Πανιά για την χώρα μας έχει ανοίξει φέτος η κρουαζιέρα, φιλοδοξώντας να περιορίσει τις απώλειες που κατέγραψε πέρυσι λόγω πανδημίας μετά και τις θετικές ενδείξεις ζήτησης για το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Η στρατηγική της χώρας να τοποθετηθεί έγκαιρα στην ευρωπαϊκή τουριστική σκακιέρα έχει ήδη ωθήσει μεγάλες εταιρείες του κλάδου να ανακοινώσουν τα προγράμματά τους, πολλά εκ των οποίων επεκτείνονται μέχρι και τον Νοέμβριο, αυξάνοντας τις πιθανότητες για την πολυπόθητη επέκταση της σεζόν.
Τα ταξίδια μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει και οι επιχειρηματίες του χώρου προσδοκούν ότι η φετινή χρονιά θα κυλήσει καλύτερα από πέρυσι καλύπτοντας μέρος των απωλειών. Να θυμίσουμε ότι κατά το προηγούμενο έτος εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού η κρουαζιέρα απώλεσε παγκοσμίως πάνω από το 90% του έργου της.
Ειδικότερα, άγκυρα στην χώρα μας έχουν προγραμματίσει να ρίξουν πάνω από 20 εταιρείες κρουαζιέρας, σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), με κάποιες εξ αυτών να ξεκινούν την πρώτη κιόλας ημέρα ανοίγματος του τουρισμού στην Ελλάδα.
Για τον τρέχοντα μήνα, τέσσερις εταιρείες έχουν προγραμματίσει δρομολόγια. Για τους επόμενους μάλιστα στη χώρα μας αναμένεται να πλεύσουν σχεδόν 40 κρουαζιερόπλοια τα οποία θα έχουν ανταποκρίσεις σε συνολικά 45 λιμάνια, γεγονός που αποτυπώνει και την δυναμική της χώρας. Επιπλέον, τουλάχιστον 15 από αυτές τις εταιρείες κρουαζιέρας έχουν σχεδιάσει δρομολόγια που εκκινούν από ελληνικά λιμάνια.
Σημειωτέον ότι πέρυσι βάσει των στοιχείων της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, η πτώση στις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων και επισκεπτών στο τομέα της κρουαζιέρας έφτασε το 95%. Ειδικότερα, το 2020 είχαμε μόλις 202 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων (έναντι 3.899 αφίξεων το 2019) και 64.356 αφίξεις επισκεπτών (έναντι 5.537.500 αφίξεων το 2019).
Αρωγός σε αυτό είναι και τα πρωτοπόρα πρωτόκολλα του κλάδου της κρουαζιέρας, τα οποία αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με το EU Healthy Gateways, τις εθνικές κυβερνήσεις, τις αρχές δημόσιας υγείας και τις λιμενικές αρχές. Σε αυτά περιλαμβάνονται η αυστηρή διαδικασία επιβίβασης και η καθολική (100%) εφαρμογή διαγνωστικών τεστ σε επιβάτες και πληρώματα, μαζί με νέες διαδικασίες απολύμανσης εν πλω, ισχυρούς μηχανισμούς ελέγχου και αυστηρούς κανόνες για τις εκδρομές στην ξηρά.
Στην προσπάθεια επανεκκίνησης που πραγματοποιείται, η χώρα μας δείχνει να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση αφενός χάρη στη δημιουργία του «τριγώνου» κρουαζιέρας Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ κι αφετέρου χάρη στο επιτυχημένο περσινό πείραμα των TUI και MSC, οι οποίες πραγματοποίησαν μεμονωμένες κρουαζιέρες χωρίς κρούσματα.
Ενδεικτικά πρόγραμμα κρουαζιέρας για την χώρα μας έχουν ανακοινώσει η η TUI Cruises που μέχρι στιγμής περιλαμβάνει επταήμερες ή δεκατετραήμερες κρουαζιέρες που θα ξεκινούν από τον Πειραιά ή από το λιμάνι του Ηρακλείου για τα ελληνικά νησιά (Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδο) και το Κατάκολο, η γερμανικής Aida Cruises, η Norwegian Cruise Line, η θυγατρική πολυτελείας της Carnival Corporation, Seabourn η MSC Cruises και άλλες.
Στις 29 Μαΐου και από το λιμάνι του Πειραιά θα ξεκινήσει το φετινό της πρόγραμμα και η ελληνική εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal Cruises, αρχικά με το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Crystal. Ωστόσο ο όμιλος έχει επίσης ανακοινώσει πρόγραμμα κρουαζιέρων και για το 2022 – 2023.
Επιπλέον και το Silver Explorer και το Silver Moon, ένα νεότευκτο υπερπολυτελές πλοίο κρουαζιέρας, που ναυπηγήθηκε τον Αύγουστο του 2020 θα ξεκινήσει φέτος για πρώτη φορά κρουαζιέρες από Πειραιά στις 18/6 με σταθμούς νησιά του Αιγαίου, την Κύπρο και το Ισραήλ. Σύμφωνα μάλιστα με τα όσα ανέφεραν τα στελέχη της Silversea Cruises, η ζήτηση που παρουσιάζει ο luxury τομέας κρουαζιέρας στον οποίο εξειδικεύεται και η Silversea στις ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα έντονη, γεγονός που σηματοδοτεί μια γρήγορη ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας μετά το πλήγμα που δέχθηκε από την πανδημία.
Παρότι η χρονιά εκτιμάται ότι θα είναι μεταβατική, με πρωταρχικό στοίχημα την υγειονομική ασφάλεια, εκτιμάται ότι θα θέσει τις βάσεις για ανάκαμψη το 2022 και το 2023, γεγονός που θα έχει θετικό αντίκτυπο και στην οικονομία. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με την CLIA, ο κλάδος συνεισφέρει σχεδόν 1 δισ. ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία, συμπεριλαμβανομένων ταξιδιωτικών γραφείων, ξεναγών, λιμενικών φορέων και πολλών άλλων παρόχων υπηρεσιών σε όλη τη χώρα.