Προχωρά το μεγάλο έργο για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, όπως φαίνεται και από το νέο video που ανήρτησε, σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ο διευθύνων σύμβουλος του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, Αθανάσιος Βούρδας.
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στην Κρήτη και την Ελλάδα. Όταν λειτουργήσει θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης και θα αποτελεί το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο στη Μεσόγειο.
Το νέο αεροδρόμιο επεκτάθηκε κατά 32% σε σχέση με την αρχική σύμβαση. Οι χώροι του αεροδρομίου θα φθάσουν περίπου στα 91.000 τ.μ. αντί για 68.000 τ.μ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου εκτιμάται το 2026 – 2027. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με μελέτη, η επιβατική κίνηση που θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο θα αγγίξει τα 11,7 εκατ. επιβάτες (το 20ο έτος λειτουργίας του). Στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο, που υλοποιεί, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, να μπορεί να εξυπηρετεί σε βάθος 30ετίας 14 -15 εκατομμύρια επισκέπτες.
Στην πλήρη ανάπτυξή του, στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις”.
Με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000 με 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.ά.).
Το έργο κατασκευής έχει αναλάβει μετά το σχετικό διαγωνισμό το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR. Οι Ινδοί της GMR έχουν στο portfolio τους μερικά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ασίας, όπως αυτό στο Νέο Δελχί.
Ποιές αλλαγές θα γίνουν στο νέο αεροδρόμιο
Οι διαφορές που εντοπίζονται μεταξύ του περιβαλλοντικά αδειοδοτημένου σχεδιασμού και του επικαιροποιημένου προτεινόμενου σχεδιασμού, αφορούν αποκλειστικά αλλαγές που σχετίζονται με τη χωροθέτηση και τις εκτάσεις των διαφόρων χρήσεων εντός του ορίου απαλλοτρίωσης του αερολιμένα, οι βασικότερες εκ των οποίων είναι οι παρακάτω:
- Αύξηση του μεγέθους του κτιρίου του αεροσταθμού (από 71.618,64 m2 στο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο σε 93.572 m2 στον προτεινόμενο σχεδιασμό)
- Προσαύξηση περιοχής εμπορικών χρήσεων (διατήρηση της περιβαλλοντικά αδειοδοτημένης εμπορικής ζώνης, επιφάνειας 443.000m2 και προσθήκη περιοχής για μελλοντική χρήση με έκταση 282.000 m2)
- Αύξηση της επιφάνειας κατάληψης των επιμέρους δραστηριοτήτων του αεροδρομίου από περίπου 1.158 στρ (στον περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο σχεδιασμό) σε 1499 στρ (στον προτεινόμενο σχεδιασμό)
- Αλλαγές στους χώρους στάθμευσης οχημάτων και αεροσκαφών
- Αλλαγές στην οδική σύνδεση του αερολιμένα με το ΒΟΑΚ
- Αλλαγή των διαστάσεων και εσωτερικές μετατοπίσεις και αλλαγή χωροθέτησης επιμέρους κτιρίων (π.χ. βορειοδυτική μετατόπιση κτιρίου τροφοδοσίας, ανατολική μετατόπιση αστυνομικού τμήματος και απομονωμένης πίστας, κ.α.)
- Τι θα περιλαμβάνει το νέο αεροδρόμιο
Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη ΜΠΕ, το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει τα παρακάτω, μεταξύ άλλων:
- Διάδρομος: ένας (1)
- Μήκος διαδρόμου: 3.200 m
- Πλάτος διαδρόμου: 45 m
- Τροχόδρομοι: ‘Ενας (1) τροχόδρομος παράλληλος στο Διάδρομο για αεροσκάφη Κατηγορίας Ε και σε απόσταση 190 m σε συμμόρφωση με τα πρότυπα για την Κατηγορία F, διαστάσεων 3.200 X 23 m / 2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, για αεροσκάφη Κατηγορίας C
- Δάπεδα στάθμευσης αεροσκαφών: 39 αεροσκάφη εμπορικής διακίνησης επιβατών κατηγορίας C ή 27 κατηγορίας C και 6 κατηγορίας Ε / 16 θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας Β για ιδιωτικά αεροσκάφη και 3 θέσεις στάθμευσης για ελικόπτερα. 7 από αυτές τις θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας B επιτρέπουν την εξυπηρέτηση 4 αεροσκαφών Κατηγορίας C
- Κτήριο αεροσταθμού: 93.572 m2
- Αστυνομικός σταθμός χωρητικότητας 110 αστυνομικών
- Πυροσβεστικός σταθμός χωρητικότητας 10 μεγάλων οχημάτων
- Χώροι στάθμευσης οχημάτων με συνολική χωρητικότητα περίπου 1.100-1.300 θέσεων Ι.Χ και 110-120 τουριστικών λεωφορείων με δυνατότητα επιμερισμού ανά κατηγορία, ήτοι ενδεικτικά:
- Χώρος στάθμευσης μακράς διάρκειας περίπου 400 θέσεων
- Χώρος στάθμευσης μικρής διάρκειας περίπου 200 θέσεων
- Χώρος αναμονής ταξί χωρητικότητας οχημάτων 168
- Χώρος στάθμευσης ενοικιαζόμενων οχημάτων χωρητικότητας περίπου 500 οχημάτων με τις αναγκαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις (γραφεία, πλυντήριο, κλπ.)
- Χώρος αναμονής τουριστικών λεωφορείων χωρητικότητας 110 οχημάτων
- Χώρος στάθμευσης υπαλλήλων αεροδρομίου χωρητικότητας περίπου 600 οχημάτων
- Εσωτερικό οδικό δίκτυο: Οδοί πλάτους 5 – 10 m, συνολικού μήκους περίπου 17 km στην περιοχή Αέρα και πλάτους 5 -10 μ συνολικού μήκους περίπου 6kmστην περιοχή πόλης
- Εμπορική ζώνη έκτασης 725 στρ.
Ο αεροσταθμός περιλαμβάνει ή έχει διαθέσιμα τα ακόλουθα συστήματα:
- Εγκαταστάσεις για τη Γενική Αεροπορία
- Ιατρικές Εγκαταστάσεις
- Γραφεία πρακτορείων αεροπορικών εταιρειών και εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης
- Σύστημα θέρμανσης, Αερισμού και Κλιματισμού (HVAC)
- Σύστημα Πληροφοριών Πτήσεων
Προτείνεται μικρή αλλαγή στην χωροθέτησητου κτιρίου του Αεροσταθμού με μετακίνηση του 115 m Βόρεια.
Οι εμπορικοί χώροι του νέου αεροδρομίου
Ο χώρος της εμπορικής εκμετάλλευσης έχει έκταση 443.000 m2. Σε αυτή την έκταση προστίθεται η εμπορική μελλοντική ζώνη με έκταση 282.000 m2.
Αναφορικά με τις χρήσεις των Εμπορικών Ζωνών, θα περιλαμβάνουν τα εξής:
- εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα,
- γραφεία, τράπεζες, ασφάλειες, κοινωφελείς οργανισμοί,
- εστίαση, κέντρα διασκέδασης και αναψυχής,
- πολιτιστικές εγκαταστάσεις,
- θρησκευτικοί χώροι,
- περίθαλψη,
- χώροι συνάθροισης κοινού,
- αποθήκες/εγκαταστάσεις,
- στάθμευση (κτίρια, γήπεδα) εξυπηρέτησης ζώνης εμπορικών χρήσεων,
- βενζινάδικο, κέντρα εξυπηρέτησης οχημάτων, πάρκινγκ