Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΠλώρη για το ελληνικό χρηματιστήριο βάζει η ποντοπόρος ναυτιλία

Πλώρη για το ελληνικό χρηματιστήριο βάζει η ποντοπόρος ναυτιλία

Μετά την Costamare, ομόλογο πάνω από 100 εκατ. ετοιμάζει η Capital του Β. Μαρινάκη

Πλώρη για το ελληνικό χρηματιστήριο έχει βάλει η ελληνικών συμφερόντων ποντοπόρος ναυτιλία, καθώς μετά την έκδοση ομολόγου της Costamare, μεγάλο ομόλογο περί τα 120 εκατ. ευρώ θα εκδώσει σύντομα και η Capital Maritime & Trading συμφερόντων του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη, ενώ μια ακόμη εταιρεία βρίσκεται σε διερευνητικές επαφές για ανάλογη κίνηση.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που ασφαλώς αλλάζει τα δεδομένα και δείχνει ότι η κορυφαία και πιο διεθνοποιημένη βιομηχανία της χώρας μας, η ναυτιλία που είναι ηγέτιδα δύναμη παγκόσμια, αρχίζει και εμπιστεύεται τα ελληνικά assets και το θεσμό του ελληνικού χρηματιστηρίου για άντληση κεφαλαίων.

Μετά από χρόνια επενδυτικής απομόνωσης, το ελληνικό χρηματιστήριο αρχίζει και αποκτά οντότητα ικανή να «σηκώνει» μεγάλες ομολογιακές εκδόσεις. Μολονότι ακόμη κανονική εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας δεν έχει γίνει στο ελληνικό χρηματιστήριο παρά τις προσπάθειες της διοίκησης του Χ.Α. εδώ και 15 περίπου χρόνια και την «προσαρμογή» του θεσμικού πλαισίου, εντούτοις φαίνεται πως οι εκδόσεις ομολόγων κερδίζουν έδαφος.

Η τεράστια επιτυχία της έκδοσης του ομολόγου της Costamare Participations PLC λειτουργεί ως «κράχτης», ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, καθώς ενώ ζητούσε 100 εκατ. ευρώ οι προσφορές έφτασαν στα 655 εκατ. ευρώ, ενώ το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης, στο 2,70%. Μια επιτυχία που άνοιξε το δρόμο για τη ναυτιλία, δεδομένου ότι μια τέτοια έκδοση, κάθε άλλο παρά απλή διαδικασία είναι, καθώς τα πλοία βρίσκονται διάσπαρτα στις θάλασσες του κόσμου, ανήκοντας συχνά σε πληθώρα θυγατρικών της μητρικής, κάτι που απαιτεί επιπλέον σύνθετη δουλειά για τους αναδόχους.

Έτσι λοιπόν, η Capital Maritime & Trading, η οποία είναι εισηγμένη στο NYSE της Wall Street και έχει στη θάλασσα περίπου 80 πλοία, αποτελώντας μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο στον τομέα της, θα εκδώσει το προσεχές φθινόπωρο ομόλογο άνω των 100 εκατ. ευρώ.

Οι αρχικές διαδικασίες προετοιμασίας της έκδοσης του ομολόγου της Capital έχουν ξεκινήσει εδώ και περίπου τρεις μήνες, ενώ η έκδοση δρομολογείται για το προσεχές φθινόπωρο. Θα είναι μεγαλύτερη από αυτή της Costamare και όπως σημειώνουν πηγές με γνώση «θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ».

Όπως γίνεται αντιληπτό, μια νέα «αγορά» χτίζεται σιγά σιγά για το ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς αποκτά πλέον απτή σχέση με την ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι ηγέτιδα δύναμη στην υφήλιο, ελέγχοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας αγοράς.

Ποια είναι η Capital Maritime

Ο όμιλος της Capital, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη διαθέτει ένα μεικτό στόλο άνω των 80 πλοίων, συμπεριλαμβανομένων δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου. Παράλληλα η εταιρεία «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στον κόσμο, αξίας πάνω από 200 εκατ. δολάρια.

Πρόκειται για το πλέον «πράσινο» επενδυτικό πρόγραμμα σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς έχει παραγγείλει τα πρώτα δεξαμενόπλοια στη διεθνή ναυτιλία, που θα αξιοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, (alternative maritime power-AMP) όπως είναι η ηλεκτρική και το φυσικό αέριο. Τα τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού πετρελαίου (MR product carriers) που θα ναυπηγήσει η Capital Maritime & Trading, στα ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard (HMD) με δικαίωμα τη ναυπήγηση επιπλέον δύο.

Τα έξι συνολικά δεξαμενόπλοια, φέρουν τις πιο σύγχρονες καινοτομίες στο σύστημα πρόωσης τους σύμφωνα άλλωστε και με όσα υποστηρίζει ο ιδρυτής της Capital Maritime Βαγγέλης Μαρινάκης, περί ανάγκης στροφής στις πράσινες επενδύσεις και στη ναυτιλία, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος (CΟ2)  και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Τα υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοια θα είναι «LNG ready» που σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Παράλληλα, θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα «εναλλακτικής θαλάσσιας ισχύος» (Alternative Maritime Power), το οποίο επιτρέπει στο πλοίο, όταν είναι αγκυροβολημένο σε ένα λιμάνι, να τροφοδοτείται με ηλεκτρικό ρεύμα από το λιμενικό δίκτυο, ενώ οι κύριοι και βοηθητικοί κινητήρες του είναι απενεργοποιημένοι. Επίσης, θα μπορούν να δεχθούν και σύστημα πρόωσης με τη χρήση αιολικής ενέργειας (wind rotors).

Τα μεγέθη του 2020

Παρά τις δυσχέρειες λόγω πανδημίας, η εταιρεία έκλεισε το 2020 με αύξηση εσόδων και κερδών, ενώ μέσα στους πρώτους μήνες του 2021 προχώρησε σε νέες επενδύσεις αγοράζοντας τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ειδικότερα η Capital Maritime Partners είχε κύκλο εργασιών 140,8 εκατ. δολάρια, 32 εκατ. δολάρια περισσότερα σε σχέση με το 2019, χρονιά που δεν είχε «χτυπηθεί» από τον κορονοϊό. Ανάλογη πορεία είχαν και τα κέρδη της εταιρείας που εφτασαν τα 30,3 εκατ. δολάρια, από 24,4 εκατ. δολάρια ένα χρόνο πριν.

Το εκτόπισμα

Ο Όμιλος της Capital εισήλθε στον κλάδο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2018, με μια παραγγελία έως 10 πλοίων μεταφοράς LNG, συνολικής αξίας 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι μία από τις μεγαλύτερες παραγγελίες που έχει κάνει ποτέ Έλληνας εφοπλιστής.

Τον Νοέμβριο του 2018 ανακοινώθηκε η συγχώνευση της Capital Product Partners με την Diamond S Shipping, συμφερόντων του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου Γουίλμπουρ Ρος. Τον Απρίλιο του 2019 οι μετοχές της Diamond S Shipping εισήχθησαν στην αμερικανική χρηματαγορά του NYSE.

Ύστερα από ενάμιση χρόνο διαπραγματεύσεων, ολοκληρώθηκε μία από τις μεγαλύτερες συγχωνεύσεις στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, των στόλων της CPLP και της DSS, συνολικής αξίας 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι η μεγαλύτερη συγχώνευση στον ναυτιλιακό κλάδο που έχει γίνει ποτέ από Έλληνα εφοπλιστή στον NYSE.

Πολλαπλές επενδύσεις και στην ξηρά

«Άπλωμα» των επενδύσεών του και στην ξηρά κάνει ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος μέσα στο 2021 έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος στην Τέρνα Ενεργειακή, αποκτώντας το 6% των μετοχών, έναντι περίπου 90 εκατ. ευρώ περίπου, μέσω της ελεγχόμενης από αυτόν Αtale Enterprises Limited.

Η είσοδος στην Τέρνα Ενεργειακή έγινε από το ναυτιλιακό κομμάτι των επιχειρήσεων του Β. Μαρινάκη και εδράζεται τόσο στο καθαρά επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς η εταιρεία αποτελεί το κορυφαίο «πράσινο» play της ελληνικής αγοράς, όσο και στην αναγκαιότητα για «άπλωμα» των επενδύσεών του στο χώρο της καθαρής ενέργειας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Η επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Έλληνα εφοπλιστή στην «πράσινη» ενέργεια σηματοδοτεί αφενός το στόχο του για τον περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος στις ναυτιλιακές του επιχειρήσεις καθώς και τις προοπτικές που διαβλέπει στον κλάδο της βιώσιμης οικονομίας.

Συνάμα, πρόσφατα ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου ομίλου εταιρειών που δραστηριοποιείται στον τομέα των υπηρεσιών προς τους καταναλωτές (consumer services), ξεκινώντας με την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού στην εταιρεία ταχυμεταφορών Courier Center.

Επικεφαλής του νέου γκρουπ ως διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε ο Χρήστος Καλογεράκης, ο οποίος τον περασμένο Οκτώβριο αποχώρησε από τον όμιλο Olympia έπειτα από έξι χρόνια επιτυχημένης πορείας στο τιμόνι της Public και προσφάτως της Public-MediaMarkt. Η Courier Center δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά ταχυμεταφορών από το 1997. Σήμερα διαθέτει έναν στόλο άνω των 200 οχημάτων που παραδίδουν περισσότερα από 400 χιλιάδες πακέτα κάθε μήνα.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ