Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΡΑΑΕΥ: Τα SOS για την “έκπτωση συνέπειας” - Ποια προβλήματα εντοπίζει η...

ΡΑΑΕΥ: Τα SOS για την “έκπτωση συνέπειας” – Ποια προβλήματα εντοπίζει η Αρχή;

Με στόχο, να παρουσιαστούν πληροφορίες που διαθέτει η  ΡΑΑΕΥ σχετικά με τη δραστηριοποίηση των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να δοθεί η δυνατότητα προς τους προμηθευτές να συμμετέχουν στην αγορά πιο αποτελεσματικά, Αρχή δημοσίευσε την Έκθεσή της για την αγορά για το μήνα Απρίλιο.

Παράλληλα, με την εν λόγω έκθεση η Αρχή δίνει συμβουλές προς τους καταναλωτές οι οποίες ενισχύουν τη διαφάνεια και απορρέουν από την καθημερινή εμπλοκή της Αρχής με θέματα καταναλωτών όπως αυτά λαμβάνονται είτε μέσω του τηλεφωνικού μας κέντρου είτε μέσω της πλατφόρμας υποβολής παραπόνων MYRAE.

Συστάσεις

Όπως σημειώνει η Αρχή καταγράφονται τα εξής φαινόμενα που θα πρέπει να προσέξουν οι πολίτες:

(α) Μειούμενη έκπτωση συνέπειας 

Η Αρχή έχει εντοπίσει την πρόθεση ορισμένων Προμηθευτών να παρέχουν εκπτώσεις εμπρόθεσμης εξόφλησης/συνέπειας στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών, οι οποίες ωστόσο αποδεικνύονται μη σταθερές, καθώς το ποσοστό της ταμειακής διευκόλυνσης στο οποίο αυτές μεταφράζονται, δεν παραμένει σταθερό κάθε μήνα. 

Αντιθέτως, αυτό μεταβάλλεται και συνήθως μειώνεται μετά το πέρας συνήθως των δύο πρώτων μηνών παραμονής στο προϊόν, χαρακτηριστικό του οποίου αποτελεί η έκπτωση συνέπειας. 

Ως εκ τούτου, η Αρχή συστήνει προς τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα, εξετάζοντας αναλυτικά τους όρους του κάθε προϊόντος ηλεκτρικής ενέργειας που επιλέγουν και να μην στέκονται απλά σε μία ελκυστική εμπορική παρουσίαση, που μπορεί να λειτουργεί ως ένα «παραπλανητικό δέλεαρ».

(β) Μη σωρευτική απόδοση ποσού έκπτωσης συνέπειας 

Την προσοχή τους θα πρέπει να εστιάσουν οι καταναλωτές και στη μη σωρευτική απόδοση ενός ποσού έκπτωσης συνέπειας κατά τη διάρκεια της σύμβασης αναλογικά των ημερών κατανάλωσης, πρακτική η οποία ακολουθείται από κάποιους Προμηθευτές. 

Οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέχουν πώς η έκπτωση συνέπειας αποδίδεται κατά τη διάρκεια παραμονής τους στο πρόγραμμα προμήθειας και εάν αποδίδεται τόσο ποσοτικά όσο και χρονικά, όπως αναφέρουν οι όροι της σύμβασης που έχει υπογράψει.

(γ) Μη σταθερή έκπτωση συνέπειας 

Η Αρχή έχει εντοπίσει προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχουν διαφορετική έκπτωση συνέπειας ανά μήνα. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ενήμεροι για την διαφορετική έκπτωση αυτή και να προσέχουν την εμπορική παρουσίαση του προϊόντος. 

(δ) Ex ante εκπτώσεις συνέπειας 

Η Αρχή έχει εντοπίσει περιπτώσεις Προμηθευτών οι οποίοι που εφαρμόζουν ex ante έκπτωση συνέπειας στην αρχική τιμή προμήθειας, η οποία ωστόσο εξ ορισμού προϋποθέτει εμπρόθεσμη εξόφληση λογαριασμού από τον καταναλωτή, που εκ των πραγμάτων θα λάβει ή όχι χώρα κατά την εξόφληση του λογαριασμού (ex post). 

Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η μείωση της τιμής προμήθειας του λογαριασμού μπορεί να είναι μόνον πρόσκαιρη και να ανατραπεί στην περίπτωση κατά την οποία δεν πληρωθεί έγκαιρα ο λογαριασμός.

Παράλληλα η Αρχή κάνει λόγο για προϊόντα “κράχτες” συστήνοντας προσοχή

“Πολλοί Προμηθευτές έχουν δημιουργήσει προϊόντα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, τα οποία ωστόσο αφορούν μόνο σε νέους αλλά όχι σε υφιστάμενους πελάτες. Έχει παρατηρηθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών έχει συμβληθεί με αρκετά ακριβότερα προγράμματα. Οι καταναλωτές μπορούν να ζητήσουν στους Προμηθευτές τους να τους περάσουν στο πρόγραμμα με την χαμηλή τιμή προμήθειας. Η Αρχή συνιστά στους καταναλωτές να διαλέξουν τα προϊόντα με τις χαμηλότερες τιμές και να προχωρήσουν σε αλλαγή προγράμματος εντός του Προμηθευτή τους. Η αλλαγή αυτή θα γίνει άμεσα και χωρίς καμία χρέωση εφόσον το πρόγραμμα είναι κυμαινόμενο” αναφέρει η Αρχή στην Έκθεσή της.

Παράλληλα η ΡΑΑΕΥ σημειώνει ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. ΥΠΕΕ ΥΠΕΝ/ΓΓΕΟΠΥ/54277/4/23 (ΦΕΚ Β΄ 3312/18-05-23) Απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, παρατείνεται η περίοδος ισχύος της απαγόρευσης εφαρμογής χρέωσης ρήτρας αναπροσαρμογής ή αντίστοιχης ρήτρας έως και την 30ή Σεπτεμβρίου 2023. Ως εκ τούτου, η Αρχή προτίθεται να προβεί στην κατάρτιση κατευθυντηρίων οδηγιών προς το σύνολο των Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας, ώστε η μετάβαση από τον Οκτώβριο του 2023 στο πρότερο καθεστώς τιμολόγησης να πραγματοποιηθεί κατά το δυνατόν ομαλότερα και με απόλυτη συνέπεια και διαφάνεια προς τους καταναλωτές. Βασικά σημεία θα αποτελέσουν το γεγονός ότι στην περίπτωση τυχόν τροποποίησης των όρων των συμβάσεων προμήθειας, οι Προμηθευτές οφείλουν για την έγκαιρη ατομική ενημέρωση των καταναλωτών για το γεγονός αυτό, με αναλυτική περιγραφή των όρων που πρόκειται να τροποποιηθούν (ή των νέων όρων). Η ενημέρωση των καταναλωτών καθώς και της Αρχής θα πρέπει να γίνει τουλάχιστον δύο μήνες πριν την επικείμενη τροποποίηση, δηλαδή μέχρι την 31η Ιουλίου 2023, με ατομική επιστολή και όχι μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης. 

Μερίδια αγοράς

Με βάση την Αρχή, υπάρχει υψηλός βαθμός συγκέντρωσης στην αγορά. Όπως αναφέρει, παρά τον σημαντικό αριθμό προμηθευτών που δραστηριοποιούνται στην λιανική αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας, η αγορά εξακολουθεί να εμφανίζει χαρακτηριστικά υψηλής συγκέντρωσης με τον δεσπόζοντα προμηθευτή την ΔΕΗ Α.Ε. να εκπροσωπεί 5.602.553 μετρητές (Χαμηλής Τάσης  & Μέσης Τάσης ) που αντιστοιχούν στο 72,91 % του συνόλου της αγοράς (ΔΣ & ΜΔΝ).

Η εικόνα παραμένει αμετάβλητη στη Χαμηλή Τάση με τη ΔΕΗ Α.Ε. να εκπροσωπεί 5.593.247 μετρητές με το αντίστοιχο μερίδιο αγοράς της να ανέρχεται σε 72,94 %. 

Σε Οικιακούς, Οικιακούς δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ),  Εμπορικούς και Βιομηχανικούς, Λοιπούς πελάτες η ΔΕΗ Α.Ε. διατηρεί τον μεγαλύτερο αριθμό μετρητών. Στους Οικιακούς πελάτες εκπροσωπεί 3.869.605 μετρητές (72,27 %), στους Οικιακούς πελάτες δικαιούχους ΚΟΤ εκπροσωπεί 546.916 μετρητές (72,98 %), στους Εμπορικούς και Βιομηχανικούς πελάτες εκπροσωπεί 927.477 μετρητές (63,38 %) και τέλος στου Λοιπούς πελάτες εκπροσωπεί 399.249 μετρητές (96,83 %).

Πάντως, με βάση σύγκριση με τα στοιχεία από το μηνιαίο δελτίο του ΑΔΜΗΕ υπάρχουν κάποιες “ασυμμετρίες. Ουσιαστικά στην καταγραφή της Αρχής υπάρχουν και ανενεργές παροχές. Συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τον Απρίλιο το μερίδιο της ΔΕΗ ως προς την ενέργεια που παρείχε στους πελάτες της διαμορφώνεται στο 60,20%, με την Μυτιληναίο 7,37%, την ΗΡΩΝ στο 7,14%, την ELPEDISON στο 6,02%, την NRG στο 4,85%, την WATT AND VOLT στο 4,54%, τη Φυσικό Αέριο στο 2,85%, την ΖΕΝΙΘ στο 2,10% και τη VOLTERRA στο 2,02%. 

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ