Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟι θερινές εκπτώσεις δίνουν τη θέση τους στις προσφορές του «αποκαλόκαιρου»

Οι θερινές εκπτώσεις δίνουν τη θέση τους στις προσφορές του «αποκαλόκαιρου»

Το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής ενημερώνει πως, σύμφωνα με τις εμπορικές επιχειρήσεις των κυριότερων τοπικών αγορών, τα καλοκαιρινά στοιχεία για το λιανεμπόριο της Αττικής ποικίλουν από αγορά σε αγορά και από κατάστημα σε κατάστημα. Ο εμπορικός κόσμος ελπίζει, πάντως, πως η αγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά και τον Σεπτέμβριο, με την προϋπόθεση να μην βρεθεί και το εμπόριο αντιμέτωπο με τα νέα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, που θα ισχύσουν από τις 13 Σεπτεμβρίου στην εστίαση και τη διασκέδαση. Η αύξηση του τζίρου τους καλοκαιρινούς μήνες, μπορεί να «έκλεισε τρύπες» για τρέχουσες ανάγκες, αλλά σαφώς δεν έφτασε να επουλώσει τις «ανοιχτές πληγές» για το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων στο Λεκανοπέδιο. Οι θερινές εκπτώσεις βαδίζουν και επισήμως προς το τέλος τους, στις 31 Αυγούστου, για να ξεκινήσουν όμως να τρέχουν από 1η Σεπτεμβρίου, οι προσφορές του «αποκαλόκαιρου».

Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία εμπορικών καταστημάτων λιανικής σε διάφορες περιοχές της Αττικής, λαμβάνοντας υπόψη τις έρευνες του ΙΝ.ΕΜ.Υ. της Ε.Σ.Ε.Ε. και του Ε.Σ.Α., καθώς και τις πρώτες εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων του Λεκανοπεδίου,παρατηρούνται διαφοροποιήσεις, αποκλίσεις και αυξομειώσεις. Συνοπτικά, σε 4 στις 10 επιχειρήσεις η εμπορική κίνηση των θερινών εκπτώσεων ήταν φέτος αυξημένη έως και 30% σε σύγκριση με πέρυσι. Ο τζίρος σε 3 στις 10 κινήθηκε στα ίδια περυσινά επίπεδα και επίσης σε 3 στις 10 κυμάνθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ 10-15% σε σύγκριση με πέρυσι και έως -35% σε σύγκριση με το 2019. Για 6 στα 10 εμπορικά, ανεξαρτήτως τζίρου, οι πωλήσεις δεν άφησαν περιθώρια κέρδους, λόγω μεγάλων εκπτώσεων, αλλά και μεγάλων ανατιμήσεων. Η εικόνα των κεντρικών αγορών τον Αύγουστο με αυξημένη τουριστική κίνηση ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πωλήσεων. Συνολικά, τη φετινή δίμηνη περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ο Ιούλιος ήταν καλύτερος μήνας σε πωλήσεις από τον Αύγουστο, με καλύτερο, το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου και χειρότερο, το τελευταίο 15νθήμερο του Αυγούστου που, λόγω καύσωνα εντός, και  διακοπών εκτός Αττικής, παρατηρήθηκε καθίζηση της θερινής κατανάλωσης.

O τζίρος στο λιανεμπόριο μετά το «άνοιγμα» των καταστημάτων από το τελευταίο lockdown του Απριλίου, επανέκαμψε το δεύτερο τρίμηνο φέτος σε σχέση με πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 23% αυξάνοντας τις πωλήσεις στα 13,5 δις ευρώ, από 11 δις ευρώ, σε σχέση με την αρχή του έτους. Μεγαλύτερη, μάλιστα, αύξηση της τάξης του 30% εκτιμάται για το γ´ τρίμηνο του έτους που διανύουμε, σε σύγκριση με πέρυσι. Οι αυξήσεις, όμως, αυτές θεωρούνται από τους εμπόρους ότι δεν μπορούν ακόμα να καλύψουν τις απώλειες που έχουν δημιουργήσει οι επιπτώσεις της πανδημίας και των lockdown στην αγορά, ούτε βεβαίως επαρκούν για να πληρωθούν οι συσσωρευμένες, νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές της πανδημίας ύψους 3,2 δις ευρώ και οι «παγωμένες» οικονομικές υποχρεώσεις, ύψους 21,8 δις ευρώ, που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμής, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ. Οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών το 2021 σε σχέση με το 2020 είναι οι πωλήσεις και συντήρηση οχημάτων, με αύξηση 105%, το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα, με αύξηση 97%, τα φαρμακευτικά είδη βεβαίως, με αύξηση 4% και το λιανικό εμπόριο στα τρόφιμα και ποτά, με αύξηση 2%. Την τελευταία εβδομάδα των επίσημων θερινών εκπτώσεων, οι επιχειρήσεις ανέβασαν τα ποσοστά ακόμα και στο 70% με 80%, ιδιαίτερα σε εποχικά είδη, αλλά και σε είδη προηγούμενων σεζόν. Μεγάλες εκπτώσεις αναμένεται να συνεχιστούν και την περίοδο των προσφορών του Σεπτεμβρίου στα είδη ένδυσης και υπόδησης, που αποτελούν την προτίμηση των 7 καταναλωτών στους 10, ενώ σημαντικές θα είναι και οι προσφορές σε σχολικά είδη, αλλά και σε είδη για τους νέους φοιτητές, όπως έπιπλα, είδη οικιακού εξοπλισμού και ηλεκτρονικά.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε πανελλαδικό επίπεδο για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Ιούνιο 2021 ανήλθε σε 2,9 δις ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16% σε σχέση με τον Ιούνιο 2020 που είχε διαμορφωθεί σε 2,5 δις ευρώ. Στα ίδια επίπεδα φαίνεται πως κυμάνθηκε και ο τζίρος του Ιουλίου, ενώ ερωτηματικά εξακολουθούν να υπάρχουν για τον Αύγουστο, λόγω καύσωνα, διακοπών, πυρκαγιών και κρουσμάτων. Τα πρόδρομα στοιχεία δείχνουν σημαντική ώθηση στην ιδιωτική κατανάλωση και, ειδικά, ενεργοποίηση της ζήτησης στις κατηγορίες «μη-βασικών» αγαθών, που είχε ανασταλεί για ενάμιση χρόνο λόγω της πανδημίας. Ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων χονδρικού και λιανικού εμπορίου σε εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία αυξήθηκε κατά 29% το β´ τρίμηνο, σε σύγκριση με το 2020, κατά το οποίο εφαρμόζονταν περιοριστικά μέτρα στην αγορά. Οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τα 78,4 δις ευρώ το β´ τρίμηνο, από 60,6 δις ευρώ την ίδια περίοδο το 2020, αλλά εξακολουθούν να υστερούν από τα 80 δις ευρώ που επιτεύχθηκαν το 2019. Τα έσοδα σε πολλούς τομείς της αγοράς εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τα επίπεδα πριν από την πανδημία λόγω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας. Ωστόσο η αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση ενισχύει την ανοδική τροχιά της εγχώριας παραγωγής με τις πωλήσεις της μεταποίησης να έχουν φτάσει στα 18 δις ευρώ, έναντι 16,7 δις ευρώ πριν από την πανδημία. Είναι γεγονός πως η κατανάλωση σε συνδυασμό με τον τουρισμό ανέκαμψε αρκετά δυναμικά και το γ´ τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας έτσι ένα πιο αισιόδοξο σενάριο για το ΑΕΠ του 2021.

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. & Π.Ε.Σ.Α., Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει σχετικά:

«Οι νέες εκτιμήσεις αποτυπώνουν ισχυρότερη ανοδική δυναμική της λιανικής τη θερινή περίοδο Ιουνίου-Αυγούστου σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση που είχε βασιστεί στη διαθέσιμη πληροφόρηση του Ιουνίου. Ενθαρρυντικές είναι, επίσης, οι μέχρι σήμερα ενδείξεις για το δίμηνο Ιουλίου και Αυγούστου, όπου φαίνεται ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης και ώθηση του τζίρου στο εμπόριο από την ιδιωτική κατανάλωση. Όμως, η αυξημένη καλοκαιρινή εμπορική κίνηση, δυστυχώς, δεν αποτυπώνεται στον ίδιο βαθμό, ούτε σε όλες τις τοπικές αγορές, ούτε σε όλα τα καταστήματα της Αττικής, με αρκετούς εμπόρους να δηλώνουν πως «κλείνουν ταμείο» μετά τη δίμηνη περίοδο των θερινών εκπτώσεων χωρίς επαρκή διαθέσιμα, λόγω των ανατιμήσεων. Είναι προφανές πως, όσο διαρκεί η αβεβαιότητα που δημιουργεί η πανδημία στην αγορά, το «δίδυμο», κατανάλωσης και ρευστότητας θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί το λιανικό εμπόριο. Καλό αποκαλόκαιρο!»

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ