«Για να υπάρξει η Ευρώπη, οφείλει να εδράζεται σε κοινές αρχές και κοινή αντίληψη απειλής για το πρότυπο ζωής το οποίο εκπροσωπεί και οφείλει να βασίζεται σε αρχές και αξίες, άλλως αυτοϋπονομεύεται». Αυτό τόνισε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας, Νίκος Δένδιας, ο οποίος εκπροσώπησε σήμερα, Πέμπτη 29 Μαΐου, την κυβέρνηση στις εκδηλώσεις μνήμης «Παλαιολόγεια 2025», που πραγματοποιήθηκαν στον Μυστρά του δήμου Σπάρτης.
Ο κ. Δένδιας επισήμανε ότι «η τραγική για όλο τον Χριστιανισμό, όχι μόνον τον Ορθόδοξο, επέτειος (της ‘Αλωσης της Πόλης), αποτελεί ευκαιρία αναστοχασμού και προβολής του χθες στο σήμερα, αν, βέβαια, η Ευρώπη επιλέξει να διατηρήσει ψυχία ιστορικής μνήμης και αντανακλαστικά πολιτιστικής επιβίωσης».
Και πρόσθεσε: «H τυχόν ερμηνεία, εκ μέρους εταίρων μας, ότι ο κανονισμός SAFE αφορά την χωρίς όρους δυνατότητα χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Βιομηχανίας των επιβουλευομένων και απειλούντων ημάς, δεν θα συνιστά σήμερα ουδετερότητα και η ‘Αμυνα της Γηραιάς Ηπείρου, η Ευρωπαϊκή ‘Αμυνα δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο πειραματισμών».
«Και τι έννοια έχει ο εσωτερικός ευρωπαϊκός διάλογος σήμερα για τους κινδύνους που η Μουσουλμανική Αδελφότητα δημιουργεί στην Ευρώπη, για τον οποίο παρεμπιπτόντως σας παραπέμπω στο κύριο άρθρο της Monde, το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, όταν η ίδια η Ευρώπη επιδοτεί όσους με το αξιακό πλαίσιο της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, και απειλούν και κατέχουν ευρωπαϊκό χώρο;» αναρωτήθηκε ο κ. Δένδιας.
Υπογράμμισε, δε, ότι θα πρότεινε «να ονομασθεί Κανονισμός της Κερκόπορτας ο Κανονισμός SAFE, εφόσον επιχειρηθεί από ορισμένους εταίρους να εφαρμοστεί με τεχνάσματα, ώστε να μην απαιτείται ομοφωνία των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Συμφωνία με τρίτες χώρες».
«Και, μάλιστα, αν αυτό συμβεί χωρίς να ακυρώσει η Τουρκική Εθνοσυνέλευση το Casus Belli εναντίον της Ελλάδας, παρά την τοποθέτηση του Έλληνα Πρωθυπουργού και κατά παράβαση των νομικά ορθών αιτιάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» συμπλήρωσε.
Ξεκαθάρισε, ωστόσο, ότι ελπίζει πως «θα επικρατήσει η κοινή και στοιχειώδης λογική και η παραπάνω επισήμανση δεν θα χρειαστεί».
«Ούτως ή άλλως ο Ορθόδοξος Ελληνισμός ουδέποτε απέβαλλε τη μνήμη της πρώτης ‘Αλωσης της 12ης Απριλίου 1204 και της εγκατάλειψης της 29ης Μαΐου 1453. Γνωρίζουμε καλά, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αν θέλουμε να ζήσουμε ανεξάρτητοι, πρέπει να μπορούμε εμείς να υπερασπίσουμε την Πατρίδα μας, και μόνοι μας αν αυτό απαιτηθεί» συνέχισε.
Αυτό, όπως είπε, στοχεύει η «Ατζέντα 2030» ενώ υπογράμμισε: «Το διακύβευμά μας στον παρόντα χρόνο αφορά την υπεράσπιση της χώρας και την πορεία της προς το μέλλον. Για αυτό όμως απαιτούνται ρίζες, στέρεες, βαθιές ρίζες. Και αυτές οι ρίζες βρίσκονται στο παρελθόν μας. Στις συμπεριφορές, στις επιλογές, στις θυσίες, στις αξίες που διαμόρφωσαν αυτό το παρελθόν και που καθιστούν το σημερινό, τον νέο Ελληνισμό, ευρωπαϊκό μεν αλλά με δικά του αποκλειστικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ιστορικής παρουσίας».
Για τις Ένοπλες Δυνάμεις, εξήγησε ότι «αποτελούν τον θεσμικό εγγυητή, σύμφωνα με το Σύνταγμα, της ανεξαρτησίας, της κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας».
«Ένα ρόλο που, όσο κι αν ασκείται στον παρόντα χρόνο, αντλεί νομιμοποίησή από μακρά, αδιάκοπη ιστορική πορεία» πρόσθεσε.
Για τον Ελληνισμό, ο κ. Δένδιας ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «τα όρια της ιστορικής μας παρουσίας δεν οριοθετούνται μόνον από τις αψίδες των θριάμβων μας. Οριοθετούνται κατά πολύ ευκρινέστερα από τους τάφους των νεκρών μας και από τα μνημεία των εθνικών συμφορών».
Και συμπλήρωσε: «Στα χιλιάδες χρόνια της Ιστορία μας, μεγαλύτερη συμφορά από την ‘Αλωση της Κωνσταντινούπολης, 572 χρόνια πριν, στις 29 Μαΐου του 1453, δεν υπήρξε. Εξ ου και διατηρείται η Τρίτη αντί της Παρασκευής, ως αποφράδα στη συλλογική μνήμη των αληθινών Ελλήνων».
Για τον Κωνσταντίνο Παλιολόγο, ο κ. Δένδιας τόνισε ότι «είχε σαφή αίσθηση ότι διαχειρίζεται Ελέω Θεού, ως τελικός αποδέκτης, τη βαρύτατη παράδοση χιλίων και πλέον ετών».
«Για αυτόν», ανέλυσε, «ο θρόνος απετέλεσε όχι αξίωμα, αλλά αξιακό μέγεθος. Το στέμμα του, το αντιμετώπισε ως δηλωτικό μιας ανώτερης παρουσίας που ξεχωρίζει τους ανθρώπους στους δίσεκτους καιρούς και συνέλαβε με διαύγεια ότι η αποστολή του δεν ήταν η Βασιλεία του, ήταν η διάσωση του αποτυπώματος της υπερχιλιετούς Χριστιανικής Αυτοκρατορίας. Και ο μόνος τρόπος επίτευξης ήταν η επί των επάλξεων της Πύλης του Αγίου Ρωμανού θυσία του».
«Και επετέλεσε απολύτως το ιστορικό του καθήκον. Πέτυχε έτσι να καλύψει τις μαύρες σελίδες της παρακμής της Αυτοκρατορίας και μετέτρεψε τη συμφορά της ‘Αλωσης στο θρύλο του «Μαρμαρωμένου Βασιλιά». Τη παραμυθία της μελλοντικής ανάστασης του Γένους διά της ανάστασης του εσχάτου Κωνσταντίνου. Το ενύπνιο των υποδούλων για αιώνες. Εφαλτήριο λογοτεχνικής έμπνευσης, δημοτικής παράδοσης στους καιρούς του σκότους, και την ελπίδα ότι ο Παντεπόπτης Θεός θα επαναφέρει το βλέμμα του στους Έλληνες» υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας.
Για τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, εξήγησε, ότι «παρά την παρακμή της και την πτώση της, διέσωσε ένα ανεκτίμητο πνευματικό και πολιτιστικό αποτύπωμα».
«Όπως ένα άνθος που εκχέει την εντονότερη και γλυκύτερη ευωδία του προ του τέλους» είπε και συνέχισε: «Το αποτύπωμά της διατήρησε την αίσθηση της πνευματικής υπεροχής, του «ανήκειν» και της ιστορικής συνέχειας. Και επηρέασε, αν δεν συνδημιούργησε, την Αναγέννηση στη Δύση, την προσέγγιση προς την ατομικότητα. Κι αυτή η Αναγέννηση στη Δύση, με τη σειρά της, επηρέασε τον Διαφωτισμό, τον Κοραή, τον Φεραίο και οδήγησε στην Επανάσταση».
«Η ‘Αλωση δεν υπήρξε η ταφόπετρα του Ελληνισμού, καίτοι κάλλιστα θα μπορούσε να είναι. Χάρη στη θυσία του Κωνσταντίνου, κατέστη το κεντρικό σημείο μυθοπλασίας και ο σπόρος δημιουργίας της εθνικής συνείδησης. Τραύμα βαθύ, βαθύτατο, που όμως δεν παρέλυσε, αλλά κινητροδότησε με τον τρόπο που συνέβη τη θέληση για επιβίωση. Η αναμονή επανόδου του «Μαρμαρωμένου Βασιλιά» δημιούργησε αντοχές πρωτόγνωρες και δυναμική ιστορικής Ανάστασης, που εκδηλώθηκε με δεκάδες, εκατοντάδες εξεγέρσεις, με «ποταμούς» αίματος και τελικά με την Επανάσταση του 1821, που δημιούργησε μετά από 4 αιώνες τη νέα Ελλάδα. Το προϊόν των δύο ρευμάτων, του Αρχαιοελληνικού και του Ανατολικού Ορθόδοξου Χριστιανικού Πολιτισμού» επισήμανε ο κ. Δένδιας.
Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής ‘Αμυνας Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον αρχηγό ΓΕΣ αντιστράτηγο Γεώργιο Κωστίδη, παρέστη στην επιμνημόσυνη δέηση εις μνήμην του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και των συν αυτώ πεσόντων, η οποία πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου, στον αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Μονεμβασιάς και Σπάρτης Ευσταθίου.
Στη συνέχεια, ο κ. Δένδιας μετέβη στον ανδριάντα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, στην πλατεία της κοινότητας Μυστρά, όπου τελέστηκε τρισάγιο. Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων.
Στις εκδηλώσεις μνήμης παρέστησαν, επίσης, ο βουλευτής Νεοκλής Κρητικός ως εκπρόσωπος της Βουλής των Ελλήνων, ο πρόεδρος του κόμματος «Σπαρτιάτες» Βασίλειος Στίγκας, η βουλευτής Παναγιώτα (Νάγια) Γρηγοράκου, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Δημήτριος Πτωχός, ο δήμαρχος Σπάρτης Μιχαήλ Βακαλόπουλος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μάνης Χρυσόστομος Γ’, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Δικαιοσύνης Πέλοπας Λάσκος, ο αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου Θεόδωρος Βερούτης, ο αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου Ευστάθιος Αναστασόπουλος, ο αντιπεριφερειάρχης Χωρικού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Ακίνητης Περιουσίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου Σπύρος Τζινιέρης, ο πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας Μυστρά Δημήτριος Σκρουμπέλος, δήμαρχοι γειτονικών δήμων, ο διοικητής ΔΙΚΕ – ΙV Μεραρχίας Πεζικού «Πελοπόννησος» υποστράτηγος Αλέξανδρος Χατζηαλεξανδρής, ο διοικητής ΚΕΕΜ Σπάρτης ταξίαρχος Γεώργιος Ζορμπάς, με έδρα το Γύθειο, εκπρόσωποι Σωμάτων Ασφαλείας, εκπρόσωποι της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, τοπικών φορέων και συλλόγων.