Η επενδυτικη βαθμιδα βάζει σε νέα δυναμική τροχιά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, που μετά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, είχε ως κορυφώσεις τις υποπαραχωρήσεις λιμανιών, αλλά και την ΔΕΠΑ Υποδομών.
Τώρα, στο φόντο και των νέων δυνατοτήτων για προσέλκυση επενδυτών που φέρνει η πρώτη κίνηση της Γερμανικής Scope Ratings, που ανακοίνωσε την Παρασκευή την αναβάθμιση του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου στην επενδυτική βαθμίδα BBB- με σταθερή προοπτική, από ΒΒ+ με θετική προοπτική προηγουμένως, εξετάζεται, με βάση πληροφορίες, η κατάθεση από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών νομοθετική ρύθμιση για τη διευθέτηση ζητημάτων τα οποία αφορούν στην εισαγωγή και διάθεση των μετοχών που έχει το ΤΑΙΠΕΔ σε εισηγμένες και μη εταιρείες στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Πιθανόν, δε, η ρύθμιση να κατατεθεί ως τροπολογία στο σχέδιο νόμου για τις τροποποιήσεις στον κώδικα φορολογικής διαδικασίας που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 18 Αυγούστου.
Η εν λόγω ρύθμιση θα ανοίξει το δρόμο για διάθεση μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών μέσω του Χρηματιστηρίου, όπως το 20% της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) αλλά και της διάθεσης μέρους του μεριδίου του Ταμείου ύψους 35,48% στη Helleniq Energy, κάτι που αποτελεί κι ένα πάγιο θέμα που καταγράφεται στις εκθέσεις των θεσμών.
Ουσιαστικά, με την εν λόγω ρύθμιση, θα επιταχύνει τις διαδικασίες για την έγκριση των κινήσεων του ΤΑΙΠΕΔ για διάθεση μετοχών, στις δυο προαναφερόμενες εταιρείες.
Σε σχέση ειδικότερα με την Helleniq Energy, η Paneuropean, που ελέγχεται από τον Όμιλο Λάτση κατέχει το 47,12% των μετοχών, ενώ το Ταμείο το 35,48%. Ουσιαστικά δυο μέτοχοι ελέγχουν το 82,6% με τη διασπορά να είναι περιορισμένη καθώς ξένοι θεσμικοί επενδυτές κατέχουν μόλις το 3,39%, Έλληνες θεσμικοί το 5,46% και το υπόλοιπο 8,56% ιδιώτες επενδυτές. Στην περίπτωση που προχωρήσει η όλη η διαδικασία που βασίζεται και σε μια κατ΄ αρχήν συμφωνία, η Paneuropean θα διαθέσει ένα ποσοστό της τάξης του 10%, οπότε θα περιορισθεί περίπου στο 37%, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ περίπου στο 25%.
Επίσης, στα “σκαριά” είναι μια αρχική δημόσια προσφορά (IPO 20% + 10%, αξίας έως και 800 εκατ. – 1 δισ. ευρώ) του μεριδίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Στόχος είναι η βέλτιστη απόδοση και η διεύρυνση της επενδυτικής βάσης αλλά και η βελτίωση της ρευστότητας του χρηματιστηρίου της Αθήνας. Εκτιμάται, δε, ότι εντός του έτους θα έχουν γίνει οι απαραίτητες διαδικασίες.
Σημειώνεται ότι στην 2η Έκθεση Mεταπρογραμματικής Εποπτείας για την Ελλάδα που δημοσίευσε η Κομισιόν πριν από λίγους μήνες καταγράφονται οι στόχοι για τις ιδιωτικοποιήσεις.