Επιφυλακτικοί στις αγορές τους γίνονται οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, ελέω του πολέμου στην Ουκρανία και των συνεπειών του, με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να μην αποφεύγουν το πτωτικό σπιράλ, αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), τονίζοντας πως η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του πληθωρισμού και της οικονομικής αβεβαιότητας πλήττουν την καταναλωτική πίστη, οδηγώντας σε πτώση των πωλήσεων και σε επίπεδο e-commerce.
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 9% το 3ο τρίμηνο του 2022 σε σχέση με πέρυσι, με τον όγκο παραγγελιών να υποχωρεί κατά 1%. Συνολικά, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα σε είδη γύρω από τη μόδα – ιδίως για υποδήματα (+18%), τσάντες και αποσκευές (+17%), ενώ συνέχισαν να μειώνουν τα έξοδά τους στις κατηγορίες παιχνιδιών – μάθησης (-22%) και οικιακών ειδών (-19%).
Στην Ανατολική Ευρώπη, πάντως, υπήρξαν και ορισμένες ευχάριστες εκπλήξεις το εξεταζόμενο διάστημα. Το ηλεκτρονικό εμπόριο και ο όγκος των παραγγελιών αυξήθηκαν 6% και 17%, αντίστοιχα, παρά τη μείωση της επισκεψιμότητας κατά 2%.
Αυτή η άνοδος μπορεί πιθανώς να αποδοθεί στις αυξήσεις των ονομαστικών μισθών, που παρατηρήθηκαν σε όλη την περιοχή τα τελευταία τρίμηνα, γεγονός που μεταφράζεται σε περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι διαδικτυακές πωλήσεις το 3ο τρίμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 2% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Ο δε αριθμός των ψηφιακών καταναλωτών παγκοσμίως μειώθηκε κατά 4% και ο όγκος των παραγγελιών κατά 5% σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο παραμένουν επιφυλακτικοί με τις δαπάνες τους.
“Δεν εκτιμάται ότι θα υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων τη φετινή εορταστική περίοδο σε σχέση με πέρυσι, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι οι αγορές των εορτών έχουν ξεκινήσει νωρίτερα φέτος”, εκτιμά η εταιρεία Salesforce στον Δείκτη Αγορών (Shopping Index).
Ο Δείκτης Αγορών (Shopping Index) αναλύει τη δραστηριότητα και τα στατιστικά στοιχεία ηλεκτρονικών αγορών περισσότερων από 1,5 δισεκατομμυρίων αγοραστών παγκοσμίως σε πάνω από 61 χώρες.
Σύμφωνα με τα ευρήματα του Δείκτη, στη διάρκεια της φετινής Cyber Week, οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές πωλήσεις έφτασαν στο ιστορικό υψηλό των $281 δισ., αυξημένες κατά 2% σε σύγκριση με το 2021.
Στο μεταξύ, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έπαιξαν κομβικό ρόλο και στη φετινή cyber week. Η πλειοψηφία (76%) της επισκεψιμότητας στο ηλεκτρονικό εμπόριο προήλθε από κινητές συσκευές, με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης να αναφέρονται σχεδόν στο 10% – αύξηση 22% από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και το υψηλότερο ποσοστό παραπομπής (referral) που υπήρξε ποτέ σε εορταστική περίοδο με βάση τα δεδομένα της Salesforce.
Τέλος, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι έμποροι λιανικής βασίστηκαν στον αυτοματισμό για τις ημέρες των διαδικτυακών αγορών με τη μεγαλύτερη κίνηση, εξοικονομώντας χρόνο για πολύπλοκα ζητήματα εξυπηρέτησης και αυξάνοντας την αφοσίωση των πελατών τους. Τα μηνύματα chatbot, παγκοσμίως, αυξήθηκαν κατά 57% τη Black Friday και 53% την Cyber Monday σε σύγκριση με τις ίδιες ημέρες το 2021.