ερώτημα είναι εάν το 2025 η παγκόσμια ναυτιλία και ειδικότερα ο ελληνικός εφοπλισμός που πρωτοπορεί, είναι σε θέση για τις δέουσες “μανούβρες”, ώστε να αποφευχθούν οι υψηλοί κυματισμοί στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ