Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΟι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστές στις ναυπηγήσεις

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστές στις ναυπηγήσεις

Με περισσότερα από 5.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 20,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, ο ελληνόκτητος στόλος εκτός του ό,τι διατηρεί την ηγετική του θέση, πρωταγωνιστεί και στις εξελίξεις της αγοράς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να έχουν «σπάσει» ρεκόρ τόσο σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων, όσο και σε αγορές μεταχειρισμένων, καθώς επιχειρούν την ενίσχυση, αλλά και μεγάλη ανανέωση των στόλων τους. 

Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο, Xclusiv Shipbrokers, στο πρώτο εξάμηνο του 2024, 72 ελληνικές εταιρείες έχουν θέσει την δική τους παραγγελία νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγείο. Οι 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες. Ειδικότερα, στις αρχές Ιουνίου 2024, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο (σε όρους DWT/TEU/CBM) για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ήταν 9,3%, 10%, 20,3% και 47,7%, αντίστοιχα. 

Αξιοσημείωτο είναι πως ακόμα και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων οδήγησε πολλές εταιρείες και πλοιοκτήτες να επανεκινήσουν τα προγράμματα ανανέωσης των στόλων τους προχωρώντας σε νέες παραγγελίες πλοίων. 

«Είναι αξιοσημείωτο ότι ορισμένες από τις νέες παραγγελίες περίπου 3% έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μέχρι το 2028 ή ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2030 (gas orderbook). Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, όταν μόνο 17 πλοία (ή 0,7%) στο βιβλίο παραγγελιών είχαν ημερομηνίες παράδοσης πέραν των τεσσάρων ετών από τότε», επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου. 

«Παρά την αύξηση του κόστους ναυπήγησης πλοίων, το βιβλίο παραγγελιών για τις τέσσερις κύριες κατηγορίες πλοίων, ήτοι μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς αερίου άνω των 10.000 τόνων DW, συνεχίζει να αυξάνεται, κυρίως λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών των πλοιοκτητών και της ανάγκης ανανέωσης του στόλου», όπως σημειώνεται 

Οι ελληνικές παραγγελίες 

Στην ενίσχυση του στόλου της Capital Maritime & Trading προχωρά ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η ναυτιλιακή προχώρησε σε παραγγελία νεότευκτων κινεζικών containerships, συνολικής αξίας 1.25 δισεκατομμυρίων δολαρίων. 

Στην ενίσχυση του στόλου της μέσω νέας παραγγελίας tankers προχωρά η Brave Maritime, συμφερόντων οικογένειας Βαφειά. Πηγές της αγοράς, αναφέρουν πως η ναυτιλιακή έδωσε παραγγελία για την κατασκευή δύο MR tankers στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard (HMD), έναντι συνολικά 108 εκατ. δολαρίων. 

Στην ενίσχυση, αλλά και ανανέωση του στόλου της προχωρά, προσθέτοντας στο orderbook ένα ακόμη πλοίο στη σειρά των 9.200 teu., η Danaos Corporationτου, συμφερόντων Γιάννη Κούστα. Ειδικότερα, η ναυτιλιακή ανάφερε στην τριμηνιαία έκθεση κερδών της, ότι πλέον έχει πέντε πλοία με συμβόλαιο στο κρατικό ναυπηγείο της Κίνας, τρία από τα οποία θα πρέπει να παραδώσουν το 2027 και δύο το 2028. Η αρχική παραγγελία τον περασμένο Ιούλιο περιελάμβανε τέσσερις μονάδες panamax με μεθανόλη, αξίας 105 εκατομμυρίων δολαρίων η καθεμία, υποστηριζόμενες από πολυετείς συμφωνίες ναύλωσης.

Ακόμα, η Sea Traders, συμφερόντων Προκοπίου ήρθε σε συμφωνία με το ναυπηγείο Sainty Shipbuilding για την κατασκευή έξι bulkers χωρητικότητας 63,500 dwt. Η παράδοση τους θα ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2026 και θα ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2027. 

Σε παραγγελία για δεξαμενόπλοια προχώρησε και η Athenian Sea Carriers, συμφερόντων οικογένειας Κυριακού. Ειδικότερα, η ναυτιλιακή έδωσε παραγγελία στο κινεζικό ναυπηγείο Wuchang Shipbuilding Industry για την κατασκευή δύο chemical tankers, αυξάνοντας το orderbook της στο συγκεκριμένο ναυπηγείο στα 10 δεξαμενόπλοια. 

Παραγγελίες έδωσαν και η DryDel Shipping, συμφερόντων Κώστα Δελαπόρτα και η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη. Η πρώτη έδωσε παραγγελία για ένα πλοίο στο ιαπωνικό ναυπηγείο Tsuneishi Shipbuilding, ενώ η δεύτερη ήρθε σε συμφωνία με το ναυπηγείο της Hyundai Mipo Dockyard στο Ulsan για την κατασκευή τεσσάρων MR1 tankers. Οι μονάδες είναι χωρητικότητας 37.000 dwt, αξίας άνω των 190 εκατομμυρίων δολαρίων. 

Τέλος, συνεχίζει να επενδύει στα δεξαμενόπλοια ο εφοπλιστής Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, προχωρώντας σε νέα παραγγελία πλοίων. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η Alimia Group έδωσε παραγγελία στο κινεζικό Penglai Zhongbai Jinglu Shipbuilding (Jinglu Shipyard) για την κατασκευή πέντε MR2 tankers. 

Παγκόσμια πρωτιά για την Κίνα 

Αξιοσημείωτο είναι πως η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ενισχύοντας την ηγετική θέση της, παγκοσμίως, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Πληροφορικής (MIIT). 

Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο, η Κίνα ολοκλήρωσε προγράμματα ναυπήγησης με συνολική χωρητικότητα εκτοπίσματος 25,02 εκατομμυρίων τόνων (deadweight-DWT), με ετήσια αύξηση 18,4%. Οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν στα 54,22 εκατομμύρια DWT, με ετήσια αύξηση 43,9%. Μέχρι τα τέλη Ιουνίου, το βιβλίο παραγγελιών είχε καταγράψει παραγγελίες, 171,55 εκατομμυρίων DWT, με ετήσια αύξηση 38,6%. 

Παράλληλα, τα κινεζικά ναυπηγεία είδαν τις νέες παραγγελίες να αυξάνονται κατά 43,9% σε ετήσια βάση και να ανέρχονται σε 54,22 εκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους το πρώτο εξάμηνο του έτους, αντιπροσωπεύοντας το 74,7% του παγκόσμιου συνόλου, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το κινεζικό υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής. 

Η ναυπηγική παραγωγή της χώρας έφτασε τα 25,02 εκατομμύρια dwt, αυξημένη κατά 18,4% σε ετήσια βάση, αποτελώντας το 55% της παγκόσμιας παραγωγής.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ