Ένα από τα… καλά που έφερε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα από το 2010 και εντεύθεν, με τα μνημόνια και όλα τα υπόλοιπα, ήταν ότι σταδιακά έφερε στο προσκήνιο έναν… όψιμο καταναλωτικό πατριωτισμό και μια ισχυρή τάση στην κοινωνία να υποστηρίξει τα εγχώρια προϊόντα.
Προ κρίσης, η ελληνικότητα των προϊόντων θεωρούνταν αυτομάτως αιτία υποτίμησης και ποιοτικής έκπτωσης, καθώς τα ξένα προϊόντα και αγαθά ήταν στην κορυφή των προτιμήσεων, άκριτα και αυθαίρετα σε πολλές περιπτώσεις.
Τα ελληνικά προϊόντα υποτιμούνταν σε βαθμό πλήρους στρέβλωσης, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις ελληνικές εταιρείες που προσπαθούσαν να μπουν σε αγορές που ελέγχονταν από ισχυρά ξένα brands, όπως π.χ. οι μπύρες και τα αναψυκτικά. Πλέον, μετά το «χτύπημα» της κρίσης, σε όλους τους τομείς υπάρχει σημαντική αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον μπόρεσε και «άνθισε» η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ), που εντός της δεκαετίας που πέρασε άλλαξε επίπεδο και από μια μικρή, περιφερειακή ζυθοποιία, κατέστη η 3η δύναμη στη χώρα με μερίδιο αγοράς περί το 10%, πίσω από τις Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία.
Ο επικεφαλής της ΕΖΑ Αθανάσιος Συριανός, διέβλεψε έγκαιρα ότι τα ελληνικά brands μέσα στην κρίση ήρθαν με εξαιρετικά έντονο τρόπο στο προσκήνιο σημειώνοντας ανάπτυξη έναντι των ξένων.
Μέσα στην κρίση προχώρησε σε επιθετική πολιτική και ύστερα από την είσοδο νέων επενδυτών (Damma Holdings του Δημήτρη Δασκαλόπουλου) από το 2013, έκανε αύξηση κεφαλαίου, δημιούργησε νέες γραμμές παραγωγής, εκσυγχρόνισε όλες τις εγκαταστάσεις, ανεβάζοντας level την εταιρεία, που από μικροζυθοποιία πέρασε στη μεγάλη κατηγορία.
Η ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος
Η εταιρεία την τελευταία 7ετία υλοποίησε ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα κοντά στα 30 εκατ. ευρώ, με εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων, νέες γραμμές παραγωγής με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και πλήρη αναβάθμιση όλης της παραγωγικής διαδικασίας. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι πλέον η παραγωγική της μονάδα στην Αταλάντη να έχει καταστεί η πιο σύγχρονη στα Βαλκάνια. Παράγει 30.000 κουτιά των 330 ml ανά ώρα, και 28.000 κουτιά των 500 ml ανά ώρα, έχοντας συνολική δυνατότητα παραγωγής 200.000.000 κουτιών ετησίως.
Με αιχμή αυτές τις επενδύσεις, η εταιρεία πλέον καταγράφει ανάπτυξη πωλήσεων σε ποσοστό 38% φέτος συγκριτικά με το 2020, χρονιά που χτυπήθηκε από την εμφάνιση τη πανδημίας και την καταστροφική σεζόν στον τουρισμό.
Όπως δήλωσε χθες σε συνάντηση με δημοσιογράφος στην Αταλάντη ο πρόεδρος της εταιρείας Αθανάσιος Συριανός, φέτος η ΕΖΑ αναμένει πωλήσεις 34 εκατ. ευρώ, πλησιάζοντας στο ιστορικά καλύτερο αποτέλεσμα που πέτυχε την προ Covid περίοδο του 2019, με τζίρο 36 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σημειώνει ότι φέτος θα υπάρξει ιστορικά μεγάλο EBITDA που θα φτάσει στα 5 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Συριανός τονίζει ότι «είμαστε σε ανοδικό κύκλο για όλη την αγορά της μπύρας, καθώς ο τουρισμός ανακάμπτει, ενώ ακόμη καλύτερο αναμένεται να είναι το 2022». Μέσω των μεγάλων επενδύσεων που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως η γραμμή για τη φιάλη που έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ, η γραμμή κουτιού αλλά και τα pet, έχουν ανεβάσει επίπεδο την εταιρεία που αποκτά σημαντικό capacity ώστε να «ανοιχτεί» σε νέες αγορές του εξωτερικού.
Εθνικός πρωταθλητής
Σύμφωνα με τον κ. Συριανό στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας εθνικός πρωταθλητής στην αγορά μπύρας, που θα μπορεί επάξια να δημιουργεί καλές, ελληνικές μπύρες ευθέως ανταγωνιστικές με τις ξένες, αλλά και να στηρίζει το γαστρονομικό πολιτισμό και την ευρύτερη κουλτούρα που «παντρεύεται» με τον τουρισμό και την εντοπιότητα.
Η εταιρεία ήδη εξάγει περίπου το 10% της παραγωγής της σε 37 χώρες και στις πέντε ηπείρους, όμως ο μακροπρόθεσμος – και ιδιαίτερα φιλόδοξος στόχος – είναι οι εξαγωγές να φτάσουν να αποτελούν το 1/3 του συνολικού τζίρου της Ζυθοποιίας. Σήμερα η ΕΖΑ εξάγει προϊόντα σε χώρες όπως Αλβανία, Κύπρος, Ισραήλ, Μάλτα, Αυστραλία, Κορέα, Νότια Αμερική, αλλά και σε χώρες της Άπω Ανατολής.
Οι μπύρες που παράγει
Η Ζυθοποιία Αταλάντης, παράγει προϊόντα όπως η ζ εζα premium Pilsner, η οποία αποτελεί τη σύγχρονή ελληνική πρόταση στις premium beers, την Pils Hellas, μια pilsener που φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως εθνική μπύρα, την BLUE Island, την πρώτη ελληνική καλοκαιρινή μπύρα, την BERLIN που παράγεται σύμφωνα με τον Γερμανικό Νόμο Αγνότητας, την Odyssey Red και την Odyssey White. Επίσης εισάγει και διανέμει διεθνώς αναγνωρισμένα σήματα όπως Krombacher, Arcobrau και Gulden Draak.
Ιστορικό
Το ξεκίνημα της εταιρείας ήταν το 1988 όταν δημιουργήθηκε ως θυγατρική γερμανικού ομίλου παραγωγής μπύρας (Lowenbrau), ενώ ένα χρόνο αργότερα απέκτησε το εργοστάσιο στην Αταλάντη. Παράλληλα η εταιρεία ανασυγκροτήθηκε και μετονομάστηκε σε Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης.
Το 1998, η οικογένεια Συριανού εξαγόρασε τις μετοχές που ανήκαν στην γερμανική θυγατρική εταιρεία υπό μορφή management buy out με αποτέλεσμα πέντε χρόνια αργότερα να περάσει σε 100% ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Πλέον, η ΕΖΑ εδώ και χρόνια λειτουργεί ως αμιγώς ελληνική εταιρεία, έχοντας όμως «μπολιαστεί» με τη γερμανική τεχνογνωσία τόσο στην παραγωγή μπύρας, όσο και σ’ όλη τη διάρθρωση και λειτουργία. Το 2013 γίνεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με το fund Damma Holdings (συμφερόντων του πρώην προέδρου του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλου) να μπαίνει στην εταιρεία ως στρατηγικός επενδυτής δίνοντας νέα δυναμική στα αναπτυξιακά σχέδια της ΕΖΑ.