Αυξήθηκε ο τραπεζικός δανεισμός των ναυτιλιακών εταιρειών το 2021 σύμφωνα με τον δείκτη της Petrofin Research για την παγκόσμια χρηματοδότηση των πλοίων.
Όπως σημειώνει η Petrofin, για πρώτη φορά μετά από έντεκα χρόνια ο δείκτης κέρδισε μια μονάδα το περασμένο έτος σε σύγκριση με το 2020, καθώς το δανειακό χαρτοφυλάκιο των 40 τραπεζών που δίνουν τα περισσότερα δάνεια στην παγκόσμια ναυτιλία αυξήθηκε στα 290,12 δισ. δολάρια από 286,9 δις. δολάρια το 2020. Μέρος αυτής της στροφής αποτυπώνεται και στο χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών που αυξήθηκε το 2021 κατά 14,2% στα 12,48 δισ. δολ.
Αναλυτικότερα, στο top40 των τραπεζών, 21 τράπεζες έχουν έδρα στην Ευρώπη, 16 σε Ασία- Αυστραλία και 3 στη Βόρεια Αμερική. Το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών μειώθηκε περαιτέρω από 58% σε 54.19%. Ο αριθμός των δανείων από τις ελληνικές τράπεζες προς την ελληνική ναυτιλία ανέκαμψε στα 13,6 δισ. δολάρια στα τέλη του 202. Είναι αυξημένα κατά 56% από το χαμηλό 8,7 δισ. δολάρια του 2016.
Η Τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο τη ναυτιλία είναι η BNP Paribas με 19,8 δισ. δολ. και ακολουθεί η China Exim με 18,5 δις. δολ και η γερμανική kwW με 17,15 δισ. δολ. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι Bank of China με 14,50 δισ. δολ και η Credit Agricole OB με 13,5 δισ. δολ.
Οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται: στην 31η θέση η Eurobank (με 3,38 δισ. δολ), 32η η Πειραιώς (με 3,25 δισ. δολ.), 33η η Alpha Bank (με 3,30 δισ. δολ.) και στην 36η θέση η Εθνική Τράπεζα (με 2,65 δις. δολ.).
Σύμφωνα με την Petrofin Research, το 2021 εισήλθαν και πολλές μικρότερες τράπεζες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η έρευνα εντόπισε συνολικά 62 με ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 308,76 δισ. δολ, ενώ όπως επισημαίνει υπάρχουν και άλλες με τοπικά χαρακτηριστικά με αποτέλεσμα ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας να υπολογίζεται στα 340 δισ. δολ η τα 2/3 του συνόλου της παγκόσμιας χρηματοδότησης των πλοίων, η οποία υπολογίζεται στα 500 δισ. δολ.
«Ο νέος τραπεζικός δανεισμός ήταν ισχυρός το 2021, ειδικά προς το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, το οποίο ανερχόταν σε 200 εκατομμύρια τόνους dwt στο τέλος του 2020, μειώθηκε στους 177 εκατομμύρια τόνους στο τέλος του 2021, αλλά αυξήθηκε σε 219 εκατομμύρια τόνους στις 30/06/2022 (Clarkson’s)», επισημαίνει η Petrofin.
Τέλος όσον αφορά στο 2022 εκτιμάται ότι λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, των υψηλών τιμών ενέργειας, τις γεωγραφικές κυρώσεις, τα υψηλότερα επιτόκια αλλά και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και τις ανησυχίες για μια επερχόμενη ύφεση, ο τραπεζικός δανεισμός το 2022 έχει διαταραχθεί καθώς οι τράπεζες έχουν γίνει πιο προσεκτικές.