*Σε ρυθμό συνεδριάσεων των διοικήσεων των κεντρικών τραπεζών οι αγορές αυτή την εβδομάδα, στο επίκεντρο Fed και ECB τις τελευταίες δύο ημέρες του Ιανουαρίου. Η πρώτη συνεδρίαση (FOMC) με πρόεδρο τον Ντόναλντ Τραμπ και υπουργό οικονομικών τον Σκοτ Μπέσεντ… Παράλληλα, η πρώτη της ECB για το 2025 και με την υφιστάμενη κυβερνητική σύνθεση στο Βερολίνο (σ.σ. 23 Φεβρουαρίου οι εκλογές στη Γερμανία στις 5-6 Μαρτίου η δεύτερη συνεδρίαση στην Φρανκφούρτη), με ότι μπορεί να σημαίνει ο χρονισμός των εξελίξεων, καθώς θα έχει αποσαφηνισθεί η δασμολογική πολιτική της Ουάσιγκτον.
*Μεγέθη-υποχρεώσεις που ζαλίζουν: μόνο μέσα στο 2025 η Ουάσιγκτον θα πρέπει να βγει στις αγορές και να βρει 7 τρισ.$ για να αναχρηματοδοτηθεί το χρέος (που λήγει φέτος). Προσθέστε και άλλα, περίπου, 3 τρισ$ για την κάλυψη του δημοσιονομικού ελλείμματος (2025), συνολικά 10 τρισ$ (at least). Δύο μόνο ενδεικτικά: το ΑΕΠ των ΗΠΑ ήταν 29 τρισ$ (2024), το χρέος στα 35,46 τρισ$.
*Κρίνοντας από τις δηλώσεις Λαγκάρντ για το πως σκέπτεται να διαχειριστεί την κατάσταση (προτείνοντας στην Ευρώπη να αγοράσουν περισσότερα αμερικανικά προϊόντα, LNG e.t.c) και της φον ντετ Λάιεν- στο Νταβός- πως η Ευρώπη είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί με τη νέα ηγεσία των ΗΠΑ, τα δυσκολότερα είναι μπροστά μας. Και αυτό, καλό θα είναι να το έχουν πολύ σοβαρά υπόψη τους και στην Αθήνα.
*Με θετική φορά των προηγούμενων εβδομάδων οι επενδυτές επιδιώκουν να κλείσουν και την τελευταία του Ιανουαρίου. Θετικό το “ταμείο” από Νέα Υόρκη μέχρι Φρανκφούρτη, Παρίσι και Αθήνα, επιβεβαιώνοντας το λεγόμενο January Effect. Στις 6.113,72 μονάδες ο S&P500 με άνοδο 3,95% (από αρχή έτους), στις 21.436,93 με 7,67% ο DAX, στις 7.937,32 με 7,54% ο CAC40 στις 8.535,15 με 4,43% ο FTSE100.
*Για τον τραπεζικό κλάδο, οι σταθερά αυξημένες εισροές στον κλάδο, σχεδόν 40% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, αποδίδεται αφ΄ενός στην πεποίθηση ότι το εγχώριο banking (ξε)περνά τα stress tests χωρίς δυσκολία, αφ’ ετέρου στην προεξόφληση διανομής κερδών (2024) υπέρ διπλάσιων, προσθέτοντας έτσι με περισσότερη ρευστότητα τους μετόχους/επενδυτές.
*Για τον Μάνο Χατζηδάκη η αύξηση της συμμετοχής διαχειριστών, νέων επενδυτών- όπως καταγράφεται στον ενισχυμένο τζίρο, στην διάχυση των επιλογών, στην ανταπόκριση της κοινότητας λ.χ. στην δημόσια εγγραφή για την είσοδο της Alter Ego στο χρηματιστήριο, λειτουργεί ενισχυτικά της ανοδικής φοράς. Κυρίως όμως, όπως σημειώνεται από άλλους παράγοντες με την ανακοίνωση σημαντικών επενδυτικών σχεδιασμών (Metlen), την προοπτική εισαγωγής σε χρηματιστήρια/αγορά των ΗΠΑ (Titan Cement International, Cenergy Holdings).
*Μητσοτάκης: Η επένδυση Metlen αναβαθμίζει τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά. Η επένδυση ύψους 295,5 εκατ. ευρώ αφορά την παραγωγή γαλλίου, ενός μετάλλου στρατηγικής σημασίας που χρησιμοποιείται σε smartphones, φωτοβολταϊκά, LED και μικροτσίπ υπολογιστών.
*Alter Ego, “πρώτη” σήμερα της εταιρείας στο ΧΑ. Κατά 12 φορές καλύφθηκε η προσφορά (700 εκατ. ευρώ) με την διοίκηση να πριμοδοτεί τους ιδιώτες επενδυτές (λαμβάνουν το 65%) και τους αναλυτές να αποτιμούν υψηλότερα (λ.χ η Euroxx θεωρεί τα 5,25 ευρώ μέσο εύλογο εύρος αποτίμησης).
*Hochtief: Μετά την έξοδο από την Ολυμπία Οδό, τι; Θα παραμείνει Ελλάδα η Hochtief ή μετά την πώληση της συμμετοχής της στην “Ολυμπία Οδό” θα μπορούσε να προχωρήσει σε ανάλογη κίνηση και στον “Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου”; Ως γνωστόν, προ 2μηνου ο γερμανικός όμιλος πώλησε το 17% (της “Ολυμπίας Οδού”) με τους έτερους μετόχους Vinci, AVAX, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) να αυξάνουν τα ποσοστά τους. Το 17% αποτιμήθηκε στα 100 εκατ. ευρώ (δηλαδή η παραχώρηση συνολικά στα περίπου 600 εκατ.), ενώ για σαφέστερη εικόνα των εσόδων, ebitda αναφέρεται η πρόβλεψη για ετήσια ebitda 600 εκατ. ευρώ που θα έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κάθε χρόνο από τις δύο (2) συμβάσεις της “Αττικής Οδού” και της “Εγνατίας” (από περίπου 300 εκατ. ευρώ/σύμβαση).
*Λίγο πριν την ολοκλήρωση του Ιανουαρίου και η διευθέτηση του free float για πολλές εισηγμένες παραμένει εκκρεμής. Το κριτήριο της ελάχιστης απαιτούμενης ελεύθερης διασποράς είναι ένα από τα απαραίτητα για την παραμονή μίας εισηγμένης στην Κύρια Αγορά, με ότι μπορεί να σημαίνει ο κίνδυνος/ενδεχόμενο υπαγωγής/μετάταξης στην ΕΝαλλακτική Αγορά του ΧΑ. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν περισσότερο περιπτώσεις μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, επιχειρήσεων με αποτίμηση μεγαλύτερη των 200 εκατ. που προϋποθέτει (ελάχιστο) free float 15% του μ.κ
*Στα 581,6 εκατ. ευρώ η αποτίμηση της Attica Συμμετοχών, με τον βασικό μέτοχο/Strixx (86,7%) να προχωρά σε διαδικασία μείωσης σε ποσοστό χαμηλότερο του 85%. Για αυτό και η διοίκηση έχει προγραμματίσει παρουσίαση σε επενδυτές στις 3 Φεβρουαρίου, στο Λονδίνο. Tην Capital Day συνδιοργανώνουν UBS, Euroxx και Πειραιώς χρηματιστηριακή.
*Στα 145,2 εκατ. η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου “Ιατρικό Αθηνών” που σημαίνει ότι θα πρέπει οι βασικοί μέτοχοι, οικογένεια Αποστολόπουλου και Aesklepios που ελέγχουν συνολικά το 80% να το μειώσουν σε λιγότερο από 75% του μ.κ
*Χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ΔΑΑ, καθώς η επιβατική κίνηση παρουσίασε και νέα αύξηση: κατά 13,7% συνολικά- ειδικότερα 7,3% στις πτήσεις εσωτερικού και 15,7% εξωτερικού-. Το δε συν 13,3% το Νοέμβριο ενισχύει την εκτίμηση όσων αναφέρονται σε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου -με ενίσχυση των… άκρων/Μαρτίου-Απριλίου και Οκτωβρίου-Νοεμβρίου. Παράλληλα, συμπεριλήφθηκε στα κορυφαία δέκα (10) αεροδρόμια της Ευρώπης (σε όρους κίνησης επιβατών) με το 2025 να προοιωνίζεται πως θα καταγραφεί ακόμη ένα ρεκόρ. Επιδόσεις που εύλογα δεν περνούν απαρατήρητες από διαχειριστές (κυρίως) passive funds που επενδύουν σε μετοχές φορέων υποδομών με επιπλέον δέλεαρ την διανομή διόλου ευκαταφρόνητου μέρους των κερδών στους μετόχους (μέρισμα, επιστροφή κεφαλαίου). Η διοίκηση έχει ξεκινήσει την πρώτη φάση εργασιών επέκτασης (ύψους 168 εκατ. ευρώ), που διένειμε 0,3135/μτχ (κέρδη 2023) στους μετόχους. Στα 8,546 ευρώ η τιμή της μετοχής, με άνοδο 6,83% και την Morgan Stanley να έχει αναθεωρήσει την τιμή-στόχο στα 9,5 (από τα 8,8 ευρώ) με ανάλυση στις αρχές Δεκεμβρίου (4/12).
*H επιστροφή των Container Ships από τη διώρυγα του Σουέζ μετά την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς και τον προσωρινό τερματισμό των επιθέσεων των Χούθι εναντίον της Διεθνούς ναυτιλίας στην κρίσιμη ναυτιλιακή οδό της Ερυθράς Θάλασσας, θα σημάνει και τη μείωση των ταξιδιωτικών τονομιλίων ωθώντας σε σημαντική πτώση τους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων κυρίως στις μεταφορές Ασίας-Ευρώπης.
*Χιλιάδες κόσμου στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη σε όλη την Ελλάδα. Από τις μεγαλύτερες των τελευταίων χρόνων. Με κεντρικό σύνθημα “Δεν έχω οξυγόνο…”.