Η νέα χρονιά αναμένεται ενδιαφέρουσα για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και θα επηρεαστεί άμεσα, τόσο από γεωπολιτικά γεγονότα/εξελίξεις, όσο και από τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ, πιθανές έντονες κλιματικές επιδράσεις, την πρόοδο στον τομέα της απανθρακοποίησης, την αύξηση παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Παρά την αβεβαιότητα που κυριαρχεί, οι ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται με το πόδι στο… γκάζι για ναυπηγήσεις πλοίων, ασκώντας παράλληλα ιδιαίτερη πίεση στις ναυπηγικές μονάδες. Σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd, οι πλοιοκτήτες επένδυσαν περισσότερα από 188 δισεκατομμύρια δολάρια σε ναυπηγήσεις το 2020, ξεπερνώντας τόσο σε όγκο όσο και σε αξία τις παραγγελίες του 2007.
Μάλιστα το 2025 αναμένεται να είναι και χρονιά παραδόσεων ενός σημαντικού αριθμού πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Intermodal, το 2025 αναμένεται να παραδοθούν 541 bulk carriers, 43 crude tankers και 179 product tankers.
Ειδικότερα, τα 541 bulk carriers των οποίων η παράδοση αναμένεται φέτος θα διαθέτουν αθροιστική χωρητικότητα 38,33 εκατ. dwt. Η καθαρή αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι αγγίζει τα 51 πλοία και τους 4,49 εκατ. τόνους σε όρους dwt. Πρόκειται για το έτος με τις περισσότερες παραδόσεις από το 2016 σε αριθμό πλοίων και με τις περισσότερες παραδόσεις από το 2021 σε όρους dwt.
Όσον αφορά συγκεκριμένα μεγέθη πλοίων, οι προβλέψεις για το 2025 περιλαμβάνουν 40 πλοία Capesize, 15 πλοία Post Panamax, 121 πλοία Kamsarmax/Panamax και 196 πλοία Ultramax/Supramax – ο υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί από το 2016. Επιπλέον, 146 πλοία Handysize άνω των 20.000 dwt αναμένεται να πέσουν στο νερό το 2025.
Στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου, αναμένεται ότι θα παραδοθούν συνολικά 541 πλοία, με χωρητικότητα 38,33 εκατομμύρια dwt.
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, το 2025 θα σημειωθεί αύξηση στις παραδόσεις, με 43 crude tankers συνολικής χωρητικότητας 7,15 εκατομμυρίων dwt.
Στο μέτωπο των product tankers αναμένεται η παράδοση 179 πλοίων, χωρητικότητας 12,09 εκατ. dwt. Συνεπώς, αναμένεται να σημειωθεί τεράστια άνοδος σε σύγκριση με πέρυσι, οπότε και είχαν παραδοθεί 49 product tankers 3,37 εκατ. dwt.