Η ναυτιλία τακτικών γραμμών θα αποφέρει μόλις το 5% των μεγάλων κερδών του 2022, ενώ έως και το 25% του τεράστιου βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων είναι πιθανό να αναβληθεί για το μέλλον.
Αυτές είναι οι κύριες προβλέψεις έρευνας που πραγματοποίησε ο ναυτιλιακός ιστότοπος Splash ο οποίος εξετάζει πώς ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων οδηγείται στην έξοδο από τη μεγαλύτερη άνθηση που γνώρισε ποτέ.
Τόσο ο Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων του οίκου Drewry όσο και ο Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (SCFI) σταμάτησαν την πτώση τους στο κατώφλι του νέου έτους, ωστόσο οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι μεταφορείς θα πρέπει να προετοιμαστούν για να αντιμετωπίσουν πολύ δύσκολες συνθήκες τους επόμενους μήνες.
«Οι μεταφορείς ξεκινούν το έτος με αδυναμία και αναμένω ότι θα γυρίσουν σε ζημίες πριν από το τέλος του έτους», δήλωσε ο Hua Joo Tan, ιδρυτής της ασιατικής εταιρείας συμβούλων Linerlytica.
Πιο αισιόδοξος είναι ο John McCown, του οποίου οι τριμηνιαίες εκθέσεις κερδών της Blue Alpha Capital για τα πλοία τακτικών γραμμών έχουν γίνει απαραίτητο ανάγνωσμα κατά τη διάρκεια της πορείας ρεκόρ κερδών της ναυτιλίας των εμπορευματοκιβωτίων από το 2020.
Ο McCown προβλέπει ότι οι μεταφορείς θα είναι κερδοφόροι το 2023 με περιθώριο καθαρού κέρδους σε διψήφιο ποσοστό, αλλά με συνολικά τριμηνιαία επίπεδα κερδών κάτω από το επίπεδο του τέταρτου τριμήνου που καταγράφηκε το 2022.
Η πιο επιθετική διαχείριση της χωρητικότητας θα αποτελέσει κεντρικό παράγοντα καθώς οι γραμμές θα αποφύγουν επίμονα να βρεθούν στο κόκκινο, αναφέρει ο McCown.
«Σίγουρα βρισκόμαστε σε σημείο αιχμής αυτή τη στιγμή, αλλά η γενική μου άποψη είναι ότι ο τομέας της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων θα έχει καλύτερες επιδόσεις από ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι και ότι έχει υπάρξει μια θεμελιώδης αλλαγή στο DNA του κλάδου», δήλωσε ο McCown στο Splash.
Οι Βρετανοί σύμβουλοι Drewry εκτιμούν ότι η ναυτιλία τακτικών γραμμών σημείωσε πέρυσι συνδυασμένα λειτουργικά κέρδη ρεκόρ ύψους 290 δισ. δολαρίων, κάτι που θα διολισθήσει σε μόλις 15 δισ. δολάρια το 2023, με τους ναυλωτές να απολαμβάνουν πιο προσιτές τιμές ναύλων και καλύτερη αξιοπιστία υπηρεσιών.
«Το 2023 δεν θα αφορά μόνο τα χαμηλότερα κέρδη των μεταφορέων», δήλωσε ο Philip Damas, διευθύνων σύμβουλος της Drewry Supply Chain Advisors.
Μεταξύ των άλλων βασικών τάσεων που πρέπει να εξεταστούν, σύμφωνα με τους Drewry, είναι η χαλάρωση της συμφόρησης των λιμανιών και των σχετικών λειτουργικών καθυστερήσεων σε όλο τον κόσμο και η επιστροφή της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων.
Για τον Peter Sand, επικεφαλής αναλυτή της πλατφόρμας ναύλων Xeneta, το 2023 μοιάζει βέβαιο ότι θα είναι η δεύτερη συνεχής χρονιά πτώσης του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων και, στη συνέχεια, το κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς που θα πρέπει να προσέξουμε θα είναι ο αδρανής στόλος.
Αυτό περιλαμβάνει τόσο τις θερμές όσο και τις ψυχρές ακινητοποιήσεις εκτός από τα ταξίδια με κενά πλοία.
Φέτος, η Xeneta αναμένει ότι το 25% του προγραμματισμένου βιβλίου παραγγελιών θα αναβληθεί, ενώ δεν αναμένεται να ακυρωθεί περισσότερο από το 10%.