«Το έργο του Μετρό θα γίνει όπως έχει σχεδιαστεί». Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος και προσθέτει: «Το φλερτ του κυρίου Δούκα με τους αντιδρώντες ήταν εμφανέστατο. Ωστόσο εκτός από πολιτικός, είναι και μηχανικός. Νομίζω ότι καταλαβαίνει».
Ο υφυπουργός αναφέρεται σε όλα τα μεγάλα οδικά έργα που αφορούν το Λεκανοπέδιο, τη Θεσσαλονίκη αλλά και την υπόλοιπη χώρα.
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης δηλώνει ότι θα παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2024, ενώ για το έργο της νέας περιφερειακής Θεσσαλονίκη Flyover υπογραμμίζει ότι «με την ολοκλήρωσή του θα επιτευχθεί ο διπλασιασμός των αυτοκινήτων εξυπηρέτησης ανά ώρα, στα 10.000 ανά κατεύθυνση».
Για το εάν θα πρέπει να υπάρξει άμεσα διαπλάτυνση στη Λεωφόρο Κηφισού ο κ. Ταχιάος σημειώνει ότι πρόκειται για ένα έργο της Περιφέρειας η οποία έχει τον πρώτο λόγο.
Για τα έργα που πρέπει να γίνουν στη Θεσσαλία ο κ. Ταχιάος αναφέρει: «τρέχουμε με χίλια. Και παρόλα αυτά, ο χρόνος δεν επαρκεί».
Τέλος για την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν γίνει στο σιδηροδρομικό δίκτυο ο υφυπουργός αναφέρει ότι «ακόμη και το τέλος του 2024 φαντάζει αρκετά νωρίς».
Η συνέντευξη του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις για τον σταθμό του Μετρό στα Εξάρχεια; Υπάρχει περίπτωση να τον μεταφέρεται πιο κάτω κοντά στο Πολυτεχνείο ή το Μουσείο;
Είναι γνωστό ότι η πλατεία Εξαρχείων έχει για κάποιους κυρίως ή μάλλον αποκλειστικά, πολιτικούς συμβολισμούς. Τις περιμέναμε τις αντιδράσεις, δεν είναι κάτι καινούριο, μολονότι η χάραξη οριστικοποιήθηκε και το έργο δημοπρατήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, από μία κυβέρνηση που και τότε φλέρταρε με τους κύκλους των διαφωνούντων.
Αυτό που πρέπει να καταλάβει ο κόσμος είναι ότι για το έργο του μετρό -για όλους τους σταθμούς, όχι μόνο αυτού των Εξαρχείων, έχουν εκπονηθεί μελέτες από ειδικούς και αυτές έχουν ορίσει εκτός των άλλων και τη χωροθέτηση του κάθε σταθμού.
Το έχω δηλώσει επανειλημμένα και σε διαφορετικούς τόνους. Το έργο θα γίνει όπως ακριβώς έχει σχεδιαστεί και σε αυτήν μου την διαβεβαίωση συμπεριλαμβάνω και τον Σταθμό Ευαγγελισμός στο Πάρκο Ριζάρη, όχι μόνο τα Εξάρχεια. Και επιμένω να το επαναλαμβάνω αυτό, καθώς η στάση της κυβέρνησης έναντι των πολιτών είναι ενιαία, το έργο αφορά όλους τους πολίτες της μητροπολιτικής Αθήνας και όχι τα διαφορετικά κοινά των θαμώνων των Εξαρχείων ή των κατοίκων της Βασιλίσσης Σοφίας. Αυτή είναι η πολιτική θέση μας. Το μετρό είναι ένα φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό έργο.
Τι έχετε να πείτε για τη στάση του εκλεγμένου δημάρχου Χάρη Δούκα;
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι δεν έχουμε καμία πρόθεση να έρθουμε σε αντιπαράθεση με τον κύριο Δούκα. Ότι, όμως, βρίσκεται ακόμη στην τροχιά των εκλογών, είναι ορατό. Είναι λογικό να μην θέλει να δυσαρεστήσει τους ψηφοφόρους που τον επέλεξαν ως δήμαρχο στον δεύτερο γύρο, ειδικά μετά την απάντηση για τον Σταθμό Εξάρχεια, που έδωσε στο ντιμπέϊτ με τον κύριο Μπακογιάννη, κάτι που και τότε ο ίδιος δεν άφησα ασχολίαστο στα social media. Το φλερτ με τους αντιδρώντες ήταν εμφανέστατο. Ωστόσο εκτός από πολιτικός, ο κύριος Δούκας είναι και μηχανικός. Νομίζω ότι καταλαβαίνει πολύ καλά τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί για το έργο, και ειδικά τους αντικειμενικούς λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που δημοπράτησε το έργο, κατέληξε στην τελική χάραξη. Και ως πολιτικό πρόσωπο πλέον, νομίζω πως πολύ σύντομα θα αντιληφθεί ότι δεσμεύσεις χωρίς περιεχόμενο ή αντίκρισμα, και υπεκφυγές μπορούν να αποδειχθούν παγίδα και για τον ίδιο, πολύ σύντομα. Κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση πρέπει να βλέπουμε και να ευθυγραμμιζόμαστε σε κοινούς σκοπούς με επίκεντρο τον πολίτη.
Συζητάτε κάποιες παρεμβάσεις για το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πρωτεύουσα;
Κατ’ αρχάς, το Μετρό. Η γραμμή 4, που είναι αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή, είναι ένα έργο που θα δώσει ανάσα στους δρόμους της πρωτεύουσας. Όπως επίσης και οι παρεμβάσεις που γίνονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, για παράδειγμα, που μόλις πήρε τον δρόμο της και στοχεύει πέραν της εξυπηρέτησης των πολιτών και στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, είναι μία τέτοια παρέμβαση. Γενικότερα, μέλημά μας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο δίκτυο υποδομών κι ένα «έξυπνο» δίκτυο μεταφορών, τα οποία σε συνδυασμό με την ατομική ευθύνη θα μειώσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, όχι μόνο στην πρωτεύουσα, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις.
Από τα έργα υποδομής επιλέγω να αναφερθώ μόνο στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης που θα συνδέσει την Αττική Οδό με τον ΠΑΘΕ. Παραλείπω όλα τα υπόλοιπα, γιατί θέλω να μιλώ μόνο για έργα που έχουν σημαντική ωριμότητα.
Μιας και αναφέρεστε σε αυτήν, η Λεωφόρος Κύμης πότε θα αρχίσει να κατασκευάζεται;
Αυτή τη στιγμή έχουμε μια αίτηση ακύρωσης του διαγωνισμού, για διάφορους λόγους, από το δήμο Ηρακλείου προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία αναμένεται να εκδικαστεί τις αμέσως επόμενες ημέρες, στις 14/11/2023. Παρόλα αυτά, σκοπεύω να συναντηθώ με τον προσφεύγοντα δήμαρχο, τώρα που ο ίδιος έχει μπροστά του έναν ήρεμο ορίζοντα πενταετίας, που επιτρέπει να επιτύχουμε εκατέρωθεν συγκλίσεις.
Κάποιοι λένε ότι πρέπει να διαπλατυνθεί το ταχύτερο η Λεωφόρος Κηφισού, πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο;
Απ.: Η Λεωφόρος Κηφισού είναι ένα οδικό έργο αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής, στο οποίο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει δικαιοδοσία. Προσωπική μου άποψη, ωστόσο, είναι ότι σημαντικότερο όλων είναι, η Περιφέρεια να ελέγξει την υδραυλική πλευρά αυτής της σύνθετης κατασκευής. Ξέρω ότι αυτό αποτελεί προτεραιότητα του νέου περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά, το έχουμε συζητήσει επανειλημμένα.
Επίσης πού βρισκόμαστε με τον κόμβο της Λεωφόρου του Σχιστού και την αναβάθμιση της περιφερειακής του όρους Αιγάλεω;
Το έργο βρίσκεται σε μια πολύ ώριμη φάση. Έχουν γίνει οι απαιτούμενες μελέτες και έχουν ήδη εγκριθεί. Επιπλέον, έχουν εκδοθεί και οι περιβαλλοντικοί όροι και έχει κηρυχθεί η απαλλοτρίωση. Αυτή τη στιγμή, αναμένεται η ένταξή του σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και η δημοπράτησή του.
Πότε βλέπετε να ξεκινούν τα έργα για την επέκταση του προαστιακού προς Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Νέα Πέραμο;
Κατ’ αρχάς, η νέα επέκταση θα φτάνει μέχρι και τα Μέγαρα, θα ξεπεράσει δηλαδή και τη Νέα Πέραμο. Για το έργο, προσωρινός μειοδότης μέχρι να κυρωθεί η σύμβαση από τη Βουλή, αναδείχθηκε η ΜΕΤΚΑ, τον περασμένο Ιούλιο. Από τότε, ετοιμάστηκε ο φάκελος και διαβιβάστηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στις αρχές Σεπτεμβρίου και τον προηγούμενο μήνα, η απόφαση διαβιβάστηκε στη Βουλή. Αυτή τη στιγμή, αναμένεται να επαναδιαβιβαστεί στη Βουλή για την τελική του κύρωση η οποία θα φέρει και την υπογραφή. Έπειτα και από την υπογραφή, είναι θέμα λίγων ημερών να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Και πού βρισκόμαστε με την επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς το παραλιακό μέτωπο που θα αποσυμφορήσει πολύ το λεκανοπέδιο;
Απ.: Η συγκεκριμένη επέκταση είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Σας είπα ότι δεν θέλω να δεσμεύομαι για έργα που δεν έχουν ωριμότητα. Πάντως, φαίνεται ότι και στην κατασκευαστική αγορά υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον σχετικά, που μπορεί να γεννήσει εναλλακτικές λύσεις.
Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας παρουσιάσατε τη νέα περιφερειακή Θεσσαλονίκης πόσο σημαντικό είναι αυτό το έργο για την συμπρωτεύουσα και τι θα αλλάξει στο κυκλοφοριακό της πόλης;
Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει σοβαρότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα και το Flyover είναι ένα έργο το οποίο θα βοηθήσει στη διαχείρισή του. Αποσκοπεί στην αναβάθμιση της υπάρχουσας περιφερειακής οδού μέσω της αύξησης της κυκλοφοριακής ικανότητάς της στο διπλάσιο, στην θεαματική βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της οδού και στην ενοποίηση της πόλης με τον πνεύμονα του Κέδρινου Λόφου.
Έτσι, με την ολοκλήρωσή του θα επιτευχθεί ο διπλασιασμός των αυτοκινήτων εξυπηρέτησης ανά ώρα, στα 10.000 ανά κατεύθυνση, θα μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος και η ηχορύπανση, θα εξασφαλίσουμε την γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο Μακεδονία και Χαλκιδική, θα μειώσουμε τον χρόνο μετακίνησης στο εσωτερικό της Θεσσαλονίκης, θα μειώσουμε τα ατυχήματα και τέλος, θα μειώσουμε και το λειτουργικό κόστος.
Κύριε υπουργέ πότε τελικά θα παραδοθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης και γιατί φαίνεται να καθυστερεί αφού ήδη γίνονται οι δοκιμαστικές λειτουργίες. Πότε θα ξεκινήσουν οι επεκτάσεις;
Το μετρό, όπως έχουμε διαβεβαιώσει πολλές φορές τόσο ο ίδιος, από τον Ιούνιο που ανέλαβα αυτή τη θέση, όσο και ο υπουργός ο κ. Σταϊκούρας, κυρίως όμως, ο πρωθυπουργός, που παρακολουθεί το έργο εκ του σύνεγγυς, και ως βουλευτής Θεσσαλονίκης, θα ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2024. Οι εικασίες για περαιτέρω καθυστέρηση δεν ευσταθούν. Πώς όμως να βγάλεις τη δυσπιστία από το μυαλό των Θεσσαλονικέων, και όχι μόνο, μετά από τέτοια ταλαιπωρία, όταν μάλιστα η όλη υπόθεση έχει καταγραφεί σαν ανέκδοτο; Με στεναχωρεί αυτό ως Θεσσαλονικιό και ως άνθρωπο με εμπλοκή στο έργο, αλλά το κατανοώ.
Επισκεφθήκατε αρκετές φορές τη Θεσσαλία. Ποια έργα επείγουν για να μην έχουμε νέα πλημμυρικά φαινόμενα;
Απ.: Στο τελευταίο μου ταξίδι στη Θεσσαλία, την περασμένη εβδομάδα, συναντήθηκα με τους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και με εκπροσώπους της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης, υφιστάμενους και νεοεκλεγέντες, αλλά και με τους εκλεγμένους, τοπικούς βουλευτές. Τους κάλεσα σε συνεργασία, προκειμένου να συμπληρώσουμε την λίστα που δημιουργήσαμε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από την πρώτη μέρα, με τις ζημιές που προκλήθηκαν από τα καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias. Με την ολοκλήρωση αυτού του βήματος, τα έργα θα κοστολογηθούν και θα προτεραιοποιηθούν προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης των ζημιών το συντομότερο δυνατόν. Έχουμε ξεκινήσει, αλλά όπως ξεκαθάρισα, δεν υπάρχει μαγικό ραβδάκι. Θα χρειαστεί χρόνος, όσο κι εάν όλες οι προσπάθειες μας αποβλέπουν στην σύντμησή του. Το λέω και το εννοώ: Για την Θεσσαλία, τρέχουμε με χίλια. Και παρόλα αυτά, ο χρόνος δεν επαρκεί.
Πότε βλέπετε να αποκατασταθούν οι ζημιές στο Σιδηροδρομικό Δίκτυο;
Τα στάδια αποκατάστασης είναι δύο: αφενός οι εμπορευματικές, οι οποίες προέχουν και αφετέρου οι επιβατικές. Οι ζημιές που έχει υποστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι τεράστιες. Συνολικά έχουν καταστραφεί πολλά χιλιόμετρα δικτύου, ιδίως στο τμήμα μεταξύ Δομοκού και Κραννώνα. Καταλαβαίνετε ότι αυτά δεν μπορούν να αποκατασταθούν εν μία νυκτί. Για την ακρίβεια, ακόμα και το τέλος του 2024, φαντάζει αρκετά νωρίς. Χρειαζόμαστε περίπου μια διετία προκειμένου να μπορέσει να αποκατασταθεί το δίκτυο στην πλήρη έκτασή του.
Ποια είναι τα τρία μεγάλα οδικά έργα που είναι άμεσης προτεραιότητας για τη χώρα;
Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τρία αλλά πέντε μεγάλα οδικά έργα που έχουμε θέσει σε προτεραιότητα. Κατ’ αρχάς έχουμε τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ο οποίος έχει πέντε κομμάτια που θα ενώνουν το δυτικότερο άκρο της, τον Κίσσαμο με το ανατολικότερο, την Σητεία. Δεύτερον, ο Ε65 και συγκεκριμένα τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα, που αναμένεται να λειτουργήσουν έως το τέλος του χρόνου. Τρίτον, ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, που αποτελεί τον πιο επικίνδυνο ίσως και πιο αιματοβαμμένο δρόμο της χώρας. Τέταρτον, το Flyover, η Υπερυψωμένη Λεωφόρος, της οποίας οι εργασίες μόλις ξεκίνησαν και στην οποία αναφέρθηκα ήδη. Και πέμπτον, η Αμβρακία Οδός και συγκεκριμένα το τμήμα Άκτιο – Αμβρακία το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία αποπεράτωσης. Σε λίγες εβδομάδες, ο πρωθυπουργός θα το εγκαινιάσει.