Από την 1η Μαίου του 2025 όλα τα πλοία που θα ταξιδεύουν στην Μεσόγειο θα πρέπει να χρησιμοποιούν “πράσινα καύσιμα” για την κίνηση τους ή εναλλακτικά θα πρέπει να χρησιμοποιούν scrubbers.
Αυτό προβλέπει απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που λήφθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο κατά την διάρκεια της 79ης Συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 79).
Η εν λόγω απόφαση προβλέπει ότι κάθε πλοίο που ταξιδεύει στη Μεσόγειο θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,1%), ή εναλλακτικά θα πρέπει να διαθέτει scrubber.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις του ΙΜΟ το μέτρο αυτό θα μειώσει κατά 78,7% τις εκπομπές οξειδίου του θείου κάτι που αναμένεται να βελτιώσει την ποιότητα της ατμόσφαιρας ιδιαίτερα στις παράκτιες περιοχές όπου καταγράφεται μεγάλη δραστηριότητα πλοίων όπως τα λιμάνια.
Παράγοντες της μεσογειακής ναυτιλίας ωστόσο υποστηρίζουν ότι το μέτρο αυτό θα αυξήσει σημαντικά το κόστος των μεταφορών μιας και το κόστος των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείου είναι κατά 30% με 40% πιο ακριβά από τα συμβατικά καύσιμα κίνησης των πλοίων.
Επίσης η λύση της τοποθέτησης scrubbers είναι μια τελείως αντι-οικονομική λύση για κάποιες κατηγορίες πλοίων που ταξιδεύουν στην Μεσόγειο, ειδικά για τα πλοία μικρών αποστάσεων, μιας και το κόστος της τοποθέτησης τους κοστίζει ένα με δύο εκατ. δολάρια, ένα κόστος που πολύ δύσκολα μπορεί να καλύψει.