Έχοντας ως σταθερό και αμετακίνητο «δόγμα» στο management να κινείται πάντα λελογισμένα, ποτέ βεβιασμένα και ποτέ χωρίς να μετρήσει όλες τις παραμέτρους εξονυχιστικά, η Aegean Airlines ανακοίνωσε χθες την πρώτη της στρατηγική επένδυση στο εξωτερικό, με τη συμμετοχή στην αύξηση κεφαλαίου της ισπανικής αεροπορικής εταιρείας Volotea και την απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Πρόκειται για μια κίνηση που όταν ωριμάσει τα επόμενα χρόνια θα αλλάξει επίπεδο την ελληνική εταιρεία που πλέον βάζει ισχυρό «πόδι» και στην αγορά χαμηλού κόστους, που σε διεθνές επίπεδο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια στις αερομεταφορές, ελέγχοντας πλέον πολύ μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας.
Μέσω αυτής της κίνησης η Aegean ακολουθεί τη γενικότερη τάση των στρατηγικών συμμετοχών, συνεργασιών, εξαγορών και ενοποιήσεων που καταγράφεται στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης, ιδιαιτέρως μετά τον Covid. Όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες, είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες σε συγκεκριμένα μέρη του διεθνούς δικτύου καλύπτουν καλύτερα και με μεγαλύτερη ευελιξία τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών.
Μετά τον Covid υπάρχει αυξημένη τάση για εξαγορές από ανταγωνιστές και είναι πιο σημαντική από ποτέ η δυνατότητα, δημιουργίας οικονομιών κλίμακας αλλά και «ελάχιστου μεγέθους» ιδιαίτερα για τη διανομή (distribution) καθώς επενδύουν ή εντάσσουν εξολοκλήρου στη δραστηριότητα τους μία χαμηλού κόστους θυγατρική εταιρεία προκειμένου να διαφοροποιήσουν το προϊόν και τη στρατηγική τους.
Για την Aegean Airlines, η κίνηση αυτή είναι πολύ σημαντική και έρχεται μέσα από την ωρίμανση και τη συμπλήρωση 25 χρόνων λειτουργίας, ενώ ακολουθεί τις προηγούμενες έτερες μεγάλες κινήσεις όπως είναι η δημιουργία της τεχνικής Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών και το κέντρο εκπαίδευσης πιλοτών και στελεχών αερομεταφορών στο Ελ. Βενιζέλος, καθιστώντας τη χώρα μας περιφερειακό κέντρο στην αεροπορική βιομηχανία στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, ετοιμάζεται σταδιακά και με προσεκτικά βήματα να βγει από τα στενά όρια της Ευρώπης και να ανοίξει τα φτερά της για πιο μακρινούς προορισμούς όπως χώρες του Κόλπου, της Κεντρικής Αφρικής αλλά και την Ινδία, αλλάζοντας σταδιακά προφίλ.
Ποια είναι η Volotea
Η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling και αρχικά αποτελούνταν από πέντε εργαζόμενους, ενώ ξεκίνησε να πετά το 2012. Μέσα σε αυτή τη 12ετία έχει επιτύχει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, καθώς πλέον αποτελεί μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης. Έχει φτάσει να απασχολεί 2.100 εργαζόμενους, διαθέτει 44 Airbus 319 και A320, καλύπτοντας δρομολόγια σε 110 αεροδρόμια.
Φέτος, η αεροπορική εταιρεία γιόρτασε ένα ορόσημο, μεταφέροντας συνολικά 60 εκατ. επιβάτες σε όλα τα χρόνια της δραστηριότητάς της. Διαθέτει έδρα σε 21 μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκές πόλεις: Αστούριας, Αθήνα, Μπάρι (νέο για το 2024), Μπιλμπάο, Μπορντό, Βρέστη (νέο για το 2024), Κάλιαρι, Φλωρεντία, Αμβούργο, Λιλ, Λυών, Λούρδη, Μασσαλία, Νάντη, Νάπολη, Όλμπια, Παλέρμο, Στρασβούργο, Τουλούζη, Βενετία και Βερόνα.
Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά), θα προσφέρει μεταξύ 12,5 έως 13 εκατ. θέσεων (αύξηση έως και +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις.
«Μυστικό» της επιτυχίας της ισπανικής εταιρείας είναι ότι εξ αρχής εστίασε σε προορισμούς που δεν καλύπτονταν επαρκώς από τις μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, εστιάζοντας κυρίως σε εποχιακές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, οι οποίες δεν είχαν προηγούμενη απευθείας κάλυψη. Έτσι, έχει καταφέρει να κερδίσει σημαντικότατα μερίδια σε χώρες όπως Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία που είναι οι τρεις κατά σειρά κύριες αγορές της, ενώ πλέον η Ελλάδα έχει γίνει η 4η αγορά της.
Πως θα «τρέξει» η επένδυση
Οι Aegean και Volotea συνεργάζονταν στενά την τελευταία τριετία και πλέον αποφάσισαν να συμπλεύσουν και μετοχικά. Η απόκτηση του 21% της Volotea θα γίνει σε δύο φάσεις μέσω της έκδοσης δύο μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων ύψους 50 εκατ. έκαστο, εκ των οποίων το πρώτο έχει ήδη εκδοθεί και το δεύτερο πρόκειται να εκδοθεί εντός του 2025. Αν το πρώτο ομολογιακό μετατραπεί σε μετοχές, η Aegean θα αποκτήσει αρχικά το 13% της Volotea ενώ θα φτάσει το 21% αν μετατραπεί και το δεύτερο ομολογιακό. Η ελληνική εταιρεία έως τώρα έχει επενδύσει 25 εκατ. ευρώ και αν συμμετάσχει και στο επόμενο ομολογιακό, τότε θα επενδύσει άλλα 25 εκατ. ευρώ, δηλαδή σύνολο 50 εκατ. Στα δύο ομολογιακά, θα συμμετάσχουν από 50% οι ιδρυτές και μέτοχοι της Volotea αλλά και η Aegean.
Όπως δήλωσε στη χθεσινή συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, παρουσία της διοίκησης της Volotea αλλά και Ισπανών δημοσιογράφων ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης, η κίνηση απαντά στις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργούνται στις αερομεταφορές στην Ευρώπη. Οι δύο εταιρείες προβλέπεται να σχεδιάσουν κοινό δίκτυο προς δευτερεύοντες προορισμούς στην Ευρώπη, με στόχο να διευρυνθούν οι προορισμοί που προσφέρονται και να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας.
Σύμφωνα με τον Ευτύχη Βασιλάκη, το deal θα χρειαστεί καιρό για να ωριμάσει και θα αρχίσει να αποδίδει καρπούς το 2025, ενώ η ανάπτυξη θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στα μεγέθη το 2026 και ακόμη μεγαλύτερο το 2027. Αμφότερες οι εταιρείες θα διατηρήσουν τα business models που διαθέτουν, ενώ θα επενδύσουν στη συμπληρωματικότητα και τον από κοινού σχεδιασμό νέων δικτύων.