Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΝΔ: Ερωτήσεις και απαντήσεις για το θέμα των δραματικών σχολών και της...

ΝΔ: Ερωτήσεις και απαντήσεις για το θέμα των δραματικών σχολών και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης

Καθώς το θέμα αυτό έχει εργαλειοποιηθεί από την αντιπολίτευση και κυρίως τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος δεν έκανε τίποτα προκειμένου να λύσει τα υπαρκτά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και επειδή έχει αναπτυχθεί μια έντονη παραπληροφόρηση, ακολουθεί η παράθεση των δεδομένων καθώς και απαντήσεις στις εύλογες ερωτήσεις του κοινού.

Με μια ματιά:

Υποβαθμίζει το ΠΔ τους τίτλους σπουδών των αποφοίτων δραματικών σχολών;

Όχι

Αλλάζει κάτι το ΠΔ σε σχέση με την ισχύ των διπλωμάτων των δραματικών σχολών;

Όχι

Σε ποιο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών;

Στο 5

Σε ποιο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι το απολυτήριο Λυκείου;

Στο 4

Εξισώνονται οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών με το απολυτήριο Λυκείου;

Όχι

Πότε εντάχθηκαν οι τίτλοι δραματικών σχολών στο επίπεδο 5;

Το 2015

Αφορά το ΠΔ τις προσλήψεις των αποφοίτων δραματικών σχολών στα σχολεία;

Όχι

Αφορά το ΠΔ την πρόσληψη των αποφοίτων δραματικής σχολής ως ηθοποιών στο Δημόσιο και τους εποπτευόμενους φορείς του;

Όχι

Αφορά ή επηρεάζει το ΠΔ την εργασία των αποφοίτων δραματικών σχολών/ηθοποιών στον ιδιωτικό τομέα, π.χ. σε ένα θέατρο;

Όχι

Επηρεάζονται από το ΠΔ απόφοιτοι δραματικών σχολών που έχουν ήδη προσληφθεί σε επίπεδο ΤΕ;

Όχι

*Αναλυτικότερα:*

1) Άλλαξαν επίπεδο οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών;

Όχι, ρητά και κατηγορηματικά.

Οι τίτλοι των δραματικών σχολών είναι διαβαθμισμένοι στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) σε αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Στο επίπεδο 5 ήταν και επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν κατέβηκαν επίπεδο. Ενημερωτικά, στο επίπεδο 6 είναι οι τίτλοι σπουδών των ΑΕΙ και στο επίπεδο 4 είναι το απολυτήριο Λυκείου. Παραμένουν εκεί που ήταν.

Συγκεκριμένα, τα Διπλώματα των Σχολών Δραματικής Τέχνης και τα Διπλώματα Χορού, εντάχθηκαν στο επίπεδο 5 του ΕΠΠ τον Δεκέμβριο 2015, χωρίς καμία νομοθετική ρύθμιση έκτοτε.

Για να κατέβουν επίπεδο οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών θα έπρεπε να τροποποιηθεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Το ΠΔ δεν έχει καμία σχέση, δεν συνέβη κάτι τέτοιο.

2) Επομένως τι άλλαξε με το ΠΔ;

Το ΠΔ 85/2022 αφορά το προσοντολόγιο-κλαδολόγιο του Δημοσίου. Αφορά μόνο θέματα προσλήψεων στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, αποτυπώνει κλάδους και ειδικότητες για κάθε κατηγορία εκπαίδευσης και ορίζει τα απαιτούμενα προσόντα διορισμού.

Tο συγκεκριμένο ΠΔ δεν αφορά τις προσλήψεις που κάνει το Υπ. Παιδείας (π.χ. θέσεις σε σχολεία), γιατί ακολουθούν δικό τους προσοντολόγιο.

Επιπλέον, όταν το Δημόσιο επιθυμεί να προσλάβει καλλιτέχνες, όχι μόνο ηθοποιούς, δεν ακολουθείται η διαδικασία του ΑΣΕΠ, γιατί η πρόσληψη καλλιτεχνών εξαιρείται ρητά.

Συνεπώς, στ’ αλήθεια το ΠΔ δεν ακουμπάει καθόλου:

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως ηθοποιών στο Δημόσιο και σε εποπτευόμενους φορείς

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως καθηγητών σε σχολεία

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών στον ιδιωτικό τομέα

Επιπροσθέτως, το ΠΔ δεν άλλαξε κάτι, ούτε επηρέασε αρνητικά την βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξής όσων είναι ήδη στο Δημόσιο, ενώ για καλλιτέχνες που ήδη απασχολούνται σε κατηγορία ΤΕ (η οποία έχει καταργηθεί πια) δεν επέρχεται οποιαδήποτε δυσμενής μεταβολή.

Το Υπουργείο Πολιτισμού βρίσκεται σε επικοινωνία με το Υπουργείο Εσωτερικών για τη διευθέτηση ή την αποσαφήνιση τυχόν ζητημάτων που μπορεί να προκύπτουν από το ΠΔ.

3) Τι είναι ο ΕΟΠΠΕΠ;

Ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ΕΟΠΠΕΠ, είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, εποπτευόμενο από τον Υπουργό Παιδείας. Είναι ο αρμόδιος φορέας για την ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) και την αντιστοίχισή του με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF). Το ΕΠΠ έχει 8 επίπεδα.

4) Τι σχέση έχουν τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με το προσοντολόγιο του Δημοσίου με το οποίο ασχολείται το ΠΔ 85/2022;

Το προσοντολόγιο του Δημοσίου με το οποίο ασχολείται το ΠΔ 85/2022 ορίζει ποια προσόντα πρέπει να έχει κάποιος για να προσληφθεί στο Δημόσιο, χρησιμοποιώντας τις κατηγορίες εκπαίδευσης ΥΕ-ΔΕ-ΤΕ-ΠΕ ( ΥΕ δηλαδή υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ΔΕ, δηλαδή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ΠΕ, δηλαδή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ΤΕ, δηλαδή τεχνολογικής εκπαίδευσης).

Αυτό ακριβώς ίσχυε και στο προηγούμενο προσοντολόγιο του ΠΔ 50/2001, και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ. Άρα ούτε εδώ άλλαξε κάτι.

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων κατηγοριοποιεί τους τίτλους σπουδών της εκπαίδευσης σε 8 επίπεδα. Στην κατηγορία ΔΕ εντάσσονται όλοι οι κάτοχοι τίτλων επιπέδου 4 και 5 του ΕΠΠ. Και αυτό ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι κάτι νέο.

5) Ναι αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ και κάποιοι ηθοποιοί λένε ότι με το ΠΔ 85/2022 «οι απόφοιτοι όλων αυτών των σχολών εξομοιώνονται με αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»

Το ΠΔ 85/2022 στην παρ. 1 του άρ. 5 ορίζει σαφώς ότι στην κατηγορία ΔΕ δεν βρίσκονται μόνο οι απόφοιτοι Λυκείου. Βρίσκονται και όσοι έχουν μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση (δηλαδή το Επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), όπως και οι απόφοιτοι δραματικών σχολών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ το γνωρίζει αυτό πολύ καλά καθώς και επί των ημερών του το ίδιο ακριβώς συνέβαινε.

6) Αυτό συμβαίνει μόνο με τους ηθοποιούς;

Όχι. Ισχύει για όλους τους αποφοίτους μεταλυκειακής εκπαίδευσης ανεξαρτήτως γνωστικού πεδίου και αντικειμένου σπουδών.

7) Άρα άδικα διαμαρτύρονται οι ηθοποιοί;

Το ΠΔ αποτυπώνει ένα θέμα ευρύτερο και μεγαλύτερο, αυτό της γενικότερης διαβάθμισης των δραματικών σχολών και γενικά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Είναι ένα σοβαρό θέμα που παραμένει άλυτο για δεκαετίες.

Θυμίζουμε ότι το ζήτημα δεν λύθηκε επί της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όταν τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού τελούσαν υπό την ίδια σκέπη, ούτε επί Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, ηθοποιού στο επάγγελμα.

Μία βασική διεκδίκηση είναι η ανωτατοποίηση των δραματικών σχολών (να γίνουν δηλαδή ισότιμες με πανεπιστήμια) αλλά και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης εν γένει. Η αναβάθμιση, διαβάθμιση και ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση αλλά ταυτόχρονα είναι ένα σύνθετο ζήτημα στο οποίο δεν χωρούν απλοϊκές τοποθετήσεις, για δυο λόγους:

i. διότι πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, τις ιδιότητες και τα προσόντα των διδασκόντων κ.ο.κ., και

ii. γιατί εκτός από τις δύο κρατικές δραματικές σχολές, του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, λειτουργούν και πολλές ιδιωτικές. Ως γνωστόν το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν επιτρέπει την λειτουργία ιδιωτικών δομών ανώτατης εκπαίδευσης (ιδιωτικά πανεπιστήμια).

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον χορό και τη μουσική, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, την Σχολή Χορού της ΕΛΣ, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, τα εκατοντάδες ιδιωτικά και δημοτικά ωδεία και τις σχολές χορού.

Άρα πρέπει κανείς να λάβει υπόψη και αυτές τις ιδιαιτερότητες γιατί αλλιώς θα καταλήξει να έχει ένα σύστημα καλλιτεχνών δύο ταχυτήτων.

Εδώ θα πρέπει να τοποθετηθεί ξεκάθαρα και ο ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή αν τελικά είναι υπέρ της λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας και αν πιστεύει ότι οι 20 και πλέον δραματικές σχολές της χώρας θα πρέπει να γίνουν πανεπιστήμια και μέσα από ποια διαδικασία.

Ένα άλλο θέμα έχει να κάνει με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, κυρίως απέναντι σε όσους είναι απόφοιτοι πανεπιστημίων σε γειτονικά γνωστικά πεδία.

8) Μα δεν το έλυσε αυτό το θέμα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ;

Όχι. Το 2017, επί υπουργίας Λυδίας Κονιόρδου στο Υπουργείο Πολιτισμού, τέθηκε το θέμα της αναγνώρισης του πτυχίου των αποφοίτων των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης ως ισότιμου με αυτό των αποφοίτων των ΤΕΙ προκειμένου να διορίζονται για τη διδασκαλία του μαθήματος Θεατρικής Αγωγής στα δημοτικά σχολεία, κάτι που μπορούσαν (και μπορούν) να κάνουν μόνον οι απόφοιτοι των Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών των πανεπιστημίων.

Αυτό που τελικά συνέβη ήταν με το άρθρο 79 του Ν. 4481/2017 και την ΚΥΑ που ακολούθησε, τα Διπλώματα αυτών των σχολών χαρακτηρίζονται ισότιμα προς τους τίτλους σπουδών που χορηγούσαν τα παλιά ΤΕΙ, μόνο όμως εάν αυτά έχουν χορηγηθεί έως τις 10.6.2003.

Δηλαδή αν υπάρχουν δύο άτομα που έχουν σπουδάσει στην ίδια δραματική σχολή και το ένα έχει δίπλωμα με ημερομηνία 10.6.2003 και το άλλο με ημερομηνία 11.6.2003, το πρώτο έχει δίπλωμα ισότιμο των παλιών ΤΕΙ και το άλλο δεν έχει, δημιουργώντας θέματα ανισότητας. Με άλλα λόγια, έκανε τα πράγματα χειρότερα.

Αυτή ήταν η μόνη συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα όλα τα χρόνια διακυβέρνησής του.

Για άλλα πεδία καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα για τη μουσική δεν έκανε απολύτως τίποτα.

9) Σας κατηγορούν ότι όλο αυτό γίνεται για να ενισχυθούν οι ιδιωτικές σχολές και τα κολέγια.

Ιδιωτικές σχολές χορού, δραματικές σχολές και ωδεία λειτουργούν εδώ και δεκαετίες και ο νόμος του 1981 διέπει τη λειτουργία τους. 

Δεν έχει αλλάξει κάτι ούτε σε αυτό το επίπεδο. Και σήμερα η πλειοψηφία των αποφοίτων δραματικών σχολών προέρχεται από ιδιωτικές σχολές, όχι από τις δύο κρατικές σχολές.

10) Και εσείς τι κάνετε;

Το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάζεται με τις κρατικές σχολές που εποπτεύει το Υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου να αναβαθμίσουν την ποιότητα σπουδών που παρέχουν, να επικαιροποιήσουν και να εκσυγχρονίσουν τα προγράμματα σπουδών τους και να ακολουθήσουν ένα σύστημα διδακτικών μονάδων αντίστοιχο με αυτό των πανεπιστημίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα σπουδών και ο κανονισμός της ΚΣΟΤ είχε να επικαιροποιηθεί από το 1973 και του ΚΩΘ από το 1957.

Έχουμε επίσης ανοίξει το διάλογο τόσο με σωματεία όσο και με εκπροσώπους σχολών και ωδείων, και έχουμε φιλοξενήσει και ανοιχτές συζητήσεις για το θέμα, με πιο πρόσφατη το Νοέμβριο στο Εθνικό Θέατρο.

Επιπλέον επενδύσαμε στις υποδομές των σχολών αυτών. Τα κτήρια που φιλοξενούν την ΚΣΟΤ και την ΚΩΘ αναβαθμίζονται, τα έργα αυτά έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και οι μελέτες έχουν ήδη εγκριθεί.

Ολοκληρώνουμε επίσης το έργο της Πύλης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης: Το έργο αποτελείται από δύο βασικούς άξονες: α) τη δημιουργία μιας ψηφιακής και διαρκώς εμπλουτιζόμενης Βάσης Δεδομένων και β) τη δημιουργία Ψηφιακής Πλατφόρμας με στόχο την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων, τη μείωση της διοικητικής γραφειοκρατίας, την απλούστευση και προτυποποίηση των υπηρεσιών, ενώ δεν θα απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία του συναλλασσόμενου με τις Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.

Τέλος, αναγνωρίζοντας το σοβαρότατο και άλυτο επί δεκαετίες θέμα της διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης τα συναρμόδια Υπουργεία είναι σε συνεννόηση προκειμένου να βρεθεί λύση. Και το θέμα δεν αφορά μόνο τις δραματικές σχολές: Τα ωδεία είναι η ραχοκοκαλιά της μουσικής παιδείας της χώρας μας, οι σχολές χορού είναι το φυτώριο από το οποίο θα αναδειχθούν οι επόμενοι σπουδαίοι χορευτές και χορεύτριές μας. Σεβόμαστε στη συνεισφορά τους στην καλλιτεχνική παιδεία της χώρας μας και αυτό θα πρέπει να αποτυπωθεί και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν σε σχέση με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει προταθεί και η δημιουργία τριών διυπουργικών επιτροπών (για θέατρο, χορό και μουσική) που θα εξετάσουν και τα νομικά, και τα τεχνικά και τα εκπαιδευτικά ζητήματα που τίθενται.

Όπως ανέφερε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στις 23.12.22 το ζήτημα αποτελεί ήδη αντικείμενο μελέτης και συνολικού σχεδιασμού από την Κυβέρνηση και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε πρωτοβουλίες που θα αντιμετωπίσουν παθογένειες δεκαετιών.

Η αντιπολίτευση θα προσέφερε τα μέγιστα αν σταματούσε να εργαλειοποιεί ένα τόσο σοβαρό θέμα παραπληροφορώντας την κοινή γνώμη. Ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος δεν έκανε το παραμικρό για να διαχειριστεί το παραπάνω θέμα επί της διακυβέρνησής του, καλό θα ήταν να αποφύγει της συνήθεις, χωρίς αντίκρισμα πλειοδοσίες του και να εξηγήσει και να τεκμηριώσει στον ελληνικό λαό τις προτάσεις του, αν έχει, έστω και 4 χρόνια μετά.

Επομένως:

• Δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως αλλαγή στην κατάταξη των δραματικών σπουδών από την κυβέρνηση (επίπεδο 5 ΕΠΠ). Το ΠΔ αποτυπώνει όσα ισχύουν εδώ και χρόνια στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων

• Προσλήψεις του Υπ. Παιδείας δεν επηρεάζονται από το συγκεκριμένο ΠΔ

• Προσλήψεις καλλιτεχνών δεν επηρεάζονται από το ΠΔ καθώς εξαιρούνται από τις διαδικασίες ΑΣΕΠ

• Το πρόβλημα της αναβάθμισης και ταυτόχρονα διαβάθμισης των σπουδών στις παραστατικές τέχνες είναι υπαρκτό και δεν έχει αντιμετωπιστεί από καμία κυβέρνηση εδώ και 20 χρόνια. Για την ακρίβεια ο ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε το 2017 ακόμη μεγαλύτερη σύγχυση και αδιέξοδα στους αποφοίτους δραματικών σχολών.

• Το άρθρο 16 του Συντάγματος στην αναθεώρηση του οποίου ο ΣΥΡΙΖΑ αντιστέκεται σθεναρά, δεν επιτρέπει την παροχή πτυχίων ανώτατης εκπαίδευσης από ιδιωτικές δραματικές σχολές

• Η παρούσα κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τα 30 και πλέον έτη διεκδικήσεων των καλλιτεχνών, ανοίγει το δύσκολο αυτό θέμα. Έχει τη βούληση και το σχέδιο να βάλει τέρμα και σε αυτή την πολυετή εκκρεμότητα ώστε να υπάρξει το πλαίσιο και τα κριτήρια που θα επιτρέψουν να αποκτήσουμε σχολές παραστατικών τεχνών πανεπιστημιακού επιπέδου αλλά και έναν «ακαδημαϊκό διάδρομο» που να συνδέει τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμιά μας.–

Ερωτήσεις και απαντήσεις για το θέμα των δραματικών σχολών και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης

Καθώς το θέμα αυτό έχει εργαλειοποιηθεί από την αντιπολίτευση και κυρίως τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος δεν έκανε τίποτα προκειμένου να λύσει τα υπαρκτά ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και επειδή έχει αναπτυχθεί μια έντονη παραπληροφόρηση, ακολουθεί η παράθεση των δεδομένων καθώς και απαντήσεις στις εύλογες ερωτήσεις του κοινού.

Με μια ματιά:

Υποβαθμίζει το ΠΔ τους τίτλους σπουδών των αποφοίτων δραματικών σχολών;

Όχι

Αλλάζει κάτι το ΠΔ σε σχέση με την ισχύ των διπλωμάτων των δραματικών σχολών;

Όχι

Σε ποιο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών;

Στο 5

Σε ποιο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι το απολυτήριο Λυκείου;

Στο 4

Εξισώνονται οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών με το απολυτήριο Λυκείου;

Όχι

Πότε εντάχθηκαν οι τίτλοι δραματικών σχολών στο επίπεδο 5;

Το 2015

Αφορά το ΠΔ τις προσλήψεις των αποφοίτων δραματικών σχολών στα σχολεία;

Όχι

Αφορά το ΠΔ την πρόσληψη των αποφοίτων δραματικής σχολής ως ηθοποιών στο Δημόσιο και τους εποπτευόμενους φορείς του;

Όχι

Αφορά ή επηρεάζει το ΠΔ την εργασία των αποφοίτων δραματικών σχολών/ηθοποιών στον ιδιωτικό τομέα, π.χ. σε ένα θέατρο;

Όχι

Επηρεάζονται από το ΠΔ απόφοιτοι δραματικών σχολών που έχουν ήδη προσληφθεί σε επίπεδο ΤΕ;

Όχι

*Αναλυτικότερα:*

1) Άλλαξαν επίπεδο οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών;

Όχι, ρητά και κατηγορηματικά.

Οι τίτλοι των δραματικών σχολών είναι διαβαθμισμένοι στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) σε αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Στο επίπεδο 5 ήταν και επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν κατέβηκαν επίπεδο. Ενημερωτικά, στο επίπεδο 6 είναι οι τίτλοι σπουδών των ΑΕΙ και στο επίπεδο 4 είναι το απολυτήριο Λυκείου. Παραμένουν εκεί που ήταν.

Συγκεκριμένα, τα Διπλώματα των Σχολών Δραματικής Τέχνης και τα Διπλώματα Χορού, εντάχθηκαν στο επίπεδο 5 του ΕΠΠ τον Δεκέμβριο 2015, χωρίς καμία νομοθετική ρύθμιση έκτοτε.

Για να κατέβουν επίπεδο οι τίτλοι σπουδών των δραματικών σχολών θα έπρεπε να τροποποιηθεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Το ΠΔ δεν έχει καμία σχέση, δεν συνέβη κάτι τέτοιο.

2) Επομένως τι άλλαξε με το ΠΔ;

Το ΠΔ 85/2022 αφορά το προσοντολόγιο-κλαδολόγιο του Δημοσίου. Αφορά μόνο θέματα προσλήψεων στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, αποτυπώνει κλάδους και ειδικότητες για κάθε κατηγορία εκπαίδευσης και ορίζει τα απαιτούμενα προσόντα διορισμού.

Tο συγκεκριμένο ΠΔ δεν αφορά τις προσλήψεις που κάνει το Υπ. Παιδείας (π.χ. θέσεις σε σχολεία), γιατί ακολουθούν δικό τους προσοντολόγιο.

Επιπλέον, όταν το Δημόσιο επιθυμεί να προσλάβει καλλιτέχνες, όχι μόνο ηθοποιούς, δεν ακολουθείται η διαδικασία του ΑΣΕΠ, γιατί η πρόσληψη καλλιτεχνών εξαιρείται ρητά.

Συνεπώς, στ’ αλήθεια το ΠΔ δεν ακουμπάει καθόλου:

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως ηθοποιών στο Δημόσιο και σε εποπτευόμενους φορείς

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών ως καθηγητών σε σχολεία

• προσλήψεις αποφοίτων δραματικών σχολών στον ιδιωτικό τομέα

Επιπροσθέτως, το ΠΔ δεν άλλαξε κάτι, ούτε επηρέασε αρνητικά την βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξής όσων είναι ήδη στο Δημόσιο, ενώ για καλλιτέχνες που ήδη απασχολούνται σε κατηγορία ΤΕ (η οποία έχει καταργηθεί πια) δεν επέρχεται οποιαδήποτε δυσμενής μεταβολή.

Το Υπουργείο Πολιτισμού βρίσκεται σε επικοινωνία με το Υπουργείο Εσωτερικών για τη διευθέτηση ή την αποσαφήνιση τυχόν ζητημάτων που μπορεί να προκύπτουν από το ΠΔ.

3) Τι είναι ο ΕΟΠΠΕΠ;

Ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ΕΟΠΠΕΠ, είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, εποπτευόμενο από τον Υπουργό Παιδείας. Είναι ο αρμόδιος φορέας για την ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) και την αντιστοίχισή του με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF). Το ΕΠΠ έχει 8 επίπεδα.

4) Τι σχέση έχουν τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με το προσοντολόγιο του Δημοσίου με το οποίο ασχολείται το ΠΔ 85/2022;

Το προσοντολόγιο του Δημοσίου με το οποίο ασχολείται το ΠΔ 85/2022 ορίζει ποια προσόντα πρέπει να έχει κάποιος για να προσληφθεί στο Δημόσιο, χρησιμοποιώντας τις κατηγορίες εκπαίδευσης ΥΕ-ΔΕ-ΤΕ-ΠΕ ( ΥΕ δηλαδή υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ΔΕ, δηλαδή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ΠΕ, δηλαδή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ΤΕ, δηλαδή τεχνολογικής εκπαίδευσης).

Αυτό ακριβώς ίσχυε και στο προηγούμενο προσοντολόγιο του ΠΔ 50/2001, και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ. Άρα ούτε εδώ άλλαξε κάτι.

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων κατηγοριοποιεί τους τίτλους σπουδών της εκπαίδευσης σε 8 επίπεδα. Στην κατηγορία ΔΕ εντάσσονται όλοι οι κάτοχοι τίτλων επιπέδου 4 και 5 του ΕΠΠ. Και αυτό ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι κάτι νέο.

5) Ναι αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ και κάποιοι ηθοποιοί λένε ότι με το ΠΔ 85/2022 «οι απόφοιτοι όλων αυτών των σχολών εξομοιώνονται με αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»

Το ΠΔ 85/2022 στην παρ. 1 του άρ. 5 ορίζει σαφώς ότι στην κατηγορία ΔΕ δεν βρίσκονται μόνο οι απόφοιτοι Λυκείου. Βρίσκονται και όσοι έχουν μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση (δηλαδή το Επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), όπως και οι απόφοιτοι δραματικών σχολών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ το γνωρίζει αυτό πολύ καλά καθώς και επί των ημερών του το ίδιο ακριβώς συνέβαινε.

6) Αυτό συμβαίνει μόνο με τους ηθοποιούς;

Όχι. Ισχύει για όλους τους αποφοίτους μεταλυκειακής εκπαίδευσης ανεξαρτήτως γνωστικού πεδίου και αντικειμένου σπουδών.

7) Άρα άδικα διαμαρτύρονται οι ηθοποιοί;

Το ΠΔ αποτυπώνει ένα θέμα ευρύτερο και μεγαλύτερο, αυτό της γενικότερης διαβάθμισης των δραματικών σχολών και γενικά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Είναι ένα σοβαρό θέμα που παραμένει άλυτο για δεκαετίες.

Θυμίζουμε ότι το ζήτημα δεν λύθηκε επί της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όταν τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού τελούσαν υπό την ίδια σκέπη, ούτε επί Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, ηθοποιού στο επάγγελμα.

Μία βασική διεκδίκηση είναι η ανωτατοποίηση των δραματικών σχολών (να γίνουν δηλαδή ισότιμες με πανεπιστήμια) αλλά και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης εν γένει. Η αναβάθμιση, διαβάθμιση και ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση αλλά ταυτόχρονα είναι ένα σύνθετο ζήτημα στο οποίο δεν χωρούν απλοϊκές τοποθετήσεις, για δυο λόγους:

i. διότι πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, τις ιδιότητες και τα προσόντα των διδασκόντων κ.ο.κ., και

ii. γιατί εκτός από τις δύο κρατικές δραματικές σχολές, του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, λειτουργούν και πολλές ιδιωτικές. Ως γνωστόν το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν επιτρέπει την λειτουργία ιδιωτικών δομών ανώτατης εκπαίδευσης (ιδιωτικά πανεπιστήμια).

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον χορό και τη μουσική, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, την Σχολή Χορού της ΕΛΣ, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, τα εκατοντάδες ιδιωτικά και δημοτικά ωδεία και τις σχολές χορού.

Άρα πρέπει κανείς να λάβει υπόψη και αυτές τις ιδιαιτερότητες γιατί αλλιώς θα καταλήξει να έχει ένα σύστημα καλλιτεχνών δύο ταχυτήτων.

Εδώ θα πρέπει να τοποθετηθεί ξεκάθαρα και ο ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή αν τελικά είναι υπέρ της λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας και αν πιστεύει ότι οι 20 και πλέον δραματικές σχολές της χώρας θα πρέπει να γίνουν πανεπιστήμια και μέσα από ποια διαδικασία.

Ένα άλλο θέμα έχει να κάνει με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, κυρίως απέναντι σε όσους είναι απόφοιτοι πανεπιστημίων σε γειτονικά γνωστικά πεδία.

8) Μα δεν το έλυσε αυτό το θέμα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ;

Όχι. Το 2017, επί υπουργίας Λυδίας Κονιόρδου στο Υπουργείο Πολιτισμού, τέθηκε το θέμα της αναγνώρισης του πτυχίου των αποφοίτων των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης ως ισότιμου με αυτό των αποφοίτων των ΤΕΙ προκειμένου να διορίζονται για τη διδασκαλία του μαθήματος Θεατρικής Αγωγής στα δημοτικά σχολεία, κάτι που μπορούσαν (και μπορούν) να κάνουν μόνον οι απόφοιτοι των Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών των πανεπιστημίων.

Αυτό που τελικά συνέβη ήταν με το άρθρο 79 του Ν. 4481/2017 και την ΚΥΑ που ακολούθησε, τα Διπλώματα αυτών των σχολών χαρακτηρίζονται ισότιμα προς τους τίτλους σπουδών που χορηγούσαν τα παλιά ΤΕΙ, μόνο όμως εάν αυτά έχουν χορηγηθεί έως τις 10.6.2003.

Δηλαδή αν υπάρχουν δύο άτομα που έχουν σπουδάσει στην ίδια δραματική σχολή και το ένα έχει δίπλωμα με ημερομηνία 10.6.2003 και το άλλο με ημερομηνία 11.6.2003, το πρώτο έχει δίπλωμα ισότιμο των παλιών ΤΕΙ και το άλλο δεν έχει, δημιουργώντας θέματα ανισότητας. Με άλλα λόγια, έκανε τα πράγματα χειρότερα.

Αυτή ήταν η μόνη συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα όλα τα χρόνια διακυβέρνησής του.

Για άλλα πεδία καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα για τη μουσική δεν έκανε απολύτως τίποτα.

9) Σας κατηγορούν ότι όλο αυτό γίνεται για να ενισχυθούν οι ιδιωτικές σχολές και τα κολέγια.

Ιδιωτικές σχολές χορού, δραματικές σχολές και ωδεία λειτουργούν εδώ και δεκαετίες και ο νόμος του 1981 διέπει τη λειτουργία τους. 

Δεν έχει αλλάξει κάτι ούτε σε αυτό το επίπεδο. Και σήμερα η πλειοψηφία των αποφοίτων δραματικών σχολών προέρχεται από ιδιωτικές σχολές, όχι από τις δύο κρατικές σχολές.

10) Και εσείς τι κάνετε;

Το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάζεται με τις κρατικές σχολές που εποπτεύει το Υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου να αναβαθμίσουν την ποιότητα σπουδών που παρέχουν, να επικαιροποιήσουν και να εκσυγχρονίσουν τα προγράμματα σπουδών τους και να ακολουθήσουν ένα σύστημα διδακτικών μονάδων αντίστοιχο με αυτό των πανεπιστημίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα σπουδών και ο κανονισμός της ΚΣΟΤ είχε να επικαιροποιηθεί από το 1973 και του ΚΩΘ από το 1957.

Έχουμε επίσης ανοίξει το διάλογο τόσο με σωματεία όσο και με εκπροσώπους σχολών και ωδείων, και έχουμε φιλοξενήσει και ανοιχτές συζητήσεις για το θέμα, με πιο πρόσφατη το Νοέμβριο στο Εθνικό Θέατρο.

Επιπλέον επενδύσαμε στις υποδομές των σχολών αυτών. Τα κτήρια που φιλοξενούν την ΚΣΟΤ και την ΚΩΘ αναβαθμίζονται, τα έργα αυτά έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και οι μελέτες έχουν ήδη εγκριθεί.

Ολοκληρώνουμε επίσης το έργο της Πύλης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης: Το έργο αποτελείται από δύο βασικούς άξονες: α) τη δημιουργία μιας ψηφιακής και διαρκώς εμπλουτιζόμενης Βάσης Δεδομένων και β) τη δημιουργία Ψηφιακής Πλατφόρμας με στόχο την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων, τη μείωση της διοικητικής γραφειοκρατίας, την απλούστευση και προτυποποίηση των υπηρεσιών, ενώ δεν θα απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία του συναλλασσόμενου με τις Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.

Τέλος, αναγνωρίζοντας το σοβαρότατο και άλυτο επί δεκαετίες θέμα της διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης τα συναρμόδια Υπουργεία είναι σε συνεννόηση προκειμένου να βρεθεί λύση. Και το θέμα δεν αφορά μόνο τις δραματικές σχολές: Τα ωδεία είναι η ραχοκοκαλιά της μουσικής παιδείας της χώρας μας, οι σχολές χορού είναι το φυτώριο από το οποίο θα αναδειχθούν οι επόμενοι σπουδαίοι χορευτές και χορεύτριές μας. Σεβόμαστε στη συνεισφορά τους στην καλλιτεχνική παιδεία της χώρας μας και αυτό θα πρέπει να αποτυπωθεί και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν σε σχέση με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει προταθεί και η δημιουργία τριών διυπουργικών επιτροπών (για θέατρο, χορό και μουσική) που θα εξετάσουν και τα νομικά, και τα τεχνικά και τα εκπαιδευτικά ζητήματα που τίθενται.

Όπως ανέφερε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στις 23.12.22 το ζήτημα αποτελεί ήδη αντικείμενο μελέτης και συνολικού σχεδιασμού από την Κυβέρνηση και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε πρωτοβουλίες που θα αντιμετωπίσουν παθογένειες δεκαετιών.

Η αντιπολίτευση θα προσέφερε τα μέγιστα αν σταματούσε να εργαλειοποιεί ένα τόσο σοβαρό θέμα παραπληροφορώντας την κοινή γνώμη. Ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος δεν έκανε το παραμικρό για να διαχειριστεί το παραπάνω θέμα επί της διακυβέρνησής του, καλό θα ήταν να αποφύγει της συνήθεις, χωρίς αντίκρισμα πλειοδοσίες του και να εξηγήσει και να τεκμηριώσει στον ελληνικό λαό τις προτάσεις του, αν έχει, έστω και 4 χρόνια μετά.

Επομένως:

• Δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως αλλαγή στην κατάταξη των δραματικών σπουδών από την κυβέρνηση (επίπεδο 5 ΕΠΠ). Το ΠΔ αποτυπώνει όσα ισχύουν εδώ και χρόνια στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων

• Προσλήψεις του Υπ. Παιδείας δεν επηρεάζονται από το συγκεκριμένο ΠΔ

• Προσλήψεις καλλιτεχνών δεν επηρεάζονται από το ΠΔ καθώς εξαιρούνται από τις διαδικασίες ΑΣΕΠ

• Το πρόβλημα της αναβάθμισης και ταυτόχρονα διαβάθμισης των σπουδών στις παραστατικές τέχνες είναι υπαρκτό και δεν έχει αντιμετωπιστεί από καμία κυβέρνηση εδώ και 20 χρόνια. Για την ακρίβεια ο ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε το 2017 ακόμη μεγαλύτερη σύγχυση και αδιέξοδα στους αποφοίτους δραματικών σχολών.

• Το άρθρο 16 του Συντάγματος στην αναθεώρηση του οποίου ο ΣΥΡΙΖΑ αντιστέκεται σθεναρά, δεν επιτρέπει την παροχή πτυχίων ανώτατης εκπαίδευσης από ιδιωτικές δραματικές σχολές

• Η παρούσα κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τα 30 και πλέον έτη διεκδικήσεων των καλλιτεχνών, ανοίγει το δύσκολο αυτό θέμα. Έχει τη βούληση και το σχέδιο να βάλει τέρμα και σε αυτή την πολυετή εκκρεμότητα ώστε να υπάρξει το πλαίσιο και τα κριτήρια που θα επιτρέψουν να αποκτήσουμε σχολές παραστατικών τεχνών πανεπιστημιακού επιπέδου αλλά και έναν «ακαδημαϊκό διάδρομο» που να συνδέει τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμιά μας.–

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ