Εν μέσω παραπόνων για το επίπεδο του συγκοινωνιακού έργου που παρέχει και με την ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) να παρακολουθεί στενά τα δρώμενα στην ιταλική σιδηροδρομική εταιρεία, το υπουργείο Υποδομών προχωρά στην πίστωση του αντιτίμου για την εκτέλεση των άγονων δρομολογίων.
Ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στη δέσμευση πίστωσης 62 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για την πληρωμή των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών για το 2022 στη Hellenic Train προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σημειώνεται ότι το ποσό αυτό αποτελεί διαχρονικά σημαντικό μέρος των εσόδων των σιδηροδρομικών εταιρειών.
Είναι ενδεικτικό ότι, το 2021, χρονιά στην οποία επιβλήθηκαν περιορισμοί στις μετακινήσεις, οι άγονες γραμμές (50 εκατ. + ΦΠΑ) αποτέλεσαν την κυριότερη πηγή εσόδων, με το σύνολο του κύκλου εργασιών της Hellenic Train να ανέρχεται στα 112,3 εκατ.
Η πληρωμή 50 εκατ. ετησίως στη Hellenic Train αποτελεί απόρροια του νόμου 4953/2022, ο οποίος καθόρισε το περίγραμμα των άγονων γραμμών και τις υποχρεώσεις της εταιρείας.
Ο σχετικός νόμος προβλέπει ότι, η Hellenic Train καλείται να πραγματοποιήσει επενδύσεις 163,5 εκατ., κυρίως σε τροχαίο υλικό και συστήματα IT έως το 2029.
Στον αντίποδα, η εταιρεία θα λαμβάνει 50 εκατ. ετησίως, ήτοι 750 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, με το υπουργείο Μεταφορών να υποστηρίζει ότι το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης θα επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, από τα 50 εκατ. ευρώ που έδινε και θα δίνει το δημόσιο στην Hellenic Train, θα επιστρέφονται ετησίως τα 30 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ στη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Οι υποχρεώσεις της Hellenic Train σε επενδύσεις
Όπως προαναφέρθηκε, η συνολική κεφαλαιακή δαπάνη της Hellenic Train ανέρχεται στο ποσό των 163,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
-Απόκτηση και δρομολόγηση 5 ηλεκτροκίνητων τρένων ETR 470, ύψους 47,5 εκατ.,
-Μίσθωση 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων, ύψους 54 εκατ.,
-Μίσθωση 10 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων, ύψους 32 εκατ.,
-Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφοριών («Information Technology» – ΙΤ), όπως Σύστημα πληροφόρησης επιβατών, νέα εμπορική πλατφόρμα, ενσωμάτωση περιστρεφόμενων θυρών (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου) στην Αθήνα, Σύστημα Διαχείρισης Στόλου, ύψους 15 εκατ.,
-Αναβάθμιση 15 μισθωμένων τρένων, ύψους 15 εκατ.
Σχετικά με τα δέκα νέα τρένα υδρογόνου και τα δέκα νέα ηλεκτροκίνητα τρένα, η Hellenic Train θα πληρώσει το 40% της αγοραίας αξίας των εν λόγω τρένων, τα οποία θα αγοράσει η ΓΑΙΑΟΣΕ. Η τελευταία θα καλύψει το υπόλοιπο 60% από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Σημειώνεται ότι, σε επίπεδο επενδύσεων, εκτός από την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, οι Ιταλοί της FS έχουν προχωρήσει στη μετεγκατάσταση της εταιρείας σε νέα σύγχρονα γραφεία στην Αθήνα, στην ανακατασκευή του μηχανοστασίου της Θεσσαλονίκης, στη δρομολόγηση των αμαξοστοιχιών ETR 470 στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και στη μετονομασία της εταιρείας σε Hellenic Train.