Η τιμή του φυσικού αερίου επιδοτείται οριζόντια με 9 λεπτά το λίτρο από την ΔΕΠΑ και καθίσταται φθηνότερη από την αντίστοιχη του πετρελαίου θέρμανσης. Όταν όμως έρθει η ώρα της φορολόγησης των υπερεσόδων των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, προφανώς και η ΔΕΠΑ θα ζητήσει να συμψηφιστούν τα εκατομμύρια που θα διατεθούν για τις επιδοτήσεις.
Κάτι αντίστοιχο φαίνεται να συμβαίνει τώρα και με το πετρέλαιο θέρμανσης: ώρες πριν ξεκινήσει η διάθεση, τα διυλιστήρια φαίνεται να καταλήγουν σε έξτρα επιδότηση περίπου 6 λεπτών στο λίτρο ώστε η τελική τιμή για τον καταναλωτή να ξεκινήσει κάτω από τα 1,4 ευρώ.
Όσο για το ρεύμα, το ενδεχόμενο να φορολογηθούν επιπλέον οι πάροχοι αν το… παρακάνουν με τις προβλέψεις τους κατά τη διαμόρφωση των τιμοκαταλόγων (σ.σ την επόμενη εβδομάδα ανακοινώνονται τα τιμολόγια Νοεμβρίου βάσει προβλέψεων και ενώ η τάση των τιμών στο χρηματιστήριο είναι πτωτική) είναι πιθανό να οδηγήσει σε νέα μείωση των τιμών λιανικής ώστε να περιοριστούν αντίστοιχα και οι κρατικές επιδοτήσεις.
Είναι προφανές ότι βρισκόμαστε εν μέσω ενός χορού εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με το σκηνικό να αλλάζει από ώρα σε ώρα. Η εικόνα που διαμορφώνεται σήμερα στην αγορά -το πετρέλαιο θέρμανσης πέφτει τελικώς κάτω από τα 1,4 ευρώ το λίτρο με τις επιδοτήσεις της τελευταίας στιγμής αλλά παρ’ όλα αυτά παραμένει ακριβότερο από το φυσικό αέριο, δεν είναι δεδομένο ότι θα ισχύσει και τον Νοέμβριο όταν θα έχουμε πολύ μεγαλύτερη ανάγκη τα καύσιμα. Διότι εκτός από την κρατική επιδότηση και τα επιδόματα, η τελική τιμή επηρεάζεται πλέον ουσιαστικά και από τις επιδοτήσεις που κάνουν οι ίδιες οι εταιρείες.
Είναι προφανές ότι η πολιτική επιδοτήσεων των ίδιων των εταιρειών είναι «συνδεδεμένη» και με την επικείμενη φορολόγηση των υπερεσόδων σε όλο το φάσμα της αγοράς ενέργειας. Θα δούμε πολλά σκαμπανεβάσματα στις τιμές των καυσίμων το επόμενο χρονικό διάστημα. Αυτό είναι το μόνο βέβαιο…