Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΠόσο βόρεια θα πάει ο ηλεκτρικός;

Πόσο βόρεια θα πάει ο ηλεκτρικός;

Στα σκαριά της Αττικό Μετρό βρίσκεται μια σημαντική επέκταση, του μέσου που αφορά στην Γραμμή 1 (πρώην Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος) από την Κηφισιά μέχρι την Βαρυμπόμπη. Το ζήτημα απασχολεί το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών και την Αττικό Μετρό τους τελευταίους μήνες και το προσεχές διάστημα αναμένονται οι οριστικές αποφάσεις.

Συνολικά υπό εξέταση βρίσκονται εννέα επεκτάσεις αλλά στην παρούσα φάση η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την βόρεια επέκταση της γραμμής 1. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος είναι να ενωθεί το Μετρό ψηλά στην Εθνική Οδό για να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι της Βόρειας Αττικής σε ένα σημείο που να υπάρχει σταθμός μετεπιβίβασης.

Το σενάριο που εξετάζεται στην παρούσα φάση είναι η κατασκευή ενός ενδιάμεσου σταθμού στην Νέα Ερυθραία, ώστε τελικά η γραμμή να καταλήξει στον κόμβο Βαρυμπόμπης. Εκεί σε απόσταση βολής υπάρχει δημόσια έκταση η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος park and ride και οι επιβάτες να συνεχίζουν το ταξίδι τους χρησιμοποιώντας το δίκτυο σταθερής τροχιάς της Αθήνας.

Η επιλογή της επέκτασης της γραμμής 1 μέχρι την Εθνική Οδό, θεωρείται πιο εύκολη και γρήγορη λύση σε σχέση με την αντίστοιχη χάραξη που υπάρχει στη γραμμή 4. Αυτή περιλαμβάνει την επέκταση από το Γουδή μέχρι τη Λυκόβρυση αλλά πρόκειται για μια μεγάλη επέκταση που μπορεί να χρειαστεί αρκετά χρόνια μέχρι τελικά αν υλοποιηθεί.

Ειδικότερα στο αισιόδοξο σενάριο που θα τεθεί σε λειτουργία το πρώτο τμήμα της επέκτασης της γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» το 2030, θα απαιτηθεί άλλη μία δεκαετία για να προσεγγίσει η γραμμή την Εθνική Οδό.

Από την άλλη η επέκταση της γραμμής 1 από την Κηφισιά εξετάζεται να γίνει με υπογειοποίηση του σημερινού τερματικού σταθμού ΚΗΦΙΣΙΑ και μετά με σήραγγα περίπου 2,5-3 χιλιομέτρων να δημιουργηθεί ο ενδιάμεσος σταθμός ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ και τελικά να φτάσει στον τερματικό σταθμό ΚΟΜΒΟΣ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ.

Ο σταθμός «Νέα Ερυθραία» χωροθετείται στη συμβολή της λεωφόρου  Κηφισίας με την Χαριλάου Τρικούπη και ο τερματικός «Κόμβος Βαρυμπόμπης» πλησίον του ομώνυμου κόμβου. Θα απαιτηθεί μελετητική ωρίμανση για την οριστική απόφαση χωροθέτησης των σταθμών και το γενικό φυσικό αντικείμενο του έργου.

Εφόσον τρέξουν οι μελέτες και βρεθεί χρηματοδότηση (μιλάμε για ένα κόστος που σαφώς ξεπερνά τα 200-250 εκατ. ευρώ), τότε η γραμμή 1 μπορεί να φτάσει σχετικά γρήγορα στο βόρειο άκρο της Αθήνας.

Παράλληλα με μια επέκταση όπως αυτή που περιγράφηκε, ο επιβάτης της γραμμής -μελλοντικά και έχοντας τρέξει και η επέκταση προς Πετρούπολη- θα μπορεί στον σταθμό ΠΕΥΚΑΚΙΑ να μετεπιβιβαστεί στη γραμμή 4 και πιο νότια στο σταθμό ΑΤΤΙΚΗ που συνδέεται με τη γραμμή 2 του Μετρό.

Τα χαρακτηριστικά της επέκτασης

Η επέκταση της Γραμμής 1 του μετρό μέχρι την Εθνική Οδό από την Κηφισιά μέχρι την Βαρυμπόμπη, θεωρείται από την Αττικό Μετρό ως εξαιρετικά σημαντική για την ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου στον άξονα. Με την επιλογή του Μετρό στο βόρειο άκρο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας, θεωρητικά θα μειώσει την κυκλοφορία σε μερικές χιλιάδες οχήματα ημερησίως που θα έχουν πλέον την επιλογή του να χρησιμοποιήσουν το μέσο σταθερής τροχιάς.

Αυτό μπορεί να επιφέρει ευεργετικές επιδράσεις και σε άλλους άξονες καθώς τα οχήματα που καθημερινά κινούνται στον Κηφισό, είναι κυρίως για επαγγελματικούς λόγους και επιβαρύνουν πριν και μετά τη χρήση του, και άλλους άξονες της πόλης. Εφόσον η επέκταση υλοποιηθεί η Γραμμή 1 του Μετρό θα επεκταθεί για πρώτη φορά μετά το 1957 όταν, τότε, είχε φτάσει στην Κηφισιά. Επίσης θα φτάσει συνολικά τους 26 σταθμούς αυξάνοντας τους υπόγειους σταθμούς σε 6 (ΟΜΟΝΟΙΑ, ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ, ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ, Κ.ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ).

Δεδομένου ότι ο Κηφισός σήμερα είναι ο μοναδικός διαμπερής άξονας νότου-βορρά στην πόλη και λειτουργεί και ως ο άξονας κίνησης υπεραστικών μετακινήσεων από/προς την Αθήνα, η λειτουργία ενός ή περισσοτέρων σταθμών Μετρό σε επιλεγμένα σημεία του, ίσως είναι επιβεβλημένη.

Η Αττικό Μετρό στο παρελθόν είχε πραγματοποιήσει προκαταρκτική μελέτη για την επέκταση του ΗΣΑΠ προς τη Νέα Ερυθραία (πηγές αναφέρουν πως ήταν το 2013). Η τότε μελέτη έκανε λόγο για δύο σταθμούς, έναν στην συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (δηλαδή της Κηφισίας) και Χαριλάου Τρικούπη και δεύτερο σταθμό στην διασταύρωση των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Κηφισίας) και Αγ. Σαράντα και πάλι στην Νέα Ερυθραία.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ