Το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο συντόνισε την ημέρα έναρξης του Διεθνούς Συνεδρίου “Ναυτιλιακή Κύπρος 2023”, 9 Οκτωβρίου 2023, πάνελ συζήτησης μεθέμα “Βιώσιμη ναυτιλία προς το 2050: Μια αποστολή (Im) Possible??” (“Sustainable Shipping towards 2050: a Mission (Im)Possible?”).
Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, κ. ΘέμηςΠαπαδόπουλος, με υψηλού επιπέδου ομιλητές τον κ. Emanuele Grimaldi, Πρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping-ICS), κ. Φίλιππο Φιλή, Πρόεδρο της Ένωσης ΕυρωπαίωνΠλοιοκτητών (European Community Shipowners’Associations-ECSA), την Δρ. Gaby Bornheim, Πρόεδρο της Ένωσης Γερμανών Πλοιοκτητών (Verband Deutscher Reeder -VDR) και κ. Nikolaus H. Schües, Πρόεδρο του Βαλτικού και Διεθνούς Ναυτιλιακού Συμβουλίου (Baltic &International Maritime Council – BIMCO).
Η “αποστολή” της Ναυτιλίας για την ενεργειακή και τεχνολογική μετάβασή της σε συνάρτηση την απουσία εναλλακτικών συμβατών καυσίμων και τεχνολογιών, με ρυθμιστικό ορόσημο για την πλήρη απανθρακοποίηση της το 2050, αποτελεί πρόκληση για τους πλοιοκτήτες καισυνθέτουν ένα πολύπλοκο ζήτημα για την παγκόσμια ναυτιλία. Ο καθορισμός πολιτικής χρειάζεται περισσότερη σαφήνεια σύμφωνα με τους ομιλητές.
Ένας τρόπος επιτάχυνσης της δημιουργίας προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με τον κ. Grimaldi είναι η δημιουργία μηχανισμού “επιχορήγησης και ανταμοιβής”με σκοπό να στηρίξει πλοιοκτήτες που θα μεταβούνγρήγορα σε πράσινες τεχνολογίες και καύσιμα και ταυτόχρονα θα συνεισφέρει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων και στη δημιουργία υποδομής ανεφοδιασμού καυσίμων στις αναπτυσσόμενες χώρες.
O κ. Φιλής πρόσθεσε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έπρεπε να απευθυνθεί και στους προμηθευτές καυσίμων, εισάγοντας επιμέρους στόχους για τη διάθεση ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, ενισχύοντας έτσι και την πρωτοβουλία του “FuelEU Maritime”, αντί να αποτελείαποκλειστική ευθύνη του πλοιοκτήτη η επίτευξη των κλιματικών στόχων για τη ναυτιλία.
Ο κ. Shues ανάφερε την αισιοδοξία του για την ικανότητα της βιομηχανίας να ανταποκριθεί στις προκλήσειςεστιάζοντας στις ευκαιρίες που προσφέρει αυτή ημεταβατική περίοδος.
Τέλος, η Δρ. Bornheim τόνισε την ανάγκη για έναρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο να επεκτείνεται πέραν τηςΕυρωπαϊκής Ένωσης προσαρμοσμένο σε μια διεθνή και πολυσύνθετη βιομηχανία όπως η Ναυτιλία.