Πέμπτη, 29 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΞενοδοχεία: Πράσινες επενδύσεις 200 εκατ. το 2024 - Οι τομείς 

Ξενοδοχεία: Πράσινες επενδύσεις 200 εκατ. το 2024 – Οι τομείς 

Σε δράσεις περιβαλλοντικής βιωσιμότητας αλλά που επιφέρουν και σφραγίδες αειφορίας που επιφέρουν αλλά και  πιστοποιήσεις αλλά και κλειδώνουν καλύτερες χρηματοδοτήσεις επενδύουν οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Ετσι  σε ένα σύνολο 1 δισ. ευρώ επενδύσεων για το 2024, το 19% του ποσού αυτού  – δηλαδή 200 εκατ. ευρώ – κατευθύνθηκε αποκλειστικά σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αναβάθμισης και γενικότερα πράσινες επενδύσεις. 

Αυτό αποτυπώνει η ετήσια μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), η οποία παρουσιάστηκε χθες στη Ρόδο στο συνέδριο που συνδιοργάνωσαν το ΞΕΕ και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Τη μελέτη παρουσίασε ο Γιώργος Πετράκος, Γενικός Διευθυντής του ΙΤΕΠ και Καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και  αποτυπώνει μια σαφή στροφή του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου προς ένα πιο βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας, με έντονες διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις κατηγορίες ξενοδοχείων. 

Ανάμεσα στις δράσεις που απορρόφησαν μέρος του επενδυτικού αυτού κεφαλαίου περιλαμβάνονται εγκατάσταση συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας, διαχείρισης νερού, ηλεκτρονικοί μετρητές και σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και συστήματα ανακύκλωσης. Αναλυτικά:

• 73,3% των ξενοδοχείων διαθέτει πλέον κάρτα ενεργοποίησης παροχής ρεύματος στα δωμάτια

• 56,3% χρησιμοποιεί παγίδες στα παράθυρα για το A/C

• 35,2% έχουν αισθητήρες κίνησης στους κοινόχρηστους χώρους

• Το 9,9% διαθέτει πλέον BMS (Building ManagementSystem), έναντι μόλις 6,3% το 2020

Ηλεκτροκίνηση και πλεονέκτημα αγοράς

Εντυπωσιακή είναι η πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης, με τα ξενοδοχεία 5 αστέρων που διαθέτουν σταθμούς φόρτισης να φτάνουν το 65,3% το 2024, έναντι 21,3% το 2020. Ανοδικές τάσεις καταγράφονται και στις χαμηλότερες κατηγορίες, επιβεβαιώνοντας ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις λειτουργούν όχι μόνο ως περιβαλλοντικό μέτρο, αλλά και ως συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά.

Ψύξη, θέρμανση και ενεργειακή αποδοτικότητα

• 74,1% των ξενοδοχείων χρησιμοποιεί A/C υψηλής ενεργειακής κλάσης

• 21,9% έχουν ενσωματώσει αντλίες θερμότητας

• 36,2% προσφέρουν αυτόνομη ρύθμιση θερμοκρασίας ανά δωμάτιο

• 6,8% συνεχίζει να βασίζεται σε ενεργειακά τζάκια

• 1,7% διαθέτει συστήματα συμπαραγωγής (CHP)

Διαχείριση νερού και ενημέρωση πελατών

• 53,7% εφαρμόζει πολιτική επαναχρησιμοποίησης πετσετών

• 53% διαθέτει καζανάκια μειωμένης κατανάλωσης

• 32% παρακολουθεί την κατανάλωση νερού (από 24% το 2023)

• 5,9% των ξενοδοχείων με πισίνα χρησιμοποιεί θαλασσινό νερό

• 30% ενημερώνει πλέον τους πελάτες για τη συμβολή τους στη μείωση της κατανάλωσης

Τέσσερις τύποι ενεργειακής στρατηγικής

Η μελέτη κατηγοριοποιεί τα ξενοδοχεία σε τέσσερις κύριες ομάδες:

​1.​Energy Professionals (8%): Μεσαία και μεγάλα ξενοδοχεία με προηγμένα συστήματα διαχείρισης ενέργειας

​2.​Πολυσχιδείς (32%): Επιχειρήσεις με ηλιακή ενέργεια και βασικές τεχνικές παρεμβάσεις

​3.​Μικρο-επενδυτές (23%): Μονάδες κυρίως ορεινών περιοχών με παραδοσιακά καύσιμα

​4.​Αδιάφοροι/Εποχικοί (37%): Μικρές μονάδες που βασίζονται κυρίως σε ηλιακούς θερμοσίφωνες

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ το 73% των ξενοδόχων δηλώνει ότι έχει θέσει στόχους μείωσης κατανάλωσης ενέργειας, μόνο το 21% παρακολουθεί συστηματικά τις καταναλώσεις. Αντίστοιχα, το 49,5% έχει Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, αλλά μόλις το 13,4% διαθέτει περιβαλλοντική ή αειφορική πιστοποίηση.

Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, τόνισε ότι «Το στοίχημα της βιωσιμότητας απαιτεί ευθύνη στην πράξη. Για αυτό και η Φιλοξενία πρωταγωνιστεί στο άνοιγμα του δρόμου προς ένα βιώσιμο αύριο […] Χρειάζονται τρεις κρίσιμες προϋποθέσεις: χρηματοδοτικά εργαλεία, συνεργασία και όραμα από τις ηγεσίες».

Αξίζει να σημειωθεί ότι τοΞΕΕ αναμένεται να προωθήσει μία διαδικασία κατηγοριοποιήσεις των ξενοδοχείων με βάση τις αρχές της βιωσιμότητας είναι ένα πλάνο που έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες και αναμένεται το επόμενο διάστημα να παρουσιαστεί.

LIDL
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ