Τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου κατέδειξε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη με τις σημαντικές ελλείψεις σε συστήματα ασφαλείας να βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων. Ο σιδηρόδρομος, τα τελευταία χρόνια, έδειχνε σημάδια σταδιακής ανάκαμψης, παρά τα όσα, ανά περιόδους, συνέβαιναν με ακυρώσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων, οι οποίες, ανά περιπτώσεις, οφείλονταν σε μηχανικές βλάβες ή σε προβλήματα του δικτύου.
Στην παρούσα φάση με δεδομένες τις εξελίξεις φαίνεται ότι τίθενται στο προσκήνιο όλα τα ανοιχτά μέτωπα μεταξύ του ΟΣΕ και της εταιρείας λειτουργίας (Hellenic Train). Ήδη εκκρεμεί, στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, σε βάρος του ΟΣΕ από τις 29/12/2022, αγωγή της Hellenic Train, ζητώντας από τον Οργανισμό να υποχρεωθεί στην καταβολή ποσού 1.149.000 ευρώ, συν 275.000 από ΦΠΑ.
Με την αγωγή της, η Hellenic Train κατηγορεί τον ΟΣΕ ότι έχει παραβιάσει την υποχρέωσή του για την ορθή συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής.
Όπως αναφέρεται, «ο ΟΣΕ παρά τις οχλήσεις δεν έχει προχωρήσει σε αποκατάσταση των προβλημάτων, με αποτέλεσμα η εταιρεία να χρεώνεται για εργασίες συμπληρωματικής συντήρησης από τις 14 Σεπτεμβρίου του 2017. Ποσά τα οποία οφείλονται αποκλειστικά στην κακή κατάσταση της υποδομής και τη μη άρση των σχετικών προβλημάτων».
Η Hellenic Train αναφέρεται συγκεκριμένα σε εργασίες που έκανε από 14 Σεπτεμβρίου του 2017 έως 28 Φεβρουάριου του 2019, με το κόστος αυτών να ανέρχεται στο συνολικό ποσό του 1.149.000 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, και ο ΟΣΕ κατηγορεί την Hellenic Train για οφειλές από τα τέλη χρήσης και συγκεκριμένα, ύψους 95 εκατ. για τη χρήση του δικτύου το διάστημα 2019 – 2022.
Από αυτά, όπως αναφέρει ο Οργανισμός, έχει καταβάλλει μόλις 14 εκατ. και σκοπεύει να πληρώσει άλλα 14 εκατ. το επόμενο διάστημα.
Ποια ήταν όμως η εικόνα της εταιρείας λειτουργίας του σιδηροδρόμου μέχρι το δυστύχημα της περασμένης εβδομάδας; Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι η εταιρεία εκτελεί μονοπωλιακά τις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές της χώρας με εξαίρεση το τμήμα Αεροδρόμιο – Δουκ. Πλακεντίας στο οποίο δραστηριοποιείται και η ΣΤΑΣΥ.
Συγκεκριμένα, το 2022, η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες, το 2021 διακίνησε 10,03 εκατ. επιβάτες, το 2020 διακίνησε 10,22 εκατ. επιβάτες και το 2019 διακίνησε 19,6 εκατ. επιβάτες.
Πέρσι, στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σε μηνιαία βάση από περίπου 80.000 επιβάτες σε 120.000. Αντίστοιχη τάση παρατηρήθηκε και στα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
Στην παρούσα φάση παραμένει άγνωστο εάν θα καταφέρει ο ελληνικός σιδηρόδρομος να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού και να ανακάμψει σε επίπεδο εσόδων και επιβατικής κίνησης.