“Είχαμε ένα σχέδιο από το 2019, σε σχέση με την πράσινη ενέργεια. Πολλούς από τους στόχους έχουμε ξεπεράσει, οπως πχ. σε ό,τι έχει να κάνει με την εγκατάσταση ΑΠΕ. Άρα οι στόχοι είναι ρεαλιστικοί στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα” ανέφερε παρουσιάζοντας χθες το νέο Σχέδιο ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστας σκρέκας, σημειώνοντας ότι “εάν δεν είχαμε επιταχύνει την εγκτάσταση ΑΠΕ, τότε θα είχαμε ξοδέψει σχεδόν 2 δισεκ ευρώ, επιπλέον, σε εισαγωγές αερίου” τόνισε ενώ προσέθεσε ότι “μεγάλο ποσοστό των εσόδων του Ταμείου Ενεργειακης Μετάβασης προέρχονται από τις διαφορές τιμών των ΑΠΕ”. “Εάν δεν είχαμε εγκαταστήσει πάνω από 4 GW ΑΠΕ θα είχαμε ακόμη εντονότερο πρόβλημα σήμερα” τόνισε.
“Πάνω από 2 GW είναι η φιλοδοξία εγκατάστασης για φέτος” συμπλήρωσε και προσέθεσε ότι στο νέο ΕΣΕΚ ο ενεργειακός χωρος για τα φωτοβολταικά στέγης είναι περίπου 1000 MW.
Εξορύξεις
“Πάνω από 20 TWh μέχρι το 2030 θα χρειαζόμαστε όποτε θα αξιοποιήσουμε το εγχωρίως παραγόμενο αέριο” σημείωσε ο κ. Σκρέκας σε σχέση με το upstream. “Αν κάνει 40 ευρώ θα γλιτώσουμε περίπου 1 δισεκ” τόνισε και σημείωσε ότι η κάθε εταιρεία που θα εκμεταλλεύεται το κοίτασμα, πρώτα θα το πουλάει στην Ελλάδα και έτσι θα βελτιώσουμε εμπορικό μας ισοζύγιο. “Επίσης ένα ποσοστό από τα κέρδη θα τα παίρνει ο προυπολογισμος και επίσης δημιουργείται έτσι ένα οικοσύστημα εταιριών με μόνιμες θεωρίες εργασίας. Το φυσικό αέριο θα είναι για μας άρα είναι ευχή να βρούμε” τόνισε.
Υπενθυμίζεται ότι στον «πυρήνα» του νέου ΕΣΕΚ βρίσκονται επτά παρεμβάσεις/τεχνολογίες:
- Ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ: Ανάπτυξη Φ/Β και αιολικών (και η επιτάχυνση της ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών) με προσθήκη >12GW μέχρι το 2030 και εκμετάλλευση του εναπομείναντος υδραυλικού δυναμικού της χώρας.
- Αποθήκευση ενέργειας: Η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ θα πρέπει να συνοδευτεί και με την ανάπτυξη της απαιτούμενης αποθήκευσης για εξισορρόπηση και σταθεροποίηση του συστήματος (μπαταρίες, αντλισιοταμίευση κτλ.)
- Ενεργειακή αποδοτικότητα: Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων (μονώσεις, συσκευές, αντλίες θερμότητας), smart διαχείριση ενεργειακής κατανάλωσης και αλλαγή συμπεριφορών προς μείωσης της απαιτούμενης ενέργειας ή και του προφίλ της ζήτησης. Οι δράσεις αυτές μπορούν να έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία.
- Εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών: Ηλεκτροκίνηση στα ελαφρά/ μεσαία οχήματα με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων θα είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους. Μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.
- Δημιουργία οικονομίας πράσινου υδρογόνου: Με χρήση στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία), στη βιομηχανία και υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή. Ήδη έχουμε σημαντική κινητικότητα στο χώρο που σε συνδυασμό με ανταγωνιστικά ΑΠΕ μπορεί να δώσει αξία στη χώρα.
- Ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO): Με χρήση στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία) – μια ολόκληρη καινούργια βιομηχανία που θα πρέπει άμεσα να αρχίσει να διαμορφώνεται.
- Καινοτομία και συστημικές λύσεις στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS) για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας (κυρίως τσιμέντο, διύλιση, λιπάσματα). Θα απαιτηθεί εθνικό πλάνο και συντονισμός δεδομένου της έλλειψης κλίμακας των τοπικών εταιρειών. Αντίστοιχα έργα συντονίζονται από τα κράτη στην Ευρώπη και την Αμερική.