Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί την παγκόσμια αριθμητική του υπεροχή, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζει σημαντική αύξηση της μεταφορικής του δυναμικότητας κατά 28% και σχεδόν διπλασιασμό του μέσου μεγέθους των πλοίων, κυρίως λόγω της έντονης δραστηριοποίησής των Ελλήνων εφοπλιστών σε αγορές πλοίων υψηλής χωρητικότητας.
Η διατήρηση της παγκόσμιας ηγεμονίας της ελληνικής ναυτιλίας συνδέεται αναπόφευκτα με την ικανότητα προσαρμογής στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις ως αποτέλεσμα των σύγχρονων τάσεων, όπως αναφέρει έρευνα της KPMG στην Ελλάδα “The Future of Shipping –trends, challenges and the pathway to green shipping”.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες εφοπλιστές δραστηριοποιούνται έντονα σε αγορές υψηλής χωρητικότητας. Επιπλέον, επενδύουν σημαντικά στην ανάπτυξη του στόλου τους με νεόκτιστα πλοία, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας των ελληνικών πλοίων. Κατά το 2021 οι εγχώριοι πλοιοκτήτες πραγματοποίησαν σημαντικές επενδύσεις για την επέκταση των στόλων τους. Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG, η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχονταν πέρυσι στα 132 δισ. δολάρια. Το 2021, οι ελληνικές ναυτιλιακές επένδυσαν 14,9 δισ. δολάρια για νεότευκτα πλοία και 5,3 δισ. δολάρια για αγορές μεταχειρισμένων.
Οι ελληνικοί στόλοι σε αριθμούς
-Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου με στόλο 159 πλοίων
-Όμιλος Αγγελικούση της Μαρίς Αγγελικούση με 146 πλοία
-Star Bulk συμφερόντων Πέτρου Παππά με 129 bulkers
-Dynacom Tankers, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου με 118 πλοία
-Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 107 πλοία
Οι στόλοι με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα
Από πλευράς χωρητικότητας του στόλου, στην πρώτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Αγγελικούση με 26.697.213 dwt και ακολουθούν η Navios Maritime με 16.085.186 dwt, η Dynacom Tankers με 15.072.844 dwt, η Star Bulk με 14.279.542 dwt και η Cardiff Group του Γιώργου Οικονόμου με 13.354.459 dwt. Αναλυτικότερα:
1. Όμιλος Αγγελικούση – Μαρία Αγγελικούση με 26.697.213 τόνους
2. Navios Maritime Holdings Inc – Αγγελική Φράγκου με 16.085.186
3. Dynacom Group – Γιώργος Προκοπίου με 15.072.844
4.Star Bulk Carriers Corp – Πέτρος Παππάς με 14.279.542
5. Cardiff Group – Γιώργος Οικονόμου με 13.354.459
6. Alpha Group – Άννα Αγγελικούση με 10.423.018
7. Thenamaris – Νικόλας Μαρτίνος με 10.272.947
8. Marmaras Navigation – Διαμαντής Διαμαντίδης με 9.469.782
9. Τsakos Group – καπετάν Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος με 9.274.232
10. Minerva Marine – Ανδρέας Μαρτίνος με 8.677.854
11. Costamare – Κωστής Κωνσταντακόπουλος με 8.298.698
12. CAPITAL Group – Ευάγγελος Μαρινάκης με 6.744.122
13.Eastern Mediterranean Maritime ltd – Αθανάσιος Μαρτίνος με 6.067.681
14. Golden Union – Θεόδωρος Βενιάμης με 5.931.313
15. Laskaridis Shipping – Οικογένεια Λασκαρίδη με 5.740.744
Ο Ιωάννης Μπράβος, Partner, Audit, Head of Shipping της KPMG στην Ελλάδα με αφορμή την δημοσίευση σχολίασε: «Παρότι τα δομικά στοιχεία ζήτησης και προσφοράς στην ναυτιλία παραμένουν εν πολλοίς ίδια, με κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου την κυκλικότητα, η ναυτιλία ενδέχεται τις επόμενες δεκαετίες να μετασχηματιστεί ταχύτερα από οποτεδήποτε στην περίοδο από την μετάβαση της από την ιστιοπλοΐα στην μηχανοκίνητη πλεύση και ύστερα καθώς οι ρυθμιστικές αρχές αλλά και η ευρύτερη κοινωνία εστιάζουν την προσοχή τους στην συμμετοχή του κλάδου στην έκλυση αερίων του θερμοκηπίου.
Αν και, αντίστοιχη προσοχή υφίσταται σε όλους τους κλάδους επιχειρηματικής και κοινωνικής δράσης, στην ναυτιλία δεν έχει ακόμα διαφανεί ένας καθολικά αποδεκτός τρόπος επίτευξης των στόχων απανθρακοποίησης γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα και την δυσκολία λήψης αποφάσεων. Εναλλακτικά καύσιμα, ψηφιακός μετασχηματισμός, αυτόνομα πλοία είναι μερικά από τα ζητήματα που απασχολούν την ναυτιλιακή κοινότητα και αναδιαμορφώνουν το περιβάλλον στον κλάδο. Η προσαρμοστικότητα σε κάθε δεδομένο περιβάλλον αποτελεί κυρίαρχη αρετή επιβίωσης όχι μόνο των έμβιων όντων αλλά και των επιχειρήσεων.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία αναδείχθηκε παγκόσμια ηγέτιδα κυρίως λόγω της προσαρμοστικότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών και της ικανότητας τους να προβλέπουν τις τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το περιβάλλον δραστηριοποιήσεως τους. Είμαι βέβαιος ότι ανάλογη προσαρμοστικότητα θα επιδείξουν και σήμερα προσαρμοζόμενοι στις τάσεις που η δημοσίευση μας καταγράφει ως σημαντικότερες για τον κλάδο.»